Drivaxel-damasker

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Drivaxel-damasker

Post by Tintinikongo » Sun 21 Aug 2016, 11:37

Hej Buggyvänner. När ni byter dessa damasker, använder ni då de tunna band som följer med, eller köper ni nya slangklämmor? Jag får inte dessa tunna grejer att fastna. Man kanske behöver ett speciellt verktyg?

Hur hårt drar ni de små skruvarna till själva damasken? Finns ju inget motstånd alls.


:roll: :) :wink:

User avatar
kg-student
Posts: 3051
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Drivaxel-damasker

Post by kg-student » Sun 21 Aug 2016, 14:31

Personligen är jag motståndare till dessa öppningsbara, så jag envisas med att kränga på hela.
Kan du inte sätta "hålband" som mothåll för då kan du ju klämma ihop rejält. Finns olika så någon borde väl passa med hålbilden.
Är det inte bättre att köpa riktiga slangklämmor? Har dålig erfarenhet av dem man viker.
Förvisso är det inget tryck på oljan utan det skall bara hålla oljan inne i röret medan det "vippar", men skönt med rejäla grejjor som håller en längre tid.
Tråkigt att göra samma jobb om och om igen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Drivaxel-damasker

Post by Tintinikongo » Mon 22 Aug 2016, 09:33

kg-student wrote:Personligen är jag motståndare till dessa öppningsbara, så jag envisas med att kränga på hela.
Kan du inte sätta "hålband" som mothåll för då kan du ju klämma ihop rejält. Finns olika så någon borde väl passa med hålbilden.
Är det inte bättre att köpa riktiga slangklämmor? Har dålig erfarenhet av dem man viker.
Förvisso är det inget tryck på oljan utan det skall bara hålla oljan inne i röret medan det "vippar", men skönt med rejäla grejjor som håller en längre tid.
Tråkigt att göra samma jobb om och om igen.

Köper slangklämmor istället. :)

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Drivaxel-damasker

Post by Björn J. » Mon 22 Aug 2016, 10:04

Jag byte på en 1303 till rostfria/syrafasta från båttillbehörsaffären, och kommer att sätta sådana på buggyn också, den dagen det är dags att byta dem.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Drivaxel-damasker

Post by Magoo » Mon 22 Aug 2016, 10:20

slangklämmor är en bra idé, har dragit sönder EN sån som följde med, resten har alltid hamnat i soptunnan...
ang småskruvarna.... har du damasker i silikon eller gummi?
jag har BARA dålig erfarenhet av de i silikon... helvete att få täta.
de i gummi finns det ett litet motstånd i, jag drar tills de inte riskerar att släppa utan att deformera gummit med tanke på att det finns ett tätningsspår...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Drivaxel-damasker

Post by Tintinikongo » Mon 22 Aug 2016, 18:12

Magoo wrote:slangklämmor är en bra idé, har dragit sönder EN sån som följde med, resten har alltid hamnat i soptunnan...
ang småskruvarna.... har du damasker i silikon eller gummi?
jag har BARA dålig erfarenhet av de i silikon... helvete att få täta.
de i gummi finns det ett litet motstånd i, jag drar tills de inte riskerar att släppa utan att deformera gummit med tanke på att det finns ett tätningsspår...

Bra fråga. De är tysktillverkade, från Up North. Lite kuriosa att det står "West Germany" på dem fortfarande. Men det är väl själva gjutformen som de har sedan den tiden, kan jag tänka.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Drivaxel-damasker

Post by Tintinikongo » Mon 22 Aug 2016, 18:13

Björn J. wrote:Jag byte på en 1303 till rostfria/syrafasta från båttillbehörsaffären, och kommer att sätta sådana på buggyn också, den dagen det är dags att byta dem.
Köpte den dyrare varianten på Feltema.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Drivaxel-damasker

Post by Tintinikongo » Mon 22 Aug 2016, 18:19

Fick ett nytt problem nu, lite off topic från damaskerna.

Köpte ju Mekonomens momentnyckel för att ha till motorn. Men upptäckte nu att den startar på 28 Nm. Skall ju ha 25 Nm till topplocket och 22 till vipparmrs-bryggan. :cry:

Backade nyckeln ett varv från 28 Nm och drog åt. Den löser ut. Men det kanske ändå blir 28 Nm?

Kollade efter med spärrskaftet, de sitter hårt. Har varit noga med att dra i rätt ordning. :roll:

Har jag gjort bort mig ( nu igen ) :lol:

User avatar
kg-student
Posts: 3051
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Drivaxel-damasker

Post by kg-student » Mon 22 Aug 2016, 20:38

Tror jag inte. Har skruvarna inte gått av är det ingen större fara då det inte är stor skillnad.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Drivaxel-damasker

Post by Magoo » Tue 23 Aug 2016, 11:44

25 eller 28 spelar nog ingen större roll...
vipparmsbryggorna har jag tidigare dragit "på känsla"

Tänkte själv beställa ny momentnyckel, vet att t.ex Rinab har trevliga för moppemeck... nackdel: fästet... 3/8 gör ingen glad...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Drivaxel-damasker

Post by Magoo » Tue 23 Aug 2016, 11:45

ang damaskerna, då har du köpt "rätt".
dra åt så att det sitter... utan deformation.
Slangklämmor från biltema har jag med... rostfria...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Drivaxel-damasker

Post by Björn J. » Wed 24 Aug 2016, 11:26

Jag har märkt att dom "rostfria" från Biltema rostar!
Det skall vara syrafasta i kvalitét A2.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply