Skadad topp, använda?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
fredrik_sand
Posts: 4
Joined: Wed 30 Jul 2008, 16:59
Location: Kristinehamn

Skadad topp, använda?

Post by fredrik_sand » Tue 21 Aug 2012, 12:36

Jag har en 1600 motor som gav upp för en tid sedan. Nu blev det av att jag demonternade motorn för att se varför den gav upp. Cyl 3 har gått varm så det är troligtvis delar ifrån kolven/kolvringarna som lossnat och slagit emot toppen. Ventilen längst till vänster i toppen ser inte så bra ut, vad tror ni har hänt med den?
Går toppen att använda?
Bifogar två bilder.
Attachments
DSC_0981.jpg
DSC_0953.jpg

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Skadad topp, använda?

Post by mats » Tue 21 Aug 2012, 14:54

Klassiskt vw--ras.
Överhettad topp-utsliten ventilstyrning-ventil går av-slår sönder kolv-å kanske böjd stake.

Jo i många fall går toppen att använda om ventilsäten är hela å inga sprickor.

Innebär i praktiken rennovering av ett par toppar,tillräckligt dyrt även om man kan
göra det själv.
Har du kollat vevaxelns axialspel senaste tiden????
Brukar vara stort å det innebär borrning av vevhus samt nya lager.

Ett motorras brukar innebära att slipper fritidsproblem ett tag.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Skadad topp, använda?

Post by mats » Tue 21 Aug 2012, 14:56

mats wrote:Klassiskt vw--ras.
Överhettad topp-utsliten ventilstyrning-ventil går av-slår sönder kolv-å kanske böjd stake.

Jo i många fall går toppen att använda om ventilsäten är hela å inga sprickor.

Innebär i praktiken rennovering av ett par toppar,tillräckligt dyrt även om man kan
göra det själv.
Har du kollat vevaxelns axialspel senaste tiden????
Brukar vara stort å det innebär borrning av vevhus samt nya lager.

Ett motorras brukar innebära att man slipper fritidsproblem ett tag.

Magoo
Moderator
Posts: 8321
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Skadad topp, använda?

Post by Magoo » Tue 21 Aug 2012, 15:57

att lämna in toppen är nog inte lönt, kolla vad nya kostar...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Skadad topp, använda?

Post by mats » Tue 21 Aug 2012, 16:45

Magoo wrote:att lämna in toppen är nog inte lönt, kolla vad nya kostar...
ca o lite till 3800/par är ganska bra pris,men man ska vara medveten om att det med
största sannorlikhet är Kina-junk.

Jag har tagit en 1000-lapp/topp,med RFventiler,nya fjädrar,retainers,Mirafräsning
av säten,putsat till kanalerna lite lätt,flycutting efter önskemål,moddade vippor.

Men har nästan lagt av då det har varit tjafsande om priset.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Skadad topp, använda?

Post by mettis » Tue 21 Aug 2012, 17:02

Ähh...de små slagmärkena i toppen är bara att "slipa till" !
Sedan är väl alla orenoverade VW-toppar glappa i styrningar som bör bytas osv.....

Men resten av motorn...(?) Och varför brände du kolven ?

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Skadad topp, använda?

Post by Torslund » Tue 21 Aug 2012, 17:45

En tusing för att fixa till toppen. Kan inte tycka att det är dyrt. Inte om man ska köra med den igen i åratal.
Har en topp med skador från ras, ska den bara sitta i en standard motor så är inte jag tveksam till att sätta dit den. Men kanske inte på en högpresterande motor.
Sen är min övertygelsa att orginal delar är bättre än nya delar. Om man inte då tar super delar. Generator är det en tråd om. Orginalet är nog bättre än lågpris nytt, att renovera orginalet för mera pengar än lågpris generatorn lönar sig nog i längden. Gjorde så med min Lucas start i Rovern, renoverade den för samma peng som en ny kostar. Kommer inte att brinna upp vid kall starter som dom nya gör :)

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Skadad topp, använda?

Post by mats » Tue 21 Aug 2012, 21:16

Får väl försvara priset lite men materialet kostar så mycket att nästan känns som
Ebberöds bank.

Har hittils lyckas få hem bitarna till rimligt pris.
Går åt 4 ventilstyrningar,2+2 RFventiler,4 ventilfjädrar+retainers,8 knaster.
Å lite blästermedel,ibland avfettning,beroende på hur skitiga topparna är.
Brukar sätta på modifierade vipparmsaggregat.

Hantverket är väl inte så märkvärdigt men tar tid.
Blästring,borra ur ventilstyrningar,putsa ur kanalerna,montera o brotcha ventilstyrningar,
mirafräsa ventilsäten,pytsa in ventiler o mäta förbränningrum.
Ibland vill kunden ha flycuttat topparna för höjd komp.
justering av förbränningsrum.
Tillägger att jag alltid drar av tätningsplanet mot cyllarna o tvättar av topparna
innan topparna åker vidare.

Topparna brukar ge en effekthöjning på mellan 5 o 10 hkr beroende på
hur friska kolvar-cyllar är.

Den nyfikne kollar naturligtvis ut vad delarna kostar på t.ex CSP eller Dalhems????

fredrik_sand
Posts: 4
Joined: Wed 30 Jul 2008, 16:59
Location: Kristinehamn

Re: Skadad topp, använda?

Post by fredrik_sand » Tue 21 Aug 2012, 23:00

mettis wrote:Ähh...de små slagmärkena i toppen är bara att "slipa till" !
Sedan är väl alla orenoverade VW-toppar glappa i styrningar som bör bytas osv.....

Men resten av motorn...(?) Och varför brände du kolven ?
Mellan cylinder 1 och 2 fanns en liten metallbit som jag har förstått är till för att styra luftströmmen. Den metallbiten fanns inte mellan cyl. 3 och 4 ner jag demonterade motorn. Jag vet inte vad avgörande metallbiten är.
Problemet uppkom när jag var ute på en helt vanlig tur och sen började den att hacka. Så hemfärden fick bli med höga växlar eftersom motorn hackade på lite högre varv. Efter det blev den väldigt svårstartad och när den väl startade så sköt den ifall jag gasade lite.
Resten av motorn är jag lite osäker på. Det lilla jag känt på vevstakarna så känns de bra, men jag ska mäta vad mycket spelet är.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Skadad topp, använda?

Post by mats » Wed 22 Aug 2012, 10:31

Lilla plåtbiten med en slits i?????
Termostatstången går igenom där på motorer som använder full kylning,alltså
som har en varm o en kall sida.
Blev nog ingen bra förklaring,men kanske?????

Hoppas att du har "glömplåtarna" kvar,spelar mindre roll vilken modell.
Jag föredrar typ-3 plåtar,gör att cyllarna blir ganska lika varma runt om.
Kylningen av cyllarna är sällan nån problem,det är topparna som blir rödheta,ja nästan.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Skadad topp, använda?

Post by mettis » Thu 23 Aug 2012, 17:43

Ett konstigt "haveri"... När jag tittar på din bild av topplocket så verkar det ju "nyare", i o m slitsen mellan förbränningsrummen. Ungefär som att man kapat bort den understa (hela) kylflänsen för att plana 7mm... Men det är ju inte så, ser man i förbränningsrummet. Vad står det för nr på toppen (vid vippstället) ?

Och vad har motorn (bygget) för historia ?

fredrik_sand
Posts: 4
Joined: Wed 30 Jul 2008, 16:59
Location: Kristinehamn

Re: Skadad topp, använda?

Post by fredrik_sand » Mon 27 Aug 2012, 07:40

mats wrote:Klassiskt vw--ras.
Överhettad topp-utsliten ventilstyrning-ventil går av-slår sönder kolv-å kanske böjd stake.

Jo i många fall går toppen att använda om ventilsäten är hela å inga sprickor.

Innebär i praktiken rennovering av ett par toppar,tillräckligt dyrt även om man kan
göra det själv.
Har du kollat vevaxelns axialspel senaste tiden????
Brukar vara stort å det innebär borrning av vevhus samt nya lager.

Ett motorras brukar innebära att slipper fritidsproblem ett tag.
Vad jag förstått så ska man trycka svänghjulet åt olika håll och mäta med en mikrometer. Eller har ni något annat bra tips hur jag kollar det enklast?

fredrik_sand
Posts: 4
Joined: Wed 30 Jul 2008, 16:59
Location: Kristinehamn

Re: Skadad topp, använda?

Post by fredrik_sand » Mon 27 Aug 2012, 10:13

mettis wrote:Ett konstigt "haveri"... När jag tittar på din bild av topplocket så verkar det ju "nyare", i o m slitsen mellan förbränningsrummen. Ungefär som att man kapat bort den understa (hela) kylflänsen för att plana 7mm... Men det är ju inte så, ser man i förbränningsrummet. Vad står det för nr på toppen (vid vippstället) ?

Och vad har motorn (bygget) för historia ?
Jag får återkomma med nummret på toppen. Vi har ägt bilen sen -05 och vi har inte gjort något mer än vanlig service, tändstift olja osv. De som ägde bilen innan vet jag inte vad de har gjort. När jag tittade i kolven så stod det gul inristad på insidan, (gul bil) så frågan är om den har vait genomgången vid bygget av buggyn eller om den varit genomgågen efteråt.

Nummer på toppen: 311101375 D och 34 under.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Skadad topp, använda?

Post by mettis » Tue 28 Aug 2012, 23:46

fredrik_sand wrote: Vad jag förstått så ska man trycka svänghjulet åt olika håll och mäta med en mikrometer. Eller har ni något annat bra tips hur jag kollar det enklast?
Om vevaxellagret glappar i längdsled betyder det att bakre ramlagret är glapp i blockets lagerläges längdsled (eller fel schimsat bakom sv-hjulet?) - inget "bra" sätt att fastställa kondisionen på en motor?

Det som i 90% av alla utslitna VW-block är uppslaget ("kondisionen på motorn?); är mittre ramlagerläget (den där "kanten" man ser när man rivit hela motorn..) som medför oljeläckage mellan lager och block. Dvs dåligt oljetryck.

Om man har dåligt oljetryck brukar raset/skärningen komma i ett vev-lager, eftersom de är känsligast för just detta.

Ditt haveri borde väl bero på överhettning...men det är bara min gissning?!

Nr på dina topplock säger att de härstammar ifrån en typ3, dvs VW1600:a pannkaksmotor.

Post Reply