Komp. prov

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Komp. prov

Post by Tintinikongo » Mon 13 Jun 2016, 18:15

Hej Buggyvänner. Fortsätter att nöta på för att hitta felet med min motor. Testade petflaska-metoden, men det gjorde ingen skillnad.


Gjorde ett nytt komp.prov idag. Men med kall motor, då den knappt går att varmköra. Fick lite nedslående värden.


7,7 6,9 5,3 6,0


Gjorde om testet med lite olja i cylindrarna.


8,9 7,4 5,5 7,5

Värdet på 5,5 är ettans cylinder. Gjorde om testet två gånger efter detta låga värde. Då fick jag 9,0 och 8,2.


Är det bara att bita i det sura äpplet och riva motorn?

Skumt. För en vecka sedan gick den som smort, i drygt 5 min. sedan tog soppan slut. Efter det vill den inte alls.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Thu 14 Jul 2016, 11:08

Min motor har ju sagt upp sig. Troligen ventil-knas. Letar efter en bra motor, men de växer ju inte på trän. Vet ju att det inte lönar sig att börja byta cylindrar och kolvar på en gammal motor med taskig komp. Men funderar på det här med ventiler. Är ju helt novis på att riva inuti en VW-motor. Är det väldigt knöligt / bara dumt, att försöka sig på att byta ut de defekta ventilerna? Fixar man det utan tidigare erfarenhet, och med bara en carport att jobba i?

Vore så kul att få köra lite tänkte jag. Har bara blivit max 15 mil på tre somrar. :cry:

Buggsan
Posts: 469
Joined: Wed 15 Jun 2011, 19:11
Location: Hudiksvall

Re: Komp. prov

Post by Buggsan » Thu 14 Jul 2016, 19:39

Eftersom du redan har dömt ut motorn så kan jag bara konstatera att det inte kostar nåt att riva. Plocka bort topparna och se över ventiler och stötstänger. Sen är det ju bara att göra bedömningen utifrån vad du hittar om du tycker att det är värt materialet som behövs och tror dig klara av att sätta ihop den igen. Om inte så har du troligtvis ändå lärt dig en massa om hur dessa motorer fungerar.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Thu 14 Jul 2016, 20:32

Gör som buggsan säger, men börja med att lyfta upp bilen bak, av med bakhjulen, av med venrilkåporna, du kan ju skruva ur tändstiften också samt blockera bränsletillförseln.
Sedan kör du startmotorn samtidigt som du studerar hur ventilernas vipparmar och stötstänger rör sig, troligtvis så ser du ganska omgående om det är nån vippa som beter sig avvikande.

Startmotorns eller snarare solenoidens anslutning till tändningslåset har två flatstiftshannar, anslut den lediga till en återfjädrande strömbrytare och kabel samt 20A säkring till batteriplus, så har du en "fjärrkontroll" till startmotorn.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Thu 14 Jul 2016, 22:25

Tack för tips. Så får det bli.


https://www.youtube.com/watch?v=RRAV4vmMB_s




Beställt denna bok. Nu blir det till att meka motor.

https://books.google.se/books/about/How ... edir_esc=y

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Tue 11 Jul 2017, 00:45

Kom att tänka på det där med kompr.provet.

Jag hade ju rätt taskiga värden. Har ju inte gjort något nytt kompr.prov sedan jag bytte kolvringarna.

Om jag gör ett nytt test nu, och fortfarande får ojämna värden. Är det då troligt att någon ventil ändå läcker?

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Tue 11 Jul 2017, 08:45

Tintinikongo wrote:Kom att tänka på det där med kompr.provet.

Jag hade ju rätt taskiga värden. Har ju inte gjort något nytt kompr.prov sedan jag bytte kolvringarna.

Om jag gör ett nytt test nu, och fortfarande får ojämna värden. Är det då troligt att någon ventil ändå läcker?

Typ "ja".
Läs mitt inlägg i din projekttråd, det kan ju vara kamaxeln också.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Tue 11 Jul 2017, 11:19

Björn J. wrote:
Tintinikongo wrote:Kom att tänka på det där med kompr.provet.

Jag hade ju rätt taskiga värden. Har ju inte gjort något nytt kompr.prov sedan jag bytte kolvringarna.

Om jag gör ett nytt test nu, och fortfarande får ojämna värden. Är det då troligt att någon ventil ändå läcker?

Typ "ja".
Läs mitt inlägg i din projekttråd, det kan ju vara kamaxeln också.
Det handlar om slit och släp och blodiga knogar alltså? :D

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Tue 11 Jul 2017, 15:11

Tintinikongo wrote:
Björn J. wrote:
Tintinikongo wrote:Kom att tänka på det där med kompr.provet.

Jag hade ju rätt taskiga värden. Har ju inte gjort något nytt kompr.prov sedan jag bytte kolvringarna.

Om jag gör ett nytt test nu, och fortfarande får ojämna värden. Är det då troligt att någon ventil ändå läcker?

Typ "ja".
Läs mitt inlägg i din projekttråd, det kan ju vara kamaxeln också.
Det handlar om slit och släp och blodiga knogar alltså? :D
Om det är det du menar med besväret att leta upp en annan och fungerande motor, och göra motorbyte....
Synd att du inte bor här i närheten, då kunde vi testat en oprövad AD-motor jag har liggandes efter den där genomrostiga 1303an från 1975 som jag skrotade för några år sedan.
En win-win situation då jag får reda på om/hur den maskinen funkar, och du kunde köra resten av säsongen eller tills dess du hittat en annan motor.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Tue 11 Jul 2017, 23:07

Det handlar om slit och släp och blodiga knogar alltså? :D[/quote]

Om det är det du menar med besväret att leta upp en annan och fungerande motor, och göra motorbyte....
Synd att du inte bor här i närheten, då kunde vi testat en oprövad AD-motor jag har liggandes efter den där genomrostiga 1303an från 1975 som jag skrotade för några år sedan.
En win-win situation då jag får reda på om/hur den maskinen funkar, och du kunde köra resten av säsongen eller tills dess du hittat en annan motor.[/quote]

Det hade varit perfekt. Just nu är jag inne på antingen läckande ventilstyrningar, eller för litet huvudmunstycke i förgasaren. Tror jag skall försöka mig på att ta loss topplocken utan att riva ur motorn. Skulle behöva göra en bättre koll på ventiler och styrningar.


Det där med för litet munstycke i förgasaren. Borde inte det snarare leda till för lite bränsle? Min motor skjuter ju och pangar. Beror inte det på för mycket bränsle?

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Wed 12 Jul 2017, 09:18

Tintinikongo wrote:Det handlar om slit och släp och blodiga knogar alltså? :D
Om det är det du menar med besväret att leta upp en annan och fungerande motor, och göra motorbyte....
Synd att du inte bor här i närheten, då kunde vi testat en oprövad AD-motor jag har liggandes efter den där genomrostiga 1303an från 1975 som jag skrotade för några år sedan.
En win-win situation då jag får reda på om/hur den maskinen funkar, och du kunde köra resten av säsongen eller tills dess du hittat en annan motor.[/quote]

Det hade varit perfekt. Just nu är jag inne på antingen läckande ventilstyrningar, eller för litet huvudmunstycke i förgasaren. Tror jag skall försöka mig på att ta loss topplocken utan att riva ur motorn. Skulle behöva göra en bättre koll på ventiler och styrningar.
Tintinikongo wrote:
Det där med för litet munstycke i förgasaren. Borde inte det snarare leda till för lite bränsle? Min motor skjuter ju och pangar. Beror inte det på för mycket bränsle?
NEJ!
Detta är inte ett förgasarfel.
Leta istället i epiteten, tändning, ventiler med fjädrar och knaster, ventilstyrningar, stötstänger, lyftare och kamaxel.
Insugsventilen förblir öppen för länge, det samlas oförbränd bränsleblandning i avgasröret som antänds vid nästa tändcykel.

Det enklaste är att kolla om tändkabeln med "tändhatten" till den skjutande cylindern är ok.
Jag har skrivet det förut, och jag har råkat ut för detta både på VW-motor och en fyrtakts utombordmotor, att det varit glapp i anlutningsklämman inuti tändhatten, med dålig gång som följd.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Sat 15 Jul 2017, 22:23

Björn J. wrote:
Tintinikongo wrote:Det handlar om slit och släp och blodiga knogar alltså? :D
Om det är det du menar med besväret att leta upp en annan och fungerande motor, och göra motorbyte....
Synd att du inte bor här i närheten, då kunde vi testat en oprövad AD-motor jag har liggandes efter den där genomrostiga 1303an från 1975 som jag skrotade för några år sedan.
En win-win situation då jag får reda på om/hur den maskinen funkar, och du kunde köra resten av säsongen eller tills dess du hittat en annan motor.
Det hade varit perfekt. Just nu är jag inne på antingen läckande ventilstyrningar, eller för litet huvudmunstycke i förgasaren. Tror jag skall försöka mig på att ta loss topplocken utan att riva ur motorn. Skulle behöva göra en bättre koll på ventiler och styrningar.
Tintinikongo wrote:
Det där med för litet munstycke i förgasaren. Borde inte det snarare leda till för lite bränsle? Min motor skjuter ju och pangar. Beror inte det på för mycket bränsle?
NEJ!
Detta är inte ett förgasarfel.
Leta istället i epiteten, tändning, ventiler med fjädrar och knaster, ventilstyrningar, stötstänger, lyftare och kamaxel.
Insugsventilen förblir öppen för länge, det samlas oförbränd bränsleblandning i avgasröret som antänds vid nästa tändcykel.

Det enklaste är att kolla om tändkabeln med "tändhatten" till den skjutande cylindern är ok.
Jag har skrivet det förut, och jag har råkat ut för detta både på VW-motor och en fyrtakts utombordmotor, att det varit glapp i anlutningsklämman inuti tändhatten, med dålig gång som följd.[/quote]

Meken som var här och hjälpte mig. Han hörde att min motor fortfarande jävlas, så han ringde upp. Kommer hit igen och hjälper mig. Man får truga på honom pengar. Kul med sådana människor.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Komp. prov

Post by Tintinikongo » Sun 28 Apr 2019, 12:03

Gjorde kompr.test. Första testet sedan jag bytte kolvringar. Nu fick jag 9 i värde på tre cylindrar. Vilken skillnad. Tyvärr får jag inte gängorna på testinstrumentet att ta på cylinder 1. Är lite knöligt med stiftet där också. Men troligen ligger inte felet i motorn, utan är förgasar-relaterat. Bytte tillbaks till nya bränslepumpen idag.
Motorn startar aldrig utan att snapsas. Om den fått stå över natten. Skumt.
Sedan vätskar det från förgasaren vid körning. Tror det är från förgasarfoten. Men är inte helt säker. Har slipat på den och dessutom använt packningsklister på sidan mot insuget. Bytt bultar till förgasaren och dragit åt hårt. Men jag testade att spreja startgas runt förgasarfoten. Då gick motorn ner i varv. Så någon form av läckage måste det väl vara?
Förgasaren är ju helt ny. Plus att jag testat andra flottörer, nålventiler, avstängningsventiler. Testat med att koppla ur automatchoken. Min teori är att den läcker ut soppa, och läcker in luft vid förgasarfoten. Alternativt så flödar förgasaren. Trots att den är ny, och dessutom testats in absurdum. Är så otroligt besviken på denna bil. Synd att den alltid måste jävlas. Tog en provtur igen. Gick hyfsat. Konstaterade att förgasaren läcker kraftigt vid acc.pumpen. Tyvärr också vid förgasarfoten. Motorn stannade, och ville inte starta utan att snapsas. Bara att knata hem och hämta soppa. Blir till att riva av förgasaren igen. Måste hitta ett packningsklister som tål soppa.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Sun 28 Apr 2019, 21:02

Tintinikongo wrote:
Sun 28 Apr 2019, 12:03
Gjorde kompr.test. Första testet sedan jag bytte kolvringar. Nu fick jag 9 i värde på tre cylindrar. Vilken skillnad. Tyvärr får jag inte gängorna på testinstrumentet att ta på cylinder 1. Är lite knöligt med stiftet där också. Men troligen ligger inte felet i motorn, utan är förgasar-relaterat. Bytte tillbaks till nya bränslepumpen idag.
Motorn startar aldrig utan att snapsas. Om den fått stå över natten. Skumt.
Sedan vätskar det från förgasaren vid körning. Tror det är från förgasarfoten. Men är inte helt säker. Har slipat på den och dessutom använt packningsklister på sidan mot insuget. Bytt bultar till förgasaren och dragit åt hårt. Men jag testade att spreja startgas runt förgasarfoten. Då gick motorn ner i varv. Så någon form av läckage måste det väl vara?
Förgasaren är ju helt ny. Plus att jag testat andra flottörer, nålventiler, avstängningsventiler. Testat med att koppla ur automatchoken. Min teori är att den läcker ut soppa, och läcker in luft vid förgasarfoten. Alternativt så flödar förgasaren. Trots att den är ny, och dessutom testats in absurdum. Är så otroligt besviken på denna bil. Synd att den alltid måste jävlas. Tog en provtur igen. Gick hyfsat. Konstaterade att förgasaren läcker kraftigt vid acc.pumpen. Tyvärr också vid förgasarfoten. Motorn stannade, och ville inte starta utan att snapsas. Bara att knata hem och hämta soppa. Blir till att riva av förgasaren igen. Måste hitta ett packningsklister som tål soppa.
Jag tror att det kan vara så här:
1 För högt tryck från bränslepumpen så att nålventilen i flottörhuset inte förmår att hålla tätt när den skall göra det.
2 Fel typ av packning mellan förgasarfot och insug.

Prova mer att:
1 Strypa trycket, det finns regulatorer, måhända har du kanske fel "backelitgrej" mellan pumpen och blocket, det finns minst två olika höjder på dessa. Om du har den tunnare modellen kan i vissa fall pumpen få jobba för hårt, det råder iofs olika åsikter om detta.
2 Det skall vara en ganska tjock och mjukare packning där, dels för att vara mer förlåtande om ytorna inte är helt jämna, dels för att isolera mot gaslås.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Komp. prov

Post by kg-student » Mon 29 Apr 2019, 06:04

Felet kanske är under förgasaren i insuget. Insuget är väl gammalt? Är där läckage på baksidan är det ju omöjligt att se.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply