Motor skar AD 1600

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mettis

Re: Motor skar AD 1600

Post by mettis » Mon 12 Mar 2018, 16:55

Gott att du "kommit igen" !

Har man vassare motor med högre komp, brukar man gå upp till B6HS.

Min erfarenhet av W110 kam och motsvarande, är att det inte funkar med enkel förgasare - den vill ha dubbla!
"Vi" brukar råda att först köpa dubbla förgasare, sedan börja trimma lite försiktigt...;-)

Jag hade ifjol en 1600:a, 2,5mm planade och portade toppar (en timmes slipande, inget fancy..) med en omslipad kam och IDF 44:or i min Buggy.
Bestyckade med bredbandslamda, och den går riktigt bra.

Har även provat ett par IDF 40:or på en helt orörd 1600:a - skillnaden blev att den "drog" till 5000rpm istället för 4000rpm som med PICT 34:an.
Det är ju insuget som är "varvtalsbegränsaren" på typ1 motorer - när typ3 kom med sina dubbla förgasade dissades bilen för sina motorhaverier(!) i motortidningarna...
Man övervarvade helt enkelt!

GulaFaran

Post by GulaFaran » Mon 12 Mar 2018, 17:16

Den går bra, dock det vanliga att den vill gärna dö när man släppt gasen ex i korsningar. Men en liten touch (gas) avhjälper detta normalt innan man rullat klart. får dra upp tomgången lite ?
Får också skaffa H6 stift som nästa steg som rekommenderats vid vassare motor. Har inte ormbo utan California piper som jag hört ger en sämre prestanda och ev kan bränna någon ventil !
Dock märkte jag att fenomenet med lite isig förgasarhals vid körning...under förra sommaren. Detta har väl att göra med vassare motor med enkel förgasare, dvs lång hals förmodar jag.
Också märkt att 3/4 cylindrarna och avgasrör är klart mycket hetare än cylinder 1/2. Oljekylaren sitter ju mot cylinder 3/4.
Har sluten fläktkåpa utan uttag för värmare...

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 15 Mar 2018, 17:02

GulaFaran wrote:Den går bra, dock det vanliga att den vill gärna dö när man släppt gasen ex i korsningar. Men en liten touch (gas) avhjälper detta normalt innan man rullat klart. får dra upp tomgången lite ?
Får också skaffa H6 stift som nästa steg som rekommenderats vid vassare motor. Har inte ormbo utan California piper som jag hört ger en sämre prestanda och ev kan bränna någon ventil !
Dock märkte jag att fenomenet med lite isig förgasarhals vid körning...under förra sommaren. Detta har väl att göra med vassare motor med enkel förgasare, dvs lång hals förmodar jag.
Också märkt att 3/4 cylindrarna och avgasrör är klart mycket hetare än cylinder 1/2. Oljekylaren sitter ju mot cylinder 3/4.
Har sluten fläktkåpa utan uttag för värmare...
På en del sena AS motorer, fanns det en dämpare som förhindrade att gasarmen på (den enda) förgasaren gick tillbaka till tomgångspositionen för snabbt. Detta förhindrar att det blir motorstopp vid trafikljus.
Jag hade en sådan på min AD med original PICT förgasare, men glömde återmontera den vid något tillfälle då jag hade i sär förgasaren, nu funkar det bra ändå, men jag måste ha tomgången ställd på minst 900 rpm, annars dör den lätt vid inbromsningar och stopp. Annars vill jag ha tomgången så lågt ställd som 750-800 rpm, och det fungerar finfint med elektronisk tändning. Minns inte exakt, men tror att det rekommenderas 1000 rpm i verkstadshandboken.
Ni som träffade mig i Mantorp 2015 kanske minns min jättelåga tomgång?
Vill minnas att jag skruvade ned KG-students tomgång en bit också efter det att vi bytte brytarspetsarna mot elektronik, där i det höga och blöta gräset..?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Fri 16 Mar 2018, 07:32

Jodå, gången blev jämnare och bättre med brytarlöst. På tal om det; hur går det med ditt testprojekt? Kinaprylarna som du hade en bekant som sålde. Tids nog vill jag ha brytarlöst igen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 16 Mar 2018, 12:47

kg-student wrote:Jodå, gången blev jämnare och bättre med brytarlöst. På tal om det; hur går det med ditt testprojekt? Kinaprylarna som du hade en bekant som sålde. Tids nog vill jag ha brytarlöst igen.
Tja... funkar bra, men magnetringen som skall sitta på axeln har litet för stor dimension så att man får värma på en bit krympslang på axeln, har monterat en i en 1303 BIG, men den bilen har inte rullat mer än några kilometer ännu.
Har kontaktat leverantören, som lovade att rätta till detta till nästa leverans, men nu har ju Post Nord och Tullen börjat ta ut avgifter, så jag är osäker på om jag gör fler beställningar. Likartad produkt finns på de brittiska öarna, inom EU, (än så länge) men priset är ett helt annat.
Så jag ligger lågt ett tag till, jag har väl iofs en ombyggnadsats liggandes, utan krympslang då...
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 20 Mar 2018, 10:18

avgiften är ju 75:-
sen tillkommer momsen. Om prylen deklareras till ett lågt värde så kan det ju vara lönt ändå.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 20 Mar 2018, 12:05

Magoo wrote:avgiften är ju 75:-
sen tillkommer momsen. Om prylen deklareras till ett lågt värde så kan det ju vara lönt ändå.
Dom lovar att skicka det som "gåva" eller som "retur efter reklamation" nästa gång.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 21 Mar 2018, 08:43

Funderat på det där. Om man själv deklarerar och betalar in momsen på ordern/sändningen innan den ankommer till Sverige, då kan ju inte Postnord ta ut avgiften på 75kr. Det vore ju att olagligt ta ut en avgift för något som redan är verkställt av annan.
Det finns information om hur man gör detta på tullverkets hemsida. Momsen är ju det lilla i denna olustiga historia.
Tullverket anser att staten förlorat skatteintäkter pga utebliven moms för miljoners miljoner. Men hur många av oss hade köpt alla de saker vi köpt om det inte var så billigt. Vilket det inte är i Sverige, så då hade väl 90% av köpen uteblivit. Alltså inte så stora uteblivna skatteintäkter som tullverket påstår. Sen har ju förvisso momsen uteblivit på de varor som köpts.... så sett har de förlorat skattepengar. De har alltså förlorat skatteintäkter på något de inte fått annars.

OT (Att ta ut en avgift på 75 kr för att tillse att momsen på en vara för under 100 kr betalas är fullständigt nonsens enligt min mening. Men jag har ju inte mycket förtroende för Postnord och vd;n Håkan Ericsson eftersom han redan från start visat sitt ointresse för brev och paketdistributionen. Bara onödiga kostnader när man kan bedriva lagerlogistik istället. Han förstod nog inte vilken verksamhet han skulle styra över. Han har kört Posten i botten. (Min åsikt inte någon propaganda))
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 21 Mar 2018, 10:37

nä, det är så meckigt att det inte är lönt...

Postnord meddelar dig att din postorderförsändelse har kommit till deras lager och erbjuder sig att agera ombud för din räkning. Det innebär att Postnord, för din räkning, sköter hela tullhanteringen, inklusive inbetalning av moms.

Om du väljer att inte anlita Postnord som ombud ska du göra din deklaration själv för att kunna betala in momsen. Från Postnords kundtjänst behöver du få två uppgifter till din deklaration: dels en uppgift om var din försändelse finns lagrad, dels en bild av eller textfil med innehållet i den så kallade CN22/23-etikett som finns på din försändelse.

Du måste fylla i en deklaration som du lämnar på blanketten Enhetsdokument. Fyll i sidan 1 av dokumentet (om du har flera varor ska du även fylla i ett tilläggsblad). Skriv försändelsens lagringsplats i ruta 30.

Lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition. På tullklareringsexpeditionen behöver du även visa upp dokument som styrker ditt köp (till exempel ett kvitto) och en utskriven kopia av bilden eller textfilen med innehållet i CN22/23-etiketten som du har fått av Postnord.

När Tullverket har tagit emot din deklaration och granskat den ska du betala momsen. Du kan betala kontant eller med kort. Vi tar emot de flesta bankkort; dock inte American Express och Diners.

När du har betalat moms får du en utlämningssedel av tullklareringsexpeditionen som visar att försändelsen får lämnas ut till dig.

Postnord behöver se utlämningssedeln för att kunna skicka försändelsen till dig, antingen direkt hem till dig eller till ditt vanliga utlämningsställe.

hur f-n ska man få postnord att fota och hålla grejerna? de klarar ju t.ex inte av att låta ett paket ligga EN dag extra. (polare är i Vietnam och är hemma ikväll... idag återsänder de paket till holland trots att jag ringt/mailat)
Postnord är helt fantastiska på andra saker...
Jag har fått paket från Holland. Detta paket ska kunna fås hemlevererat.
Det finns inget telenr NÅGONSTANS på detta, så jag får brev hemskickat om att de inte har ett telenr och ska välja leveranssätt.
Jag går då in och trackingen visar följande text:
"Kontakt via telefon, leverans enligt överenskommelse"

Jag får lätt panik då jag vet att det är grejer för 4-5k i lådan.... får inget vettigt svar på detta av NÅGON på postnord, men beställer hemleverans vilket sker.
Har i 2 veckor försökt få svar av postnord om detta telefonsamtal, men möts av oförståelse och rena LÖGNER. sista kontakten påstod de att de visst hade ett telenr och det "fungerade inte" (enda siffrorna på paketet är postnumret!)

Vore det inte enklare att säga att det är ett automatgenererat meddelande vid en checkpoint vi passerar, vi ska se över det?

BLÄH
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

kg-student

Post by kg-student » Wed 21 Mar 2018, 20:22

:shock: 8) Jag trodde jag skulle få bannor för mitt negativa inlägg..... :lol:
Beklagar att moderatorerna kapat tråden. Åter ämnet.
Har du provat med B6HS-stift?
Rekommenderar varmt brytarlöst. Inte varmt, men hjärtligt.... :wink: För objektiv bedömning läs även på Boxerville eller Googla.

GulaFaran

Post by GulaFaran » Wed 21 Mar 2018, 22:24

Skall byta till de nya stiften som rekommenderat här med vassare motor.. Var ute och provkörde i helgen, kunde inte varva riktigt pga chocken (samma symptom med gamla motorn i kyla) Har ett modifierad luftfilter dvs inte den burken med olja i (original)
Funderar på brytarlöst framöver med vakuumfunktion.
Skall byta inkörningsoljan i motorn nu i vår till Biltemas veteranolja 20w50 mineral (varm motor) och ställa ventilerna (0,10 mm kall motor)
Upptäckt att fördelaren är monterad med 1.ans cylinder i kl 1 istället för kl 5 , dvs vriden ett steg moturs ?? Men det fungerar....

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 23 Mar 2018, 16:52

Min bästa fördelare är också felmonterad, medbringaren i botten har hamnat 180 grader fel, men bara man vet om det så är det ingen fara. Värre var det för du två unga killarna med en 1302:a som kopplade sina tändkablar med min fördelare som förebild...

jaha, tråd har jag inte alls kapat.
Bara meddela att några företag från AliExpress jag varit i kontakt med lovar att sända via annat EU-land och därefter med DHL, "Free Shipping!"
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sat 24 Mar 2018, 15:46

Jag syftade på att Jag, Magoo och du förde en diskussion utanför ämnet i denna tråden. När alla tre moderatorena deltar i OT är där ju ingen som tillrättavisar. Säkert ingen skada skedd men nu har vi återlämnat tråden till rätt ägare/ämne :wink:
Jag förutsätter med det svaret du gett, att du när och om det blir tid informerar i egen tråd/annons. Ser vi fram emot.

Post Reply