Tomgång går ner (halvt dör) vid hård inbroms

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Moondrip

Tomgång går ner (halvt dör) vid hård inbroms

Post by Moondrip » Tue 27 Jun 2017, 12:34

Ja, då var det dags att göra ett inlägg i mektips-tråden igen. Lyckligtvis är det inget av allvarlig karaktär - om än så irriterande.

Jag har en tomgång som går upp och ner - Främst ner. Vid hårda inbromsningar (även "vanliga") så märker jag hur tomgången går ner nästan till gränsen att dö ut. Generatorlampan börjar t.om blinka och lysa lite grann. Vid stillastående så är det lätt att åtgärda detta med en lätt dutt på gaspedalen för att tomgångsvarven ska återgå till det normala - Dvs det läget som jag själv ställt in.

Men ibland så hittar den tillbaka själv också - Jag tror att fenomenet kallas "engine looping" eller "rev looping".

Jag sprutade runt med lite startspray men kunde inte höra eller märka några förändringar i motorvarven.

Dubbelportad 1600cc med Weber DCD 36/36 förknasare.

Övriga tips från forumet kanske?
Gammalt jävla skit

Björn J.

Re: Tomgång går ner (halvt dör) vid hård inbroms

Post by Björn J. » Wed 28 Jun 2017, 14:02

På vissa AS-motorer, men inte på AD, fanns det en dämpare som såg till att förgasararmen inte gick i botten så snabbt, detta då till originalförgasare.
Lär även ha varit vanlig på 181 och typ3, har jag hört.

Annars är ju detta problem vanligt förekommande på bilar med originalförgasare också, brukar avhjälpas genom att ställa upp tomgången till 950-1000 rpm.
Det går, men är svårare att få dessa motorer att få lika låg tomgång som hos en tändkulemotor... runt 1000rpm brukar det flesta motorer gilla som tomgång.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Moondrip

Post by Moondrip » Wed 28 Jun 2017, 17:57

MKT Intressant att du sa det det där med förgasararmen, Björn.

Jag har nämligen på min weber tvingats spänna vajern väldigt hårt för att förgasararmen just SKA gå ner på tomgång "väldigt hårt", då den inte gjorde det helt förut - dvs då var det samma problem fast tvärtom: Den låg på gas hela tiden = MKT irriterande och oväsen.

Jag bör kanske således släppa lite lite på fjädern för att den inte ska tvingas ner på tomgång så hårt m.a.o.
Gammalt jävla skit

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 27 May 2019, 10:31

Litet sent svar, men ok.
Ja när förgasarens arm är helt "i botten" i rakt upprättstående läge, skall det vara 3-4 mm slack i gasvajern.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply