Oljeläcka (Nu med bilder)

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Skurt » Tue 04 Sep 2012, 22:17

Så idag fick jag för mig att avsluta buggy-säsongen tidigt för en helrenovering av buggyn. Tanken är att verkligen helrenovera och fixa ALLT.

Eftersom jag inte rivit motorer förr, men har en hel del know-how, så tänkte jag fråga var ni tror mitt oljeläckage kommer ifrån.

Plockade av motorn och tog lite bilder.

Tittar man på pölen under bilen efter att den stått så känns det som att det kommer härifrån.

Image
Image


Här ser alltid fint ut tycker jag. Inga konstigheter vad jag kan se.
Image


Däremot så är ju lådan ganska kladdig, så jag tänkte fråga vad det kan vara som orsakar läckaget här? (Bild tagen underifrån)
Image



När man plockar bort svänghjulet, är det bara till att lossa bultarna och dra av det? Något att tänka på? Berätta gärna vad jag behöver veta innan jag gör något dumt.
Projekt rädda bubblan -66

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Magoo » Wed 05 Sep 2012, 06:31

svänghjulet sitter med en 36mm bult som ska dras som satan (300Nm eller likannde)
läckaget kan vara en drivaxelsdamask...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Skurt » Wed 05 Sep 2012, 09:45

Magoo wrote:svänghjulet sitter med en 36mm bult som ska dras som satan (300Nm eller likannde)
läckaget kan vara en drivaxelsdamask...
Okej, inga andra tips? Sitter ju nya drivaxeldamasker men ska kolla dem, det är garanterat inte därifrån oljepölen under bilen kommer ifrån.
Projekt rädda bubblan -66

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Magoo » Wed 05 Sep 2012, 09:51

kan vara packningen i gaveln på lådan också...
ser blött ut på sidan...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Skurt » Wed 05 Sep 2012, 10:13

Magoo wrote:kan vara packningen i gaveln på lådan också...
ser blött ut på sidan...
Är det bara till att skruva bort och byta packning?
Projekt rädda bubblan -66

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Magoo » Wed 05 Sep 2012, 11:11

har aldrig haft isär det så kan dessvärre inte svara på det.
vet dock att det sitter packningar där då jag har sådana liggandes i "packningsbraohahögen" jag införskaffade för en spottstyver på nån träff.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

assarsson
Posts: 6
Joined: Thu 08 Apr 2010, 21:32
Location: Laholm

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by assarsson » Wed 05 Sep 2012, 20:10

Tycker nog att det ser ut som det har kommit olja från bakom svänghjulet, alltså packboxen bakom svänghjulet behöver troligtvis bytas.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Magoo » Thu 06 Sep 2012, 07:01

jag håller med om det, men tycker lik förbenat att det är lite väl blött "på sidan" av lådan... man kör ju framåt, oljan borde inte rinna "upp" där.
har ungefär samma "växellådsbild" på min blåe, dvs den väter på sidan... och jag vet att det INTE är motorn i det fallet.
dock om man kollar i sprängkåpan ser det ut att finnas olja där med... och det är svänghjulspackboxen.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

essinge
Posts: 94
Joined: Wed 11 Jun 2008, 10:16
Location: Norrtälje

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by essinge » Thu 06 Sep 2012, 12:34

Enligt min erfarenhet är det oftast där den "renaste" oljan är eftersom i motsats till vad man kan tro så"tvättar" oljeläkaget oftas närmast "källan". Låter kanske lite knasigt, lite svårt att förklara vad jag menar. Ett vanligt misstag är att man letar där det är som kladdigast, där samlas ju oljan men den behöver inte komma därifrån utan rinner dit.
Vart nog bara ännu virrigare ju mer jag försöker förklara (suck) Mvh Jocke.

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Skurt » Thu 06 Sep 2012, 14:45

essinge wrote:Enligt min erfarenhet är det oftast där den "renaste" oljan är eftersom i motsats till vad man kan tro så"tvättar" oljeläkaget oftas närmast "källan". Låter kanske lite knasigt, lite svårt att förklara vad jag menar. Ett vanligt misstag är att man letar där det är som kladdigast, där samlas ju oljan men den behöver inte komma därifrån utan rinner dit.
Vart nog bara ännu virrigare ju mer jag försöker förklara (suck) Mvh Jocke.
Förstår precis vad du menar, sa samma sak till en vän i garaget igår och därför misstänker jag svänghjulspackningen. Ska riva av och kolla i helgen!
Projekt rädda bubblan -66

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by mats » Thu 06 Sep 2012, 16:10

Å dessutom brukar packbox o o-ring finnas i SKF/maskinaffären.
Dessutom i bra kvalitet till rätt pris.
Kommer inte ihåg måtten men det finns säkert nån annan här på forumet som har bättre minne.

Skulle nog dra svänghjulet till moment enl handbok,är litte mer än magoo skrev,kolla
under How-to.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by mettis » Thu 06 Sep 2012, 22:29

70 - 90 - 10 är radialtätningen, säg till att du inte vill ha "dammtätning" (en extra yttre läpp) - den går ändå emot sv-hjulet och skadas....

O-ringen kan sitta kvar om du avfettar och stryker tunnt med packningssilicon där....

Använd ett 3/4"" skaft med ett rör som förlängare och skruva fast ett mothåll i sv-hjulet (ett sånt där "blocklås" som man skruvar fast på motorn blir ju inte bra).
Du känner på "svikten" när du dragit tillräckligt (35 kg) - själv använder jag en 3/4" trycklufts-mutterdragare, de drar ungefär samma....

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Magoo » Fri 07 Sep 2012, 06:48

jag skrev 300Nm eller liknande då jag på rak arm inte kom ihåg. 35 kg motsvarar 350 Nm, eller som en bekant sagt.. ta i tills det smakar skit och sen drar du lite till ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by mats » Sat 08 Sep 2012, 12:30

Magoo wrote:jag skrev 300Nm eller liknande då jag på rak arm inte kom ihåg. 35 kg motsvarar 350 Nm, eller som en bekant sagt.. ta i tills det smakar skit och sen drar du lite till ;)
Kan tillägga att på Trimcosnörrorna drog vi svänghjulen med 40 kg,ingenting gick sönder
å inga svänghjul lossade.
(bara som en parentes)

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: Oljeläcka (Nu med bilder)

Post by Skurt » Mon 10 Sep 2012, 09:52

Kan meddela efter att ha lyft av karossen och tagit en bättre titt runt lådan så fuktar det från höger drivaxeldamask. Så det blir bara att justera till den och spänna ordentligt.

Den är det säkerligen bakom svänghjulet det droppar från motorn. Det har jag inte hunnit riva ännu, men ska väl inte vara så svårt!
Projekt rädda bubblan -66

Post Reply