Det här med kylplåtar och termostat etc

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8323
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Magoo » Fri 27 Jul 2012, 07:07

Har en fundering på detta med oljetempen...
"alla" förståsigpåare påstår att om man tar bort undre kylplåtar, termostat etc och tar bort spjällen så finns det risk med att motorn överhettas.
jag har ytterst ovetenskapligt kollat detta med en oljetempmätare. Mätaren sitter monterad vid oljetryckskontakten (är ju ändå den oljan som skickas in i maskinen) och jag har ett nytt "problem"
Oljan blir ju inte varm alls!!!
i morse var det ca 12 grader ute när jag for till jobbet... 83 km. ca 16 graer vid framkomst.
Först på motorvägen sista biten under ganska hård belastning (130 km/h i ca 1 mil) så visade mätaren temperaturer uppemot 70 grader... är inte detta för lite??
Igår på vägen hem (utetemp ~29 grader) nosade den upp på ca 75...för att ligga stadigt runt 65 annars.
större delen av vägen idag låg tempen UNDER 60 grader... detta kan ju inte vara bra det heller?
vad säger ni som vet lite mer?
nu är mätaren av fabrikat biltema, så den kanske inte är den mest tillförlitliga, men ger ju ändå en indikation?!?

Mats, mettis.... ni kan ju sånt här ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Buggsan
Posts: 469
Joined: Wed 15 Jun 2011, 19:11
Location: Hudiksvall

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Buggsan » Fri 27 Jul 2012, 09:57

Min första känsla är ju att du inte får tillräcklig cirkulation där du mäter. Kan det vara så..?
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Magoo
Moderator
Posts: 8323
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Magoo » Fri 27 Jul 2012, 10:16

ALL olja passerar ju där jag mäter... dvs sump->pump->mätare
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by m02cjoho » Fri 27 Jul 2012, 10:34

Tjena

Jag kör själv både min buggy och bagge utan spjäll och termostat, dock använder jag undre kylplåtar av typ-3 modell vilket alla rekommenderar om man vill köra utan undre kylplåtar.

Vidare så har bägge maskinerna typ-1ans fläktkåpa med utflyttad oljekyl, 2332cc motorn kör jag dessutom med liten remskiva.

Jag håller med om att det är svårt att få upp oljetempen som tenderar att öka endast när man kör för fullt.

Ett problem med den stora motorn är säkert att jag använder original oljekylare som vad jag förstår regleras av den bakre oljereduceringsventilen,

denna ventil verkar vid trimning stå öppen mest hela tiden och kanske orsakar detta problemet med en nästan ständigt för låg oljetemp?

Jag har planer på att bygga om till fullflödes system och ta bort denna bakre reducering och istället använda detta som olje returanslutning i blocket och

istället för original oljekyl använda separat el fläktkyld dito med separat oljetermostat.

Någon som har erfarenhet av detta?

Buggsan
Posts: 469
Joined: Wed 15 Jun 2011, 19:11
Location: Hudiksvall

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Buggsan » Fri 27 Jul 2012, 10:42

Magoo

Vad jag menar är att den inte cirkelerar genom termostaten. Om jag förstått det rätt så har du splittat hålet för tryckgivaren så att både temp och tryckgivare sitter där. Det blir ju bara som en blindtarm utan egentlig cirkulation.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by m02cjoho » Fri 27 Jul 2012, 11:00

Placeringen av tempgivaren som du har mäter ju förstås oljan där den är som kallast, denna olja håller säkerligen en betydligt högre temp när den passerat motorn.

kolla in denna test som jag tycker förklarar rätt bra

(ni har säkert sett den förut)

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by m02cjoho » Fri 27 Jul 2012, 11:04


Magoo
Moderator
Posts: 8323
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Magoo » Fri 27 Jul 2012, 11:28

ja, den mäter där oljan kommer från pumpen=direkt efter sumpen där det kallnat... och nä... den sitter inte i en ändtarm.
orkade inte gå igenom hela rasket, den sitter altså efter min slang som går till filtret...pallade inte förklara i detalj.

Jag har alltså ett uttag i pumplocket->slang (stålomspunnen teflonslang)->filterhållare->sandwichadapter med givare->filter->ingång på motor där vanliga tryckgivaren sitter...
självklart är oljan som kommer ner i sumpen varmast, men mäter man i tråget får man ju i princip samma temp då den sugs upp och slungas bort förbi givaren.

Maskinen är en 1915 med fullflödesfilter, doghousekylare och en fläktkåpa utan spjäll med pluggade värmekammarutgångar...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8323
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Magoo » Fri 27 Jul 2012, 17:55

bytte plats på givaren i adaptern, och på vägen hem pendlade tempen mellan 70 och 90-95 (140 km/h i ~1 mil, 29 grader ute)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by mats » Fri 27 Jul 2012, 20:04

Om du mäter oljetempen i sumpen så pratar vi lite mera samma språk.
Tror att det finns adapterbussningar på biltema som passar i "bottenpluggens" hål.
Behöver väl inte vara fel bara för att står biltema på prylarna,kolla givaren i kokande
vatten=100 grader.

Kylproblemet i BBs är om hamnar i bilköer o får återcirkulering av varmluft.
Tänk ungefär så här....essingeleden 15-1700 en varm sommarfredag...
puttra fram 10 m o sen vänta i flera minuter..

Finns de som kört utan fläkt o plåtar i motorvägsfart utan kylproblem.

Vet att jag kommer att få problem med min 2275a i BBn,trots att jag har både
typ-3 undre kylplåtar o bafflar under toppar stötstångsrör.
Yttre fläkt/kylare,termostat på både kylfläkt o oljeflödet.

Nu mäter jag ju inte bara oljetemp utan även topplockstempen.
Allvarligare att få varma toppar än att oljetempen knallar upp lite tillfälligt.
Varma (övertempererade) toppar har en förmåga att spricka.
Har man dessutom som jag eftermarknadstoppar med rykte att bli varma
så får man se upp.

Har skrivits många spaltmeter om vw-motorns kylning så läsa o skapa sin
egen uppfattning kan vara en bra början.

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by m02cjoho » Mon 30 Jul 2012, 11:06

Intressant att du även mäter topplockstempen, har du någon uppfattning över hur bestyckning påverkar den tempen?

Jag funderar lite på om en något för fet blandning kan gynna kylning och motverka topp-överhettning

Magoo
Moderator
Posts: 8323
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by Magoo » Mon 30 Jul 2012, 11:18

nu är det bara baserat på sånt jag läst mig till, men en fet blandning gör väl att du får en sämre förbränning, dvs tappar effekt samtidigt som den kyler lite?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by m02cjoho » Mon 30 Jul 2012, 13:11

Håller med, men eftersom jag saknar erfarenhet av rullande landsväg för rätt bestyckning så är min nuvarande bestyckning baserad på körbarhet och kika tändstift.

Utgångspunkten är naturligtvis optimal förbränning, men kanske finns det ett litet utrymme för att köra något fett utan att för den skull tappa effekt?

En annan sak som jag märkte skillnad på är värmeutvecklingen hos mina Superflo topparna före och efter portning, bättre kylning portade jämfört med innan.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by mats » Mon 30 Jul 2012, 14:51

Å som seg grinig gammal gubbe så nöjer jag mej inte med att att mäta oljetemp o
topplockstemp.
Jag kör även med bredbandslambda o avgastempmätare o har konstaterat att
temperaturen i stora drag så beror på mappn/bestyckn.

Lite klurigt är att det är svårt att få till det optimala.
Funkar det bra vid t.ex 20 grader i luften så är det annorlunda vid 15 eller 25.
Trots att motorn har alla plåtar o termostat.

Även t.ex avgassystemet påverkar temperaturen.
Provade 1 1/2,1 5/8,1 3/4 tums raceheaders på 1628an.
Gick svalast med grövsta systemet,men gav mest effekt på mellangrova.(Låter som limpor??)

Luftfilter/trattar har viss påverkan på effekt/värmeutveckling å naturligtvis lambdavärdet.

Totalt sett så ju högre effekt (optimering) man tar ut ju varmare blir det.

Testade några 1/4 repor med fullt effektuttag å nog blev det ordentligt varmt alltid.

På BBn så finns funderingar på att ta in kylluft till motorn från högra sidan nånstans
i kanske hjulhuset.
Sen så kanske nån form av el/mekanisk termostat kunde fixa temperaturen.
En stabil motortemp gör att bestyckningen blir lättare.

Om man sen tänker E85 så blir bestyckningen ändå känsligare,vill ju ha minimalt med
bränsle ihop med oljan.

Har labbat mest på 1628 motorn (trimmad1200) med dubbla Dell 48or,kanske
verkar knäppt men varvar klockrent minst 8k o producerar tillräckligt med effekt
för att hänga med i den moderna trafiken.
Sitter monterad i en någorlunda lätt calloker.

Sen så om tipset skulle slå in ska jag satsa på t.ex en Dash 2a å möjlighet att
logga en mängd mätvärden.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Det här med kylplåtar och termostat etc

Post by mats » Tue 31 Jul 2012, 12:15

Lägger till lite om Dash 2an.

http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html

Ett litet instrument som egentligen är det enda som behövs i en BB.
Verkar lättprogramerat o riktigt bra för ändamålet.

http://www.race-technology.com/configur ... _2_40.html

Finns funktioner i den som man kan avstå att aktivera,som t.ex laptime.

I mitt fall så håller jag på att kolla att den kommer överens med MS,
då nästa större projekt blir att bygga ihop en insprutningsmotor.

Enda egentligen negativa är priset 500 pund + frakt o moms.

Har väl kommit ifrån ämnet lite grann,men hänger ihop lite grann i alla fall.
Hoppas att magoo som trådskapare ursäktar......

Post Reply