Bytt till brytarlöst - Vill ej starta

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Moondrip

Bytt till brytarlöst - Vill ej starta

Post by Moondrip » Mon 23 Mar 2015, 12:59

damn all electrical components to the bowels of hell!

Införskaffade ett nytt, brytarlöst tändsystem från Classic VW. Jag har nu min leksak inne på verkstad för lite uppfräschning och där skulle det nya systemet installeras - Relativt simpel uppgift förstås.

de dom dock meddelade var att motorn startar inte med brytarlösa systemet. Startmotorn går runt men den tänder inte till över huvud taget. När de återigen installerar de gamla brytarna så startar den direkt

Suckma.

Spolen har inget förkopplingsmotstånd och det är en AD 1600 cc motor med ny 009-fördelare (som också inköptes från samma återförsäljare - OCH som passar [ska passa] med just det systemet)

Är spolen för klen?
Gammalt jävla skit

m02cjoho

Re: Bytt till brytarlöst - Vill ej starta

Post by m02cjoho » Mon 23 Mar 2015, 14:24

Tjena

Här är en länk till Ignitors support sida.

http://www.pertronix.com/support/tips/#a1

Kanske kan vara till hjälp?

/Janne

kg-student

Post by kg-student » Tue 24 Mar 2015, 00:53

Jag hade samma bekymmer med mitt. Men jag har inte provat mer sen.

Accu Spark:https://www.youtube.com/watch?v=2lcx_Qr0KyM

Om du har hotspark: http://www.hot-spark.com/

Lite annat matnyttigt:
https://www.youtube.com/watch?v=kj1XxWOtwdA
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 24 Mar 2015, 07:20

Jag har ett snarlikt system.
Kolla följande:
Kontrollera att metallplattan i givarmodulen verkligen har galvanisk kontakt med metallen i "tändplattan" det skall vara en kontaktpasta, kiselfett, här emellan.
Kontrollera att magnetringen sitter fast på fördelarens axel. Passa även på att känna med en annan magnet, eller liten skruvmejsel, eller annat magnetiskt föremål (kanske en gammal kompass) att du har fyra magneter i ringen.
Kolla att kablarna är anslutna rätt, den röda till plus på tändspolen och den svarta till tändspolens minus. Det är den svarta kabeln som ger pulsen till tändspolen, som den gröna från brytarsptsarna gjorde.
Det är svårt att mäta på denna modulen, men jag försökte då jag misstänkte fel här häromveckan.

Jag hade fördelaren i ett skrunstäd.
Kopplad +12 v till röda kabeln och till godset i fördelaren. Sedan kopplade jag en voltmeter (multimeter) till + och med svarta mätkabeln till den svarta utgående kabeln från givaren. Det är svårt med en digital multimeter, men fyra gånger per varv som du nu snurrar axeln skall du få ett utslag på instrumentet, lättare kanske med ett gammaldags visarinstrument. Jag begriper inte att jag inte testade med en testlampa... :roll: eftersom det borde funkat.

Om du kollat detta, och inte fått någon funktion så år det reklammation som gäller...
Men jag ser nu att Up-North inte längre har kvar detta system på sin hemsida....

Felet som gjorde att min motor inte startade var att tändstiften var trasiga.

Jag har Biltemas kromade högeffektspole och det funkar.

Suck, 009... Är motorn trimmad med annan/andra förgasare så är väl det ok. Men om du har kvar originalförgasaren skall du ha originalfördelaren, eftersom dessa båda kompenserar varandra genom vakuumet (undertrycket) vid acceleration. Jag vågar påstå att det bara här är Magoo som lyckats med att få en motor att gå bra med 009 och originalförknasare.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Moondrip

Post by Moondrip » Tue 24 Mar 2015, 11:34

tack för era fina svar och bra tips - jag ska förse mekanikerna med detta!

Brytarlösa systemet är sprillans hos dem och de har inte hunnit fota och lägga upp det på sin sida ännu sa de när jag pratade med dem på telefonen - Avsevärt trevliga grabbar där uppe och mkt hjälpsamma, så det är inget fuffens alls.

009:an går jättefint med min weber 36/36:a så det finns absolut hopp!
Gammalt jävla skit

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 24 Mar 2015, 13:41

Nejdå, aldrig några problem med den firman! Om det nu är fel på produkten så är det inga problem att reklammera.

Jasså du har andra förgasare, ja då funkar det ju bra med 009!

Jag kom på en grej, tag en vanlig 12 volts glödlampa, löd på två kablar eller använd en lamphållare, koppla två krokodilklämmor i båda ändarna på kablarna.
Anslut nu denna lampa över tändsplens + och -. När du drar runt motorn skall lampan blinka med fyra blink per varv, om den brytarlösa givaren är hel (samma sak med brytarspetsar).

Men vad 17, en bilverkstad borde väl ha kunskap och erfarenhet av elektroniska tändsystem, det är ju mer regel än undantag idag, då brytarspetsar bara finns på medeltida bilar tillverkade innan 1990-talet elller rent av tidigare.

Edit:
Jag skrev litet fel i förra inlägget, så här skall det vara:

Jag hade fördelaren i ett skruvstäd.
Kopplade +12 v till röda kabeln och minus till godset i fördelaren. Sedan kopplade jag en voltmeter (multimeter) till + och med svarta mätkabeln till den svarta utgående kabeln från givaren. Det är svårt med en digital multimeter, men fyra gånger per varv som du nu snurrar axeln skall du få ett utslag på instrumentet, lättare kanske med ett gammaldags visarinstrument. Jag begriper inte att jag inte testade med en testlampa... :roll: eftersom det borde funkat.
VW Buggy 1600 -68.

Torslund

Post by Torslund » Tue 19 May 2015, 21:00

Loppisfynd, en kamvinkelmätare från 70 talet, ABG såld, tillverkad av Allen i USA.
Och konstaterade att mina 0.4 i brytare var för mycket, 38 grader. Fick ställa ner den till glappt 0.3 och har 48 grader. Bilens varvräknare visar 250 varv för mycket också. Har alltid tyckt att tomgången är låg. Men med äkta mätinstrument så blev den 850.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 20 May 2015, 07:58

Torslund wrote:Loppisfynd, en kamvinkelmätare från 70 talet, ABG såld, tillverkad av Allen i USA.
Och konstaterade att mina 0.4 i brytare var för mycket, 38 grader. Fick ställa ner den till glappt 0.3 och har 48 grader. Bilens varvräknare visar 250 varv för mycket också. Har alltid tyckt att tomgången är låg. Men med äkta mätinstrument så blev den 850.
Kolla så att din varvräknare verkligen är inställd på att mäta varvtalet på en fyrcylindrig motor, så att den inte står på "6-cyl".

Hur gick det för Moondip då?
Fick du igång motorn? reklamerade du de brytarlösa?
VW Buggy 1600 -68.

Moondrip

Post by Moondrip » Wed 20 May 2015, 11:48

Sitter fortfarande med spetsar. Skickade upp modulen till Classic VW och de ska kolla över den. Långdragen process dock - Och de återköper i regel inte elektronikprylar

Men jag avvaktar fortf på deras besked. Annars var väl de dryga 800kr bra bete i sjön
Gammalt jävla skit

Post Reply