Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Moondrip

Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Post by Moondrip » Mon 24 Apr 2017, 12:55

Hej hopp!

Ska införskaffa mig en ny oljepöömp som man fäster oljefiltret på - direkt. Men när jag ska beställe så finns det olika varianter beroende på vilken typ av kamaxel man har. Om den är dished/skålad, om den har 4 eller 3 bultar etc.

Hur i fridens namn tar jag reda på detta (utan att skruva isär motorn)?

Image
Gammalt jävla skit

G Man

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Post by G Man » Mon 24 Apr 2017, 16:13

Hm bra pryl! Och bra fråga tror vw darin på u-tuben kan ha svaret..........Vad kosta ?

G Man

Post by G Man » Mon 24 Apr 2017, 16:19

Aa flashback...Jo såg på vw darins info vids på u-tuben.....du kan ta bort olje pumpshuset ur blocket och kolla.har o göra med djupet på olje pumps drivningen.....Men igen vw darin har skit bra u-tubs vids.........

mettis

Post by mettis » Mon 24 Apr 2017, 17:57

Om du har en motor från 1971 och fram är det "4-nitat kam(drev)"
(men det vet man ju inte, eftersom någon kan ha plockat ihop vadsomhelst... (alla trimkammar är 3-nitars)

Om du skall plocka bort oljepumpen, lossa på M8 muttrarna som håller ihop blockhalvorna närmast pumpen, så är den lättare att få bort...
-Finns även specialavdragare, men jag har aldrig behövt sådan ,-)

Moondrip

Post by Moondrip » Tue 25 Apr 2017, 08:45

Hej!

Tack för svar!

Ja, jag ställde frågan på theSamba också och där tipsades det om samma sak att plocka ut pumpen och slå ett getöga in. Motorn är från -70 eller -71 vill jag minnas men enligt tidigare ägare så är det en "vassare" kamaxel som sitter i, än original. Och vad det innebär är mer än jag vet. Men det är bara att öppna och kolla. Hade ingen aning om att det var fullt synligt om man tog bort pumpen
Gammalt jävla skit

Moondrip

Post by Moondrip » Tue 25 Apr 2017, 08:47

G Man wrote:Hm bra pryl! Och bra fråga tror vw darin på u-tuben kan ha svaret..........Vad kosta ?
Den varierar lite i pris men ebay och classicVW verkar ligga runt 700-800 kr. Jag avser köpa den då mitt filter sitter kopplad med 2 slangar och filterburken sitter lätt skruvad på vänster kylplåt vid cylindrarna.

Mkt oprkatiskt och ser framförallt fult ut. Stil före finess, säger jag hehe
Gammalt jävla skit

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 25 Apr 2017, 13:23

om du ska byta filter och har ett ... då är din oljepump alltså pluggad... byt pump och se till att plugga returhålet!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Moondrip

Post by Moondrip » Thu 27 Apr 2017, 08:47

Blev det här omständigt?

Måste jag tömma ut all olja för att ta bort pumpen för att se vilken kam jag har. Sätta tillbaka pumpen, fylla på med ny olja - För att sedan beställa hem rätt pump, tömma oljan igen, installera nya pumpen och fylla på med olja igen.

Eller kan man lite snyggt bara höja buggyn där bak och skruva ut pumpen och kika in lite snabbt, utan att olja tar sig ut från pumphålet.
Gammalt jävla skit

Moondrip

Post by Moondrip » Thu 27 Apr 2017, 08:52

Magoo wrote:om du ska byta filter och har ett ... då är din oljepump alltså pluggad... byt pump och se till att plugga returhålet!
mmmmmnja jag har ju den här lösningen, som jag tror du har också?

Image
Förgasaren är avplockad och hänger precis framför filtret som sitter fastskruvat på vänster kylplåt
Gammalt jävla skit

kg-student

Post by kg-student » Thu 27 Apr 2017, 19:05

Moondrip wrote:.......Eller kan man lite snyggt bara höja buggyn där bak och skruva ut pumpen och kika in lite snabbt, utan att olja tar sig ut från pumphålet.
Jag tror på denna lösningen men visst kan det läcka ut lite olja ändå. Skadan är dock minimerad. Jag hade provat så i a f.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 28 Apr 2017, 07:33

du måste ta ut pumpen...
som det är orginal tvingas ju oljan upp mot där din ingång från filtret går in i motorn, men "underifrån".
Din lösning är ju att oljan tvingas ut via pumplocket->filter->in i motorn.
Pumpens "orginalutgång" är alltså pluggad.
med den lösningen du vill ha kommer alltså olja att sprayas ut via din nuvarande ingång från filtret (mässingsgrunkan slangen sitter på).

Det du kan göra för att snygga till är antingen som jag gjort på min röde, dvs dra slangarna till ett fäst framför motorn (framkant på bagaget) eller som jag gjorde på min blåe, dvs stålomspunna slangar till filtret. mitt fäste till filtret sitter på avgasbultarna på vänster sida.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Moondrip

Post by Moondrip » Fri 28 Apr 2017, 08:29

Magoo wrote:du måste ta ut pumpen...
som det är orginal tvingas ju oljan upp mot där din ingång från filtret går in i motorn, men "underifrån".
Din lösning är ju att oljan tvingas ut via pumplocket->filter->in i motorn.
Pumpens "orginalutgång" är alltså pluggad.
med den lösningen du vill ha kommer alltså olja att sprayas ut via din nuvarande ingång från filtret (mässingsgrunkan slangen sitter på).

Det du kan göra för att snygga till är antingen som jag gjort på min röde, dvs dra slangarna till ett fäst framför motorn (framkant på bagaget) eller som jag gjorde på min blåe, dvs stålomspunna slangar till filtret. mitt fäste till filtret sitter på avgasbultarna på vänster sida.
aoo ja du menar så ja ja - hålen ska pluggas =)
Gammalt jävla skit

Post Reply