Motor skar AD 1600

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Thu 09 Jun 2016, 15:01

Så var BUGGY-säsongen förstörd efter en vinterrenovering av buggyn invändigt.
Var ute och körde i förra veckan, nästan 30 grader ute och strålande sol.
Körde 20 km tankade, ut igen kom upp i ca 70 då den nöp
Går ej att dra runt motorn,
Har hört att det kan vara 1:an cylinder ?
Min fråga är vad brukar skära ihop normalt med värmeproblem ?
Kan jag få loss kolv och cylindrar och byta detta ? Kanske göra det när motorn siter på då det är gott om plats runt sidorna på motorn i byggyn.
Eller måste jag lyfta ner motorn, klyva motorn och byta kamaxel också ?
Förmodar någon har erfarenhet av att den nypt och renoverat ?

Får åka ut på sjön istället denna sommar..

User avatar
Björn J.
Posts: 3886
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Motor skar AD 1600

Post by Björn J. » Thu 09 Jun 2016, 15:26

Fy Fagerlund vad surt!
Jag beklagar med största medlidande!

Om du har tur kan du få loss kolv och cylinder som nypt, och montera nytt, eller begagnat.
Men det sägs från flera håll att man aldrig skall bara byta kolvar och cylindrar, då ökar man trycket i ´vevhuset och så blåser man de redan havslitna vevaxellagren istället.
Jag köpte en sådan motor för några år sedan, orenoverad, fast med nya kolvar och cylindrar, den gick jättebra, och gör egentligen det fortfarande, men vevaxellagren protesterade och släpper igenom för mycket olja då den blir varm, varefter oljetrycket försvinner på låga varv.

Ordvalet där... egentligen kan man dra runt en motor som nypt, då den kallanat och metallen krympt litet, om inte det går brukar man säga att den skurit, en sanning du kanske inte vill läsa.

Men världen är full av begagnade AD och AS-motorer (dubbelports 1600) och det finns minst lika många av de andra typerna, måhända är det säljarens marknad just nu...
På Boxerville.se finns det en kille som regelbundet säljer 1303-delar, han hade en motor ute nyligen, men den är nu såld, bor i Finspång, om jag nu minns rätt, Stefan Tambour heter han, han kanske har fler motorer, vad vet jag..?

Annars får du väl kolla annonserna där, kanske tillockmed annonsera under "köpes"...

Jag har dock vissa funderingar på att sälja min renoveringsmotor, den med nya cylindrar och kassa lager. Det börjar bli trångt i verkstad och garage.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Thu 09 Jun 2016, 16:13

Ok, tack ändå. Skall i alla fall försöka ta bort cylindrarna och kolla läget innan jag tar beslut.

User avatar
Björn J.
Posts: 3886
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Motor skar AD 1600

Post by Björn J. » Thu 09 Jun 2016, 22:14

GulaFaran wrote:Ok, tack ändå. Skall i alla fall försöka ta bort cylindrarna och kolla läget innan jag tar beslut.
Javisst, klart du skall göra det. Har du tur och är träffsäker med en hård plastklubba kan du uträtta underverk.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8321
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor skar AD 1600

Post by Magoo » Mon 20 Jun 2016, 06:59

mitt tips är 3:ans cyl om det är någon cyl som inte mår bra...
går den inte att rotera åt nåt håll? antar att du har friläge i ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Mon 20 Jun 2016, 21:04

Försöker rotera via remskivans mutter med hylsa som jag gjort tidigare. Sitter som berg.
Tack för tipset.skall öppna alla cylindrar först
Timo

Magoo
Moderator
Posts: 8321
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor skar AD 1600

Post by Magoo » Tue 21 Jun 2016, 07:33

har du tur är det bara en kolv som gett upp...
lyft ventilkåporna och kolla så att allt sitter som den "ska"
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Tue 21 Jun 2016, 09:42

Har tömt motorn på olja då den fortfarande var varm. Öppnade båda ventilkåporna, kunde inte se något onormalt.
Ska kolla nogrannare.
Får väl ta bort vipporna och börja öppna topparna och känna om cylindrarna går att dra ut.

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Tue 18 Oct 2016, 22:46

Har nu idag öppnat cylindrarna på båda sidorna. Hoppades på att någon kolv hade nypigt. Alla lossnade fint. ettans fick dock banka loss.
Lite olja har ju läckt ut både på cylinderfot och topplock på 2 av cylindrarna . Tunna cylinderfotspackningar satt i alla men inte i topplocket (kanske inte skall vara något där ?)
Försökte dra runt vevaxeln på stora bulten med hylsnyckel med friläge i , sitter som berg. Går inte att dra runt.
Någon vits att renovera motorn (AD 1600) ? Vevaxeln nypigt som låter allvarligt, Går det ens ?
Luktar en renoverad motor, men en sådan kostar lika mycket som byggyn är värd :cry:

Magoo
Moderator
Posts: 8321
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor skar AD 1600

Post by Magoo » Wed 19 Oct 2016, 06:54

om veven har nypt så är det lika bra att riva allt och kolla igenom vad som går att återanvända.

dum fråga, men har du testat att vrida runt motorn med motorn ur bilen?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Wed 19 Oct 2016, 10:21

Förstår vad du menar om växelådan håller emot på någor sätt fast i friläge..
Nej, har inte tagit ner motorn än, det är nästa steg.
Fortsättning följer.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Motor skar AD 1600

Post by Tintinikongo » Wed 19 Oct 2016, 11:45

Kanske lite långt att åka, men riktigt billigt. Motorn fungerar enl. annonsören. Plus att man får en extra-bil på köpet.

https://www.blocket.se/orebro/Vw_Beach_ ... ?ca=12&w=3

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Motor skar AD 1600

Post by mettis » Thu 20 Oct 2016, 01:22

Sitter veven fast, är det förståss ett lager som skurit..... Pga dålig smörjning/oljetryck.

Ta isär och kolla ?

GulaFaran
Posts: 50
Joined: Mon 13 May 2013, 10:30
Location: Upplands Väsby

Re: Motor skar AD 1600

Post by GulaFaran » Sun 11 Mar 2018, 16:32

Vevaxeln hade nypigt, Oljetrycket troligtvis ur funktion.
Nu en nyrenoverad motor . 110 cam och nya cylindrar, kolvar med renoverade planade toppar med starkare fjädrar. Det gamla bara flyttats över som förgasare och generator, renoverade förgasaren med ett komplett renoveringskitt. Större munstycken i origialförgasaren dessutom.
Vad för tändstift skall användas då det är lite trim på nu ? Någon som rekommderar något annat än orginalet (NGK B5HS) ?

User avatar
Björn J.
Posts: 3886
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Motor skar AD 1600

Post by Björn J. » Mon 12 Mar 2018, 11:17

GulaFaran wrote:Vevaxeln hade nypigt, Oljetrycket troligtvis ur funktion.
Nu en nyrenoverad motor . 110 cam och nya cylindrar, kolvar med renoverade planade toppar med starkare fjädrar. Det gamla bara flyttats över som förgasare och generator, renoverade förgasaren med ett komplett renoveringskitt. Större munstycken i origialförgasaren dessutom.
Vad för tändstift skall användas då det är lite trim på nu ? Någon som rekommderar något annat än orginalet (NGK B5HS) ?
Inget ont utan att det fört något gott med sig!
Man får väl ändå säga "Grattis!"
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply