Page 1 of 1

Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Mon 24 Apr 2017, 12:55
by Moondrip
Hej hopp!

Ska införskaffa mig en ny oljepöömp som man fäster oljefiltret på - direkt. Men när jag ska beställe så finns det olika varianter beroende på vilken typ av kamaxel man har. Om den är dished/skålad, om den har 4 eller 3 bultar etc.

Hur i fridens namn tar jag reda på detta (utan att skruva isär motorn)?

Image

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Mon 24 Apr 2017, 16:13
by G Man
Hm bra pryl! Och bra fråga tror vw darin på u-tuben kan ha svaret..........Vad kosta ?

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Mon 24 Apr 2017, 16:19
by G Man
Aa flashback...Jo såg på vw darins info vids på u-tuben.....du kan ta bort olje pumpshuset ur blocket och kolla.har o göra med djupet på olje pumps drivningen.....Men igen vw darin har skit bra u-tubs vids.........

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Mon 24 Apr 2017, 17:57
by mettis
Om du har en motor från 1971 och fram är det "4-nitat kam(drev)"
(men det vet man ju inte, eftersom någon kan ha plockat ihop vadsomhelst... (alla trimkammar är 3-nitars)

Om du skall plocka bort oljepumpen, lossa på M8 muttrarna som håller ihop blockhalvorna närmast pumpen, så är den lättare att få bort...
-Finns även specialavdragare, men jag har aldrig behövt sådan ,-)

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Tue 25 Apr 2017, 08:45
by Moondrip
Hej!

Tack för svar!

Ja, jag ställde frågan på theSamba också och där tipsades det om samma sak att plocka ut pumpen och slå ett getöga in. Motorn är från -70 eller -71 vill jag minnas men enligt tidigare ägare så är det en "vassare" kamaxel som sitter i, än original. Och vad det innebär är mer än jag vet. Men det är bara att öppna och kolla. Hade ingen aning om att det var fullt synligt om man tog bort pumpen

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Tue 25 Apr 2017, 08:47
by Moondrip
G Man wrote:Hm bra pryl! Och bra fråga tror vw darin på u-tuben kan ha svaret..........Vad kosta ?
Den varierar lite i pris men ebay och classicVW verkar ligga runt 700-800 kr. Jag avser köpa den då mitt filter sitter kopplad med 2 slangar och filterburken sitter lätt skruvad på vänster kylplåt vid cylindrarna.

Mkt oprkatiskt och ser framförallt fult ut. Stil före finess, säger jag hehe

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Tue 25 Apr 2017, 13:23
by Magoo
om du ska byta filter och har ett ... då är din oljepump alltså pluggad... byt pump och se till att plugga returhålet!

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Thu 27 Apr 2017, 08:47
by Moondrip
Blev det här omständigt?

Måste jag tömma ut all olja för att ta bort pumpen för att se vilken kam jag har. Sätta tillbaka pumpen, fylla på med ny olja - För att sedan beställa hem rätt pump, tömma oljan igen, installera nya pumpen och fylla på med olja igen.

Eller kan man lite snyggt bara höja buggyn där bak och skruva ut pumpen och kika in lite snabbt, utan att olja tar sig ut från pumphålet.

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Thu 27 Apr 2017, 08:52
by Moondrip
Magoo wrote:om du ska byta filter och har ett ... då är din oljepump alltså pluggad... byt pump och se till att plugga returhålet!
mmmmmnja jag har ju den här lösningen, som jag tror du har också?

Image
Förgasaren är avplockad och hänger precis framför filtret som sitter fastskruvat på vänster kylplåt

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Thu 27 Apr 2017, 19:05
by kg-student
Moondrip wrote:.......Eller kan man lite snyggt bara höja buggyn där bak och skruva ut pumpen och kika in lite snabbt, utan att olja tar sig ut från pumphålet.
Jag tror på denna lösningen men visst kan det läcka ut lite olja ändå. Skadan är dock minimerad. Jag hade provat så i a f.

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Fri 28 Apr 2017, 07:33
by Magoo
du måste ta ut pumpen...
som det är orginal tvingas ju oljan upp mot där din ingång från filtret går in i motorn, men "underifrån".
Din lösning är ju att oljan tvingas ut via pumplocket->filter->in i motorn.
Pumpens "orginalutgång" är alltså pluggad.
med den lösningen du vill ha kommer alltså olja att sprayas ut via din nuvarande ingång från filtret (mässingsgrunkan slangen sitter på).

Det du kan göra för att snygga till är antingen som jag gjort på min röde, dvs dra slangarna till ett fäst framför motorn (framkant på bagaget) eller som jag gjorde på min blåe, dvs stålomspunna slangar till filtret. mitt fäste till filtret sitter på avgasbultarna på vänster sida.

Re: Ny oljepump - Vilken kamaxel?

Posted: Fri 28 Apr 2017, 08:29
by Moondrip
Magoo wrote:du måste ta ut pumpen...
som det är orginal tvingas ju oljan upp mot där din ingång från filtret går in i motorn, men "underifrån".
Din lösning är ju att oljan tvingas ut via pumplocket->filter->in i motorn.
Pumpens "orginalutgång" är alltså pluggad.
med den lösningen du vill ha kommer alltså olja att sprayas ut via din nuvarande ingång från filtret (mässingsgrunkan slangen sitter på).

Det du kan göra för att snygga till är antingen som jag gjort på min röde, dvs dra slangarna till ett fäst framför motorn (framkant på bagaget) eller som jag gjorde på min blåe, dvs stålomspunna slangar till filtret. mitt fäste till filtret sitter på avgasbultarna på vänster sida.
aoo ja du menar så ja ja - hålen ska pluggas =)