Glappande vev?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Newbee

Glappande vev?

Post by Newbee » Tue 27 Sep 2016, 18:45

Jaha då var de dags att starta upp buggy bygget igen då efter en tids stillestånd. Den är klar för en bygg besiktning (igentligen lite för mycket klar) men nu är det så att vid första uppstart av motorn så la jag märke till ett missljud i motorn. Det låter som de är något som slår i motorn.. Och jag har (tror jag) lokaliserat det till vevaxeln. Remhjulet vandrar lite vid gång och är den avstängd och man drar lite i remskivan så glappar det ungefär 5-6mm. De känns inte riktigt rätt. Och efter som jag är nybörjare på dessa motorer så skulle jag uppskatta lite vägledning :) ska de vara så mkt glapp? Om inte hur fixar jag det och vad är det som orsakar de?
// Newbee

Björn J.

Re: Glappande vev?

Post by Björn J. » Tue 27 Sep 2016, 20:13

Det är ett kardinalfel på dessa gamla VW-motorer.
Ledsen att behöva skriva det, men den motorn måste helrenoveras, låt en firma arborra lagerlägerna i blocket, sedan skall det i nya lagerhalvor. Och när motorn ändå är helt isärtagen byter man ut alla övriga slitdelar.
Det finns dom på forumet som kan förklara detta bättre än vad jag kan, och säkerligen de som vet om det finns någon bra motorverkstad i din närhet.

Under säljesannonserna på www.boxerville.se finns det emallanåt annonser på andra motorer, väl begagnade i okänt skick, eller nyrenoverade med priser därefter.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Newbee

Post by Newbee » Tue 27 Sep 2016, 20:46

Jaså de lät lite värre än jag väntat mig :/ men ja de låter som jag har min vinter räddad iaf och jag kommer antagligen inte vara så nybörjare på bubbla motororer när de är klart :) kan en verkstadshandbok för bubbla vara till hjälp för mig i den här operationen eller är det bortkastade pengar? :)

Buggsan

Post by Buggsan » Tue 27 Sep 2016, 20:53