Funkar denna?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
pavve

Funkar denna?

Post by pavve » Sun 16 Oct 2016, 17:56

Fick med en motor som tidigare drev en brandspruta och det är tydligen en 1600. På motorn satt denna tingesten. Kan påpeka att motorn har 6volts system. Ska konvertera till 12v men funkar denna på 12v? Sen på sidan av motorn pumpar den ut olja från ett hål! Ska man täppa igen den eller är hålet tilll något?
Attachments
tänd.jpg
hål.jpg
hål.jpg (55.76 KiB) Viewed 2688 times

G Man

Re: Funkar denna?

Post by G Man » Mon 17 Oct 2016, 06:26

WoW om jag har rätt; så är den första bilden magnetisk fördelare.Vilket i princip gör att den funkar utan ström...Gamla plan och räcerbilar gillar mag fördelare.= svin dyr......Andra bilden så skulle jag rekomendera att satta i olje trycks kontakten :D

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 17 Oct 2016, 10:33

Den kallas för "Scintillamagnet" är eftertraktad du borde kunna sälja den för kanske en tusenlapp.
En skitbra grej, men den funkar bättre till motorer som körs med jämnt varvtal, typ motorsprutor och elverk, kanske i racing.
Till VW-motorer i bilar som går med varierenade varvtal, typ stadstrafik och linkande, fungerar traditionellt tändsystem med vacuumassitsterad tändning bra mycket bättre!

Just det! en oljetryckskontakt måste du ha!!! troligtvis har du en lös elkabel hängande nånstans i närheten av detta "hål"... det är kabeln till oljetryckskontrollampan.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

pavve

Post by pavve » Mon 17 Oct 2016, 11:22

Ha ha!! Oljekontakt!! Jag har inte skruvat med dessa motorer tidigare så hade ingen susning vad som skulle vara där!! Tydligen har jag ingen nytta av den där magnethistorien alltså....Är det någon som är spekulant på den så ge ett bud.. :lol:

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 17 Oct 2016, 15:33

pavve wrote:Ha ha!! Oljekontakt!! Jag har inte skruvat med dessa motorer tidigare så hade ingen susning vad som skulle vara där!! Tydligen har jag ingen nytta av den där magnethistorien alltså....Är det någon som är spekulant på den så ge ett bud.. :lol:
Nej, inte oljekontakt, du skall ha en oljetrycksgivare eller oljetryckskontakt!
Image
http://www.classicvw.se/advanced_search ... ck&x=0&y=0
Trettioåtta kronor plus frakt!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

pavve

Post by pavve » Mon 17 Oct 2016, 15:43

Nice! Tack för tipset!

mettis

Post by mettis » Mon 17 Oct 2016, 19:22

Tyvärr är sådana magnettändningar avsedda för stationära VW-motorer - typ; Brandsprutor/pumpar/elverk osv.
Innebär att förställningen ("utslaget") inte regleras lika mycket som en fördelare på bil.

Jag har 4-5 st i källaren, de sista 2 fick jag gratis......

Post Reply