Motor skar AD 1600
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Motor skar AD 1600
Så var BUGGY-säsongen förstörd efter en vinterrenovering av buggyn invändigt.
Var ute och körde i förra veckan, nästan 30 grader ute och strålande sol.
Körde 20 km tankade, ut igen kom upp i ca 70 då den nöp
Går ej att dra runt motorn,
Har hört att det kan vara 1:an cylinder ?
Min fråga är vad brukar skära ihop normalt med värmeproblem ?
Kan jag få loss kolv och cylindrar och byta detta ? Kanske göra det när motorn siter på då det är gott om plats runt sidorna på motorn i byggyn.
Eller måste jag lyfta ner motorn, klyva motorn och byta kamaxel också ?
Förmodar någon har erfarenhet av att den nypt och renoverat ?
Får åka ut på sjön istället denna sommar..
Var ute och körde i förra veckan, nästan 30 grader ute och strålande sol.
Körde 20 km tankade, ut igen kom upp i ca 70 då den nöp
Går ej att dra runt motorn,
Har hört att det kan vara 1:an cylinder ?
Min fråga är vad brukar skära ihop normalt med värmeproblem ?
Kan jag få loss kolv och cylindrar och byta detta ? Kanske göra det när motorn siter på då det är gott om plats runt sidorna på motorn i byggyn.
Eller måste jag lyfta ner motorn, klyva motorn och byta kamaxel också ?
Förmodar någon har erfarenhet av att den nypt och renoverat ?
Får åka ut på sjön istället denna sommar..
Re: Motor skar AD 1600
Fy Fagerlund vad surt!
Jag beklagar med största medlidande!
Om du har tur kan du få loss kolv och cylinder som nypt, och montera nytt, eller begagnat.
Men det sägs från flera håll att man aldrig skall bara byta kolvar och cylindrar, då ökar man trycket i ´vevhuset och så blåser man de redan havslitna vevaxellagren istället.
Jag köpte en sådan motor för några år sedan, orenoverad, fast med nya kolvar och cylindrar, den gick jättebra, och gör egentligen det fortfarande, men vevaxellagren protesterade och släpper igenom för mycket olja då den blir varm, varefter oljetrycket försvinner på låga varv.
Ordvalet där... egentligen kan man dra runt en motor som nypt, då den kallanat och metallen krympt litet, om inte det går brukar man säga att den skurit, en sanning du kanske inte vill läsa.
Men världen är full av begagnade AD och AS-motorer (dubbelports 1600) och det finns minst lika många av de andra typerna, måhända är det säljarens marknad just nu...
På Boxerville.se finns det en kille som regelbundet säljer 1303-delar, han hade en motor ute nyligen, men den är nu såld, bor i Finspång, om jag nu minns rätt, Stefan Tambour heter han, han kanske har fler motorer, vad vet jag..?
Annars får du väl kolla annonserna där, kanske tillockmed annonsera under "köpes"...
Jag har dock vissa funderingar på att sälja min renoveringsmotor, den med nya cylindrar och kassa lager. Det börjar bli trångt i verkstad och garage.
Jag beklagar med största medlidande!
Om du har tur kan du få loss kolv och cylinder som nypt, och montera nytt, eller begagnat.
Men det sägs från flera håll att man aldrig skall bara byta kolvar och cylindrar, då ökar man trycket i ´vevhuset och så blåser man de redan havslitna vevaxellagren istället.
Jag köpte en sådan motor för några år sedan, orenoverad, fast med nya kolvar och cylindrar, den gick jättebra, och gör egentligen det fortfarande, men vevaxellagren protesterade och släpper igenom för mycket olja då den blir varm, varefter oljetrycket försvinner på låga varv.
Ordvalet där... egentligen kan man dra runt en motor som nypt, då den kallanat och metallen krympt litet, om inte det går brukar man säga att den skurit, en sanning du kanske inte vill läsa.
Men världen är full av begagnade AD och AS-motorer (dubbelports 1600) och det finns minst lika många av de andra typerna, måhända är det säljarens marknad just nu...
På Boxerville.se finns det en kille som regelbundet säljer 1303-delar, han hade en motor ute nyligen, men den är nu såld, bor i Finspång, om jag nu minns rätt, Stefan Tambour heter han, han kanske har fler motorer, vad vet jag..?
Annars får du väl kolla annonserna där, kanske tillockmed annonsera under "köpes"...
Jag har dock vissa funderingar på att sälja min renoveringsmotor, den med nya cylindrar och kassa lager. Det börjar bli trångt i verkstad och garage.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Motor skar AD 1600
Ok, tack ändå. Skall i alla fall försöka ta bort cylindrarna och kolla läget innan jag tar beslut.
Re: Motor skar AD 1600
Javisst, klart du skall göra det. Har du tur och är träffsäker med en hård plastklubba kan du uträtta underverk.GulaFaran wrote:Ok, tack ändå. Skall i alla fall försöka ta bort cylindrarna och kolla läget innan jag tar beslut.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Motor skar AD 1600
mitt tips är 3:ans cyl om det är någon cyl som inte mår bra...
går den inte att rotera åt nåt håll? antar att du har friläge i
går den inte att rotera åt nåt håll? antar att du har friläge i


http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Motor skar AD 1600
Försöker rotera via remskivans mutter med hylsa som jag gjort tidigare. Sitter som berg.
Tack för tipset.skall öppna alla cylindrar först
Timo
Tack för tipset.skall öppna alla cylindrar först
Timo
Re: Motor skar AD 1600
har du tur är det bara en kolv som gett upp...
lyft ventilkåporna och kolla så att allt sitter som den "ska"
lyft ventilkåporna och kolla så att allt sitter som den "ska"

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Motor skar AD 1600
Har tömt motorn på olja då den fortfarande var varm. Öppnade båda ventilkåporna, kunde inte se något onormalt.
Ska kolla nogrannare.
Får väl ta bort vipporna och börja öppna topparna och känna om cylindrarna går att dra ut.
Ska kolla nogrannare.
Får väl ta bort vipporna och börja öppna topparna och känna om cylindrarna går att dra ut.
Re: Motor skar AD 1600
Har nu idag öppnat cylindrarna på båda sidorna. Hoppades på att någon kolv hade nypigt. Alla lossnade fint. ettans fick dock banka loss.
Lite olja har ju läckt ut både på cylinderfot och topplock på 2 av cylindrarna . Tunna cylinderfotspackningar satt i alla men inte i topplocket (kanske inte skall vara något där ?)
Försökte dra runt vevaxeln på stora bulten med hylsnyckel med friläge i , sitter som berg. Går inte att dra runt.
Någon vits att renovera motorn (AD 1600) ? Vevaxeln nypigt som låter allvarligt, Går det ens ?
Luktar en renoverad motor, men en sådan kostar lika mycket som byggyn är värd
Lite olja har ju läckt ut både på cylinderfot och topplock på 2 av cylindrarna . Tunna cylinderfotspackningar satt i alla men inte i topplocket (kanske inte skall vara något där ?)
Försökte dra runt vevaxeln på stora bulten med hylsnyckel med friläge i , sitter som berg. Går inte att dra runt.
Någon vits att renovera motorn (AD 1600) ? Vevaxeln nypigt som låter allvarligt, Går det ens ?
Luktar en renoverad motor, men en sådan kostar lika mycket som byggyn är värd

Re: Motor skar AD 1600
om veven har nypt så är det lika bra att riva allt och kolla igenom vad som går att återanvända.
dum fråga, men har du testat att vrida runt motorn med motorn ur bilen?
dum fråga, men har du testat att vrida runt motorn med motorn ur bilen?

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Motor skar AD 1600
Förstår vad du menar om växelådan håller emot på någor sätt fast i friläge..
Nej, har inte tagit ner motorn än, det är nästa steg.
Fortsättning följer.
Nej, har inte tagit ner motorn än, det är nästa steg.
Fortsättning följer.
- Tintinikongo
- Posts: 600
- Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
- Location: Strängnäs
Re: Motor skar AD 1600
Kanske lite långt att åka, men riktigt billigt. Motorn fungerar enl. annonsören. Plus att man får en extra-bil på köpet.
https://www.blocket.se/orebro/Vw_Beach_ ... ?ca=12&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Vw_Beach_ ... ?ca=12&w=3
Re: Motor skar AD 1600
Sitter veven fast, är det förståss ett lager som skurit..... Pga dålig smörjning/oljetryck.
Ta isär och kolla ?
Ta isär och kolla ?
Re: Motor skar AD 1600
Vevaxeln hade nypigt, Oljetrycket troligtvis ur funktion.
Nu en nyrenoverad motor . 110 cam och nya cylindrar, kolvar med renoverade planade toppar med starkare fjädrar. Det gamla bara flyttats över som förgasare och generator, renoverade förgasaren med ett komplett renoveringskitt. Större munstycken i origialförgasaren dessutom.
Vad för tändstift skall användas då det är lite trim på nu ? Någon som rekommderar något annat än orginalet (NGK B5HS) ?
Nu en nyrenoverad motor . 110 cam och nya cylindrar, kolvar med renoverade planade toppar med starkare fjädrar. Det gamla bara flyttats över som förgasare och generator, renoverade förgasaren med ett komplett renoveringskitt. Större munstycken i origialförgasaren dessutom.
Vad för tändstift skall användas då det är lite trim på nu ? Någon som rekommderar något annat än orginalet (NGK B5HS) ?
Re: Motor skar AD 1600
Inget ont utan att det fört något gott med sig!GulaFaran wrote:Vevaxeln hade nypigt, Oljetrycket troligtvis ur funktion.
Nu en nyrenoverad motor . 110 cam och nya cylindrar, kolvar med renoverade planade toppar med starkare fjädrar. Det gamla bara flyttats över som förgasare och generator, renoverade förgasaren med ett komplett renoveringskitt. Större munstycken i origialförgasaren dessutom.
Vad för tändstift skall användas då det är lite trim på nu ? Någon som rekommderar något annat än orginalet (NGK B5HS) ?
Man får väl ändå säga "Grattis!"
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.