Glappande vev?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Newbee

Glappande vev?

Post by Newbee » Tue 27 Sep 2016, 18:45

Jaha då var de dags att starta upp buggy bygget igen då efter en tids stillestånd. Den är klar för en bygg besiktning (igentligen lite för mycket klar) men nu är det så att vid första uppstart av motorn så la jag märke till ett missljud i motorn. Det låter som de är något som slår i motorn.. Och jag har (tror jag) lokaliserat det till vevaxeln. Remhjulet vandrar lite vid gång och är den avstängd och man drar lite i remskivan så glappar det ungefär 5-6mm. De känns inte riktigt rätt. Och efter som jag är nybörjare på dessa motorer så skulle jag uppskatta lite vägledning :) ska de vara så mkt glapp? Om inte hur fixar jag det och vad är det som orsakar de?
// Newbee

Björn J.

Re: Glappande vev?

Post by Björn J. » Tue 27 Sep 2016, 20:13

Det är ett kardinalfel på dessa gamla VW-motorer.
Ledsen att behöva skriva det, men den motorn måste helrenoveras, låt en firma arborra lagerlägerna i blocket, sedan skall det i nya lagerhalvor. Och när motorn ändå är helt isärtagen byter man ut alla övriga slitdelar.
Det finns dom på forumet som kan förklara detta bättre än vad jag kan, och säkerligen de som vet om det finns någon bra motorverkstad i din närhet.

Under säljesannonserna på www.boxerville.se finns det emallanåt annonser på andra motorer, väl begagnade i okänt skick, eller nyrenoverade med priser därefter.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Newbee

Post by Newbee » Tue 27 Sep 2016, 20:46

Jaså de lät lite värre än jag väntat mig :/ men ja de låter som jag har min vinter räddad iaf och jag kommer antagligen inte vara så nybörjare på bubbla motororer när de är klart :) kan en verkstadshandbok för bubbla vara till hjälp för mig i den här operationen eller är det bortkastade pengar? :)

Buggsan

Post by Buggsan » Tue 27 Sep 2016, 20:53

För mig känns det lite som det brukar göra när man inte har svänghjulet monterat. Min gissning är alltså inte att du är utan svänghjul, utan att det inte är rätt schimsat.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 27 Sep 2016, 21:23

Buggsan wrote:För mig känns det lite som det brukar göra när man inte har svänghjulet monterat. Min gissning är alltså inte att du är utan svänghjul, utan att det inte är rätt schimsat.
Så kan det också vara.
Det scenario jag beskrev brukar också innebära att motorns oljetryck försvinner då motorn gått en stund och oljan blivit varm. Sedan det där missljudet... Missljud kan ju naturligtvis också uppstå då ventilspelet är illa justerat, normalt sett hör man ju ett klickande ljud från vippbryggorna och ventilerna, ett regelbundet ljud, det är normalt. Men om detta ljud är oregelbundet och mer slammrande än klickande så skall man vara på sin vakt, dra öronen åt sig...
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Newbee

Post by Newbee » Tue 27 Sep 2016, 21:52

Ja de är ju inte direkt något klickade ljud utan det är mer slamrande ljud i motorn. Och det är inte direkt regelbundet ljud heller. De låter inte alls bra om man säger så. Inte rätt schimsat? Hur tar jag reda på om de är de eller inte? Antar att motorn måste bort i vilket fall så kanske är värt att kosta på en renovering när man ändå håller på? Har ni någon koll på vad en renovering av en sån motor brukar gå på?

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 28 Sep 2016, 07:03

renovering går på allt från 20k och uppåt...
bara en borrning går lös på 1500-2000 (om du hittar nån som kan göra det)
sen har du ju "allt" annat som ska ersättas.

Jag köpte mig en helrenoverad motor byggd av erkänd byggare för runt 25k, men då fanns det en hel del "kompispris" med i det ...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Newbee

Post by Newbee » Wed 28 Sep 2016, 10:04

Jo men borrningen är inga problem de känner jag en kille som håller på med. Men är det delarna i övrigt som är dyra då? För om det är dom som kostar kan jag komma relativt billigt undan ändå. Brukar ge ungefär halva priset mot vad butik tar för bil delar :) (det lönar sig att ha en bildels försäljare i släkten) Men finns det någon form av "lista" på vad som behövs så jag vet vad som ska beställas?

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Wed 28 Sep 2016, 17:14

Newbee wrote:Ja de är ju inte direkt något klickade ljud utan det är mer slamrande ljud i motorn. Och det är inte direkt regelbundet ljud heller. De låter inte alls bra om man säger så. Inte rätt schimsat? Hur tar jag reda på om de är de eller inte? Antar att motorn måste bort i vilket fall så kanske är värt att kosta på en renovering när man ändå håller på? Har ni någon koll på vad en renovering av en sån motor brukar gå på?

Pratade med en VW-guru i somras. Han tar runt 40000. Så för mig blev det en hemma-renovering, modell budget.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 29 Sep 2016, 13:22

gör du jobbet själv så kommer du billigare undan...
bäst är ju att plocka isär och se efter vad som behövs...
Image

Newbee

Post by Newbee » Sun 02 Oct 2016, 20:58

Jaha då var motorn ur! Såg inte så jätte vackert ut vill jag lova.. De 4 "stiften" som sitter vid bulten på svänghjulet hade glappat upp ganska ordentligt. Hålen var väl 3 gånger så stora än vad dom ska.. Men men kom inte så mkt längre än så.. Men dom här shimsen som ni nämnde vart sitter dom?

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 03 Oct 2016, 06:08

glappar det i svänghjulet tror jag du hittat ditt problem... det ska inte glappa där...
schimsen sitter på andra sidan motorn
Image

Newbee

Post by Newbee » Mon 03 Oct 2016, 13:14

Så här ser det ut iaf när jag har tagit bort svänghjulet.. Ledsen för kass bild kvalité men man kanske ser vad det är iaf :)
Attachments
image.png
image.png (85.6 KiB) Viewed 4199 times
image.png
image.png (84.66 KiB) Viewed 4199 times

G Man

Post by G Man » Mon 03 Oct 2016, 16:58

Andra sidan motorn? sitter inte schimsen mellan vev och svänghjul? typ bakom packboxsen man ser på bilden?

mettis

Post by mettis » Mon 03 Oct 2016, 18:22

G Man wrote:Andra sidan motorn? sitter inte schimsen mellan vev och svänghjul? typ bakom packboxsen man ser på bilden?
Jo, visst sitter dom mellan svänghjul och block.
Här har ju både vev och sv-hjul blivit förstörda - pga för dåligt momentdragen bult...

-Plocka isär blocket och kolla ramlagerlägen? Eftersom motorn tydligen har skruvats med vet man ju inte om det kanske är nya lager mm....

Kostnaden för renovering stämmer i o f, men när någon i kompisgänget har maskinpark, eller man hittar ett bra block, så kan det bli under 5000Kr(?)
Ramlagerlägen, även i längdsled och ventilstyrningar är det vanligaste orsak till haveri, alltså det viktigaste att börja med i en "hemmarenovering".

Post Reply