Lokalisera oljeläcka

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Skurt

Lokalisera oljeläcka

Post by Skurt » Wed 04 Jul 2012, 10:03

Har fortfarande bara varit ute med buggyn 2 ggr sedan jag köpte den. Jag bestämde mig för att börja skruva direkt med den så att en blir klar lagom till semestern. När jag köpte den och körde 10 mil hem och parkerade i garaget var det dagen efter några droppar olja på golvet. Förra ägaren nämnde även att "den inte läcker mer olja än någon annan bubbla".

Jag gjorde en motortvätt.Tömde sen ur oljan, skruvade loss silen, rengjorde och bytte oljesilspackningen. Skruvade ihop allt och såg till så att inget var skitigt, sprucket eller jävligt. Lämnade bilen med ett helt rent oljetråg så att jag lätt skulle kunna se var oljan trycker ut nästa gång.

Dagen efter hade jag 2 droppar olja på golvet dagen efter ändå, så det var alltså inte från silen den fuktade. Har tyvärr ingen bild, men om du rullar in under bilen bakifrån och kikar upp på oljeplugg/silen så verkar det fukta precis framför silen, in mot lådan så att säga (mot bilens nos). Alltså inte från den nybytta oljesilspackningen.

Ni som vet, brukar det fukta härifrån och vilken packning är det som behöver bytas? Kan ordna en bild om jag inte förklarade tillräckligt tydligt.
Projekt rädda bubblan -66

Torslund

Re: Lokalisera oljeläcka

Post by Torslund » Wed 04 Jul 2012, 18:10

Vevaxeltätningen?

kg-student

Post by kg-student » Wed 04 Jul 2012, 21:48

JA, packboxen bakom svänghjulet. Kan också vara i skarven mellan blockhalvorna. Bara att följa oljan under motorn.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

karlsson

Post by karlsson » Thu 05 Jul 2012, 16:45

bara 2 droppar? min märker revir men helt ok ändå :P
-buggy är även en bil-

Skurt

Post by Skurt » Fri 06 Jul 2012, 09:14

Jag plockar ut motorn ikväll och passar på att byta allt som behöver bytas och snyggar till den ordentligt med lite nya prylar.

Problemet är bara att jag drog av en av pinnbultarna till grenröret. Nu står jag med 1 cm pinnbult utstickande fastrostad som bara den. Provade svetsa på mutter två gånger men utan lycka. Har någon något annat tips? Funkar biltemas skruvutdragarsats?

Cheezez

Post by Cheezez » Fri 06 Jul 2012, 10:00

Skurt wrote:Jag plockar ut motorn ikväll och passar på att byta allt som behöver bytas och snyggar till den ordentligt med lite nya prylar.

Problemet är bara att jag drog av en av pinnbultarna till grenröret. Nu står jag med 1 cm pinnbult utstickande fastrostad som bara den. Provade svetsa på mutter två gånger men utan lycka. Har någon något annat tips? Funkar biltemas skruvutdragarsats?
Har upplevt att det slutar i 8 fall av 10 med att man måste borra ur pinnbulten.

Rekommenderar denna topic:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... 00&p=33923
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Skurt

Post by Skurt » Sat 07 Jul 2012, 17:35

Har nu plockat ut motorn och rengjort ordentligt. Har sedan rengöringen inte upptäckt var oljan kommer ifrån. Ska plocka bort svänghjulet och undersöka där. Om det är mellan blockhalvorna, hur stort ingrepp krävs då? Det blir till att klyva hela skiten va?

För övrigt så borrade jag bort den avbrutna pinnbulten och gängade om. Blev kanon.

mats

Post by mats » Wed 11 Jul 2012, 12:39

Inte så vanligt att det läcker mellan vevhushalvorna,brukar vara packboxen vid
svänghjulet eller oringstätningen i svänghjulet.
Skulle nog kolla axialspelet på vevaxeln,nominellt 0.1 mm,men nån tiondel till
funkar nog.
Vid större vevaxelspel brukar även oljeläckaget komma.
Brukar innebära arborrning av vevhushalvorna.
Ganska stort jobb att riva/sätta ihop en vw-motor,åtminstone första gången.
Kräver nog lite "know-how".

Skulle nog acceptera oljeläckaget o köra över sommaren å ta motorproblemen
under höst/vinter.

Post Reply