missljud runt kopplingen

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Tue 24 Jul 2012, 11:01

Jag körde ~5-600 mil innan jag fick ljud...
men... somsagt... riv o kolla... går fort...
Hade du bott i krokarna kunde vi ha gjort det hos mig...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
The Spot
Posts: 200
Joined: Mon 05 Sep 2011, 20:01
Location: Ekerö, Stockholm

Re: missljud runt kopplingen

Post by The Spot » Tue 24 Jul 2012, 11:30

Så pass, blir nog som du säger... Lite rivning...

Sedan blir det väl lite detektivarbete, för att ta reda på
vilket är rätta grejorna...
--Original är för dom med dålig fantasi--

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Tue 24 Jul 2012, 12:07

eller så tar du några bilder så löser vi allihopa det.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: missljud runt kopplingen

Post by mats » Tue 24 Jul 2012, 19:01

Föreslår att du lossar batteri+ innan du ev lossar startmotorn för att se vilken koppling
du behöver.
Såna här "gamla bilar/motorer har säkert varit rennoverade både en o kanske flera ggr.
Å har det då varit nån klåpare som jag så är det inte säkert att motornumret berättar
sanningen om motorn.
Jag har t.ex en motor som är på 1628cc,men med preppad 1200-vev o 90mm cyllar.
Enl motornr ska det vara en 1300 motor med enkelportstoppar.
180mm koppling å den håller nog till en bit över 100hk.

Finns egentligen bara 4 olika kopplingar
De lite äldre o vanligaste är de med ring på tryckplattan 180mm 1200/1300.
Lite nyare till 1302/03 som saknar ring på tryckplattan.

När skiftet kom kan säkert dryftas över både en o annan malt utan att säkert fastställas.
Finns t.ex 1300s från samma år med båda kopplingarna.
Kanske beror på vilken marknad motorerna var ämnade.
Så enklast är väl att se efter vad man behöver i delar.

Kommer ihåg att jag har haft nåt liknande fenomen å då var det viren som j...ades.

User avatar
The Spot
Posts: 200
Joined: Mon 05 Sep 2011, 20:01
Location: Ekerö, Stockholm

Re: missljud runt kopplingen

Post by The Spot » Tue 24 Jul 2012, 19:41

@mats På vilket sätt bråkade vajern??

Med tanke på att jag har bytt vajer, o det är ett tag efter detta
som ljudet uppstått... Har testat att lossa lite på
Vajern, ända resultatet blev större glapp vid
pedalen, ljudet kvar...
--Original är för dom med dålig fantasi--

User avatar
The Spot
Posts: 200
Joined: Mon 05 Sep 2011, 20:01
Location: Ekerö, Stockholm

Re: missljud runt kopplingen

Post by The Spot » Tue 24 Jul 2012, 22:23

Då har man varit ute o krälat under buggyn, sprutat avfettning, gnuggat som en tok, svurit och gnuggat vidare...

Till slut lyckades jag läsa av "AB 1369556" från växellådan...
Vet att jag läst olika koder någonstans... dags att börja googla...

Eller är det någon som direkt kan säga mer om lådan??
--Original är för dom med dålig fantasi--

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Wed 25 Jul 2012, 06:44

mats wrote:
Finns egentligen bara 4 olika kopplingar
De lite äldre o vanligaste är de med ring på tryckplattan 180mm 1200/1300.
Lite nyare till 1302/03 som saknar ring på tryckplattan.
Du har missat 200mm med ring... hade inte 1500:an det?
har även sett 180mm utan ring, men med 3 "klor"
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: missljud runt kopplingen

Post by mats » Wed 25 Jul 2012, 09:40

Magoo wrote:
mats wrote:
Finns egentligen bara 4 olika kopplingar
De lite äldre o vanligaste är de med ring på tryckplattan 180mm 1200/1300.
Lite nyare till 1302/03 som saknar ring på tryckplattan.
Du har missat 200mm med ring... hade inte 1500:an det?
har även sett 180mm utan ring, men med 3 "klor"
Stämmer stämmer,blir lite coco uppe i knölen av cellgiftet.
Klarlägger lite,fortfarande 4 kopplingar. 180mm med o utan ring samt 200mm med o utan ring.

Det var i första hand 1200 o 1300som har 180mm.
1500 o 1600 enkelport har den större kopplingen med ring.

1600 enkelport???? Industrimotorer eller motorer /utbytesmotorer till transporter.
Å tänk att noggranna tyskar stämplade såna utbytesmotorer som H-blockare. =1500

1300S,1302.1302S.1303,1303S,samt senare 1300 har kopplingen utan ring.

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Wed 25 Jul 2012, 09:56

jag skulle vilja påstå att de flesta 1600 och 1500 har kvar sina org-svänghjul varför jag gissar att det ska sitta en 200mm platta med ring. Dock tror jag att FÖR många missar detta... mig inkluduerat.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: missljud runt kopplingen

Post by mats » Wed 25 Jul 2012, 09:58

The Spot wrote:@mats På vilket sätt bråkade vajern??

Med tanke på att jag har bytt vajer, o det är ett tag efter detta
som ljudet uppstått... Har testat att lossa lite på
Vajern, ända resultatet blev större glapp vid
pedalen, ljudet kvar...
Var en liten tråd ur viren som tydligen spretade ut i flexdelen så ibland så låg urtrampningslagret mot tryckplattan å snurra lite gnisslande.

Å det lite komiska/festliga var att det var VAGs mekar som bara några dagar tidigare bytt
allt mellan pedal å svänghjul.
Gnisslandet kom bara ibland,så gubbarna på VAG behövde 2 veckor o 3 kopplingar innan
problemet var löst.Då var till o med pedalstället bytt.
Men problem är till för att lösas,det är då de små cellerna får jobba.

Kan tillägga att bilen var en giftgrön 1302S rallyversion med ca 80hk.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: missljud runt kopplingen

Post by mats » Wed 25 Jul 2012, 10:03

Magoo wrote:jag skulle vilja påstå att de flesta 1600 och 1500 har kvar sina org-svänghjul varför jag gissar att det ska sitta en 200mm platta med ring. Dock tror jag att FÖR många missar detta... mig inkluduerat.
Å lossar man startmotorn så kan man se vad man behöver för delar.
Men tror (gör man i kyrkan) som du att det är en 200 med ring.

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Wed 25 Jul 2012, 10:32

att se genom startmotorhålet är nog bökigare än att riva av maskinen på en buggy ;)
Jag får inte in huvudet där på nån av mina bilar (förutom den som saknar kaross) och det är dessutom inte helt trivialt vad man ska titta efter ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
The Spot
Posts: 200
Joined: Mon 05 Sep 2011, 20:01
Location: Ekerö, Stockholm

Re: missljud runt kopplingen

Post by The Spot » Thu 26 Jul 2012, 22:10

En olycka (eller fel i detta fall) kommer sällan ensam... eller vad säger man

Gick ut i onsdags o skulle se hurvida man skulle komma åt hålet på startmotorn (tyvärr samma som Magoo, man får inte ha ngn stor skalle där)
Kommer ut i garaget och... sniff sniff, det luktar bensin...
Kollar bak vid pump o förgasare, där jag bytt alla bränsleslangar... snustorrt...ryser till vid tanken och masar mig mot framhjulen... och mycket riktigt så droppar
det sakta vid tankens botten...
Bara till o tömma tanken och börja felsöka, dit med ny slang även där, samt ny packning... samma dropp... till slut hittar jag en gammal lagning på tanken som är dyngsur.
Så efter ett par timmars skrapande, slipande samt en snabb tur till Jula så har tanken en ny lagning och allt verkar torrt... Inte ska väl detta sätta stopp för buggyturen till Dalarna !!

Sen kommer frugan linkande... lyckats kliva på ett bi, så foten svullnat upp rejält, får knappt på sig dojor och kan helt klart inte trycka med foten på en gaspedal i 27 mil...
Fru, två barn, jycke plus packning kan bli kärvt i en buggy... hoppas svullnaden går ner tills på lördag, annars blir det bruksbilen :?
--Original är för dom med dålig fantasi--

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Fri 27 Jul 2012, 06:33

det där med läckande tank känner man igen alltför väl...
på min röda var det öppet hål uppåt, vilket bara märktes när man fyllde ordentligt.
Den blåa läckte runt tankgivaren...vilket också bara märktes vid full tank...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8339
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: missljud runt kopplingen

Post by Magoo » Sun 29 Jul 2012, 21:54

ang lagret.. bytte mitt ikväll... och växellådsfästena...och fixade med höljet till kopplingwiren...
3h ca..
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply