Svårstartad.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Tintinikongo

Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Sun 26 Aug 2018, 10:36

Hej Buggyvänner. I år har ju min buggy, för första gången gått riktigt bra. Har kört mycket, och njutit varje sekund. Finns dock lite grejer som spökar.

Motorn vägrar starta utan att snapsas med två korkar soppa i förgasaren. Den kan stå i en timme, då går den igång. Men har den stått över natten, då är det omöjligt.

Jag bytte ju till en båttank från Biltema. Den står bakom förarsätet, i en låda som jag byggt. Min egen teori är att problemet ligger i att bränsleanslutningen på min tank ligger ovanpå tanken. Normalt så sitter ju anslutningen under tanken, så det blir självtryck. Har ju ett bränslefilter i motorrummet, där ser jag ju att det finns soppa, men pumpen kanske inte orkar få fram soppa i början?

Vad tror ni, är det där felet ligger? Förgasare och bränslepump är ju nya grejer. Nya slangar. Motorn går som en dröm, när den väl gått igång. Stannar jag och tar en glass, då startar den alltid direkt. Men efter en dag, då är det hopplöst, utan att hälla soppa i förgasaren.

G Man

Re: Svårstartad.

Post by G Man » Sun 26 Aug 2018, 11:34

Hm.....Först och främst tanken torde inte va problemet.(ska finnas soppa i flotörhuset så axs pumpen kan Scnapsa :o
vid pedal trycknin även efter en natt! Men det skulle jag kolla först finns det soppa i flotör huset efter en natts vilande....

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 26 Aug 2018, 20:50

Gamla VW motorer startats på fullgas.
Ofta får man pumpa med gasen några gånger för att accelerationspumpen skall snapsa, så slipper du det sölet manuellt.
Jag har också en båttank, längst fram, inga problem med det, men då bilen stått länge dunstar väl bensinen i flottörkammaren.
Min får man ibland peta upp trappstegsskivan till choken på manuellt då den stått stilla några dagar. Jag har även en startknapp bak bredvid motorn.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sun 26 Aug 2018, 23:17

Jag har testat alla varianter. Ingen gas, full gas, pumpning, ingen pumpning. Gör ingen skillnad. Den hostar till en gång. Sedan är det lögn att starta den.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 30 Aug 2018, 11:01

Tintinikongo wrote:Jag har testat alla varianter. Ingen gas, full gas, pumpning, ingen pumpning. Gör ingen skillnad. Den hostar till en gång. Sedan är det lögn att starta den.
Ok, det är alltså så. Du är då säker på att det finns bensin i förgasarens flottörkammare? och att det då rinner fram bensin till denna förgasare, att då bränslepumpen fungerar och att det är fri genomströmning i eventuella bränslefilter?

Då föreslår jag byte av tändspole och kondensator!

Det finns ju tre grundläggande saker man kollar på bensinmotorer som inte startar, kanske inte spelar så stor roll i vilken ordning man kollar upp dessa grejer men jag brukar göra så här, oavsett om det gäller fyrtaktare, tvåtaktare, wanklar*, bilmotorer, utombordare, gräsklippare och snöslungor gräsröjare, mopedmotorer eller gamla luftkyla VW-boxrar, i viss mån även tillämpbart på dieslar.

1 Kolla att det kommer fram bränsle till förgasare och bränsleblandning in i cylindrarna (blöta eller torra tändstift?).
2 Finns det gnista på tändstiften?
3 Får motorn syre, hur ser luftfilter (eller flammdämpare) ut?

Det där med tändspolen och kondensatorn, vi har skrivit det massvis med gånger, men när dessa komponenter blir gamla tål de värme rätt så dåligt, det kanske inte blir så himla varmt runt motorn i en buggy, som är välventilerad, men i motorrummen på "hela" folkvagnar blir det hett, då luftkylda motorer blir varmare än vattenskadade, även i båtar med tillslutna motorrum slits tändspolen och kondingen hårt.
Detta "värmefel" är vanligt då motorn går bra och startar lätt när den är kall, men jäklas i största allmänhet då den blir varm.

Men när du säger att den "hostar till" så är det lätt att tro att den får bränsleblandning med otillräcklig gnista...
-Klart det kan vara tvärtom också, det gnistrar fint med otillräcklig mängd bränsleblandning kommer fram.

Har du gjort "flaskttestet" alltså kopplat loss utgående bränsleslang från pumpen och stoppat ned den i en flaska, för att sedan köra startmotorn, vad händer, är det bra flöde? (koppla bort tändspolen vid detta test)

Sedan kan du ta en av de korta tändkablarna och koppla direkt i tändspolen, anslut ett tändstift och jorda det med en startkabel i bottenplattan, dra runt och se om det blir några bra gnistor.

* ja jag har faktiskt mekat Wankelmotor, två gånger i mitt liv, en gång skruvade jag isär, och sedan ihop en sådan, en modellmotor från firma Graupner, och för inte så himla länge sedan hjälpte jag en granne med en blå japansk wankelmotorförsett sportbil med att kolla om bränslepumpen funkade, det gjorde den inte, inte heller kunde vi byta H4 lampor...
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sat 22 Sep 2018, 13:56

Björn J. wrote:
Tintinikongo wrote:Jag har testat alla varianter. Ingen gas, full gas, pumpning, ingen pumpning. Gör ingen skillnad. Den hostar till en gång. Sedan är det lögn att starta den.
Ok, det är alltså så. Du är då säker på att det finns bensin i förgasarens flottörkammare? och att det då rinner fram bensin till denna förgasare, att då bränslepumpen fungerar och att det är fri genomströmning i eventuella bränslefilter?

Då föreslår jag byte av tändspole och kondensator!

Det finns ju tre grundläggande saker man kollar på bensinmotorer som inte startar, kanske inte spelar så stor roll i vilken ordning man kollar upp dessa grejer men jag brukar göra så här, oavsett om det gäller fyrtaktare, tvåtaktare, wanklar*, bilmotorer, utombordare, gräsklippare och snöslungor gräsröjare, mopedmotorer eller gamla luftkyla VW-boxrar, i viss mån även tillämpbart på dieslar.

1 Kolla att det kommer fram bränsle till förgasare och bränsleblandning in i cylindrarna (blöta eller torra tändstift?).
2 Finns det gnista på tändstiften?
3 Får motorn syre, hur ser luftfilter (eller flammdämpare) ut?

Det där med tändspolen och kondensatorn, vi har skrivit det massvis med gånger, men när dessa komponenter blir gamla tål de värme rätt så dåligt, det kanske inte blir så himla varmt runt motorn i en buggy, som är välventilerad, men i motorrummen på "hela" folkvagnar blir det hett, då luftkylda motorer blir varmare än vattenskadade, även i båtar med tillslutna motorrum slits tändspolen och kondingen hårt.
Detta "värmefel" är vanligt då motorn går bra och startar lätt när den är kall, men jäklas i största allmänhet då den blir varm.

Men när du säger att den "hostar till" så är det lätt att tro att den får bränsleblandning med otillräcklig gnista...
-Klart det kan vara tvärtom också, det gnistrar fint med otillräcklig mängd bränsleblandning kommer fram.

Har du gjort "flaskttestet" alltså kopplat loss utgående bränsleslang från pumpen och stoppat ned den i en flaska, för att sedan köra startmotorn, vad händer, är det bra flöde? (koppla bort tändspolen vid detta test)

Sedan kan du ta en av de korta tändkablarna och koppla direkt i tändspolen, anslut ett tändstift och jorda det med en startkabel i bottenplattan, dra runt och se om det blir några bra gnistor.

* ja jag har faktiskt mekat Wankelmotor, två gånger i mitt liv, en gång skruvade jag isär, och sedan ihop en sådan, en modellmotor från firma Graupner, och för inte så himla länge sedan hjälpte jag en granne med en blå japansk wankelmotorförsett sportbil med att kolla om bränslepumpen funkade, det gjorde den inte, inte heller kunde vi byta H4 lampor...
Tack Björn. Nu är den tillbaks till sitt gamla jag. Hackar och hostar. Okörbar. Jag fick ju bukt med dessa problem i våras, när jag bytte till större munstycke. Men nu är den likadan igen. Fick i alla fall köra en del i somras. Denna buggy är guds straff, hehe. Skall plocka ner förgasaren och bensinpumpen igen. Allt är ju nytt. Men det är bara att börja rota i det igen.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Fri 19 Oct 2018, 22:26

Kollade stiften. De var kolsvarta, igen. Rengjorde dem och kollade elektrodavståndet. Kollade brytaravståndet. Bytte bensinpump. Tog bort förgasaren och blåste rent lite munstycken. Kollade tändningen med testlampa. Justerade förgasaren.

Men den går sämre än någonsin. Bara på 2-3 cylindrar. Måste kolla om det går fram gnista till alla stift, eller om gnistan hoppar iväg någonstans. Köpte en liten testare på Biltema. Kan ju inte påstå att den verkar gilla mig, denna bil. Men den gick ju nästan perfekt i somras. Så det måste ju gå att fixa, tycker jag. :)

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 05 Nov 2018, 12:12

Tintinikongo wrote:Kollade stiften. De var kolsvarta, igen. Rengjorde dem och kollade elektrodavståndet. Kollade brytaravståndet. Bytte bensinpump. Tog bort förgasaren och blåste rent lite munstycken. Kollade tändningen med testlampa. Justerade förgasaren.

Men den går sämre än någonsin. Bara på 2-3 cylindrar. Måste kolla om det går fram gnista till alla stift, eller om gnistan hoppar iväg någonstans. Köpte en liten testare på Biltema. Kan ju inte påstå att den verkar gilla mig, denna bil. Men den gick ju nästan perfekt i somras. Så det måste ju gå att fixa, tycker jag. :)
Strul med förgasaren:
Det brukar fastna skräp i huvudmunstycket, det som sitter i flottörkammaren.
Apropå flottören, så kolla att nålventilen sluter tätt, att flottören påverkar den när flottören är i sitt översta läge.
Det gör du genom att skruva loss flottörkammarens lock, blåser med munnen i anslutningen till bränsleslagen, samtidigt som du trycker till nålventilen med valfritt finger (höger pekfinger går lika bra som de övriga nio...)
Dem skall vara tät då du blåser och trycker samtidigt.

Men det låter som ett elektriskt fel, tändningsproblem.

Tändkablar och fördelarlocket?
Rotorn?
Hur ser kontaktytorna ut på insidan av fördelarlocket och på rotorn?
Mittenanslutningen, den med en fjäder och en kolbit som ansluter i rotorns centrum, är den intakt? har den kontakt? jag har varit ute för att den kommit på sned eller trillat bort helt.
Hur ser de övriga fyra kontaktpunkterna ut? når rotorns tunga fram till kontakterna?

Torra spruckna tändkablar?
Glappkontakt mellan tändkabel och tändhatt är vanligt, liksom glapp i själva anslutningen inuti tändhatten, där den kläms fast mot stiftets anslutning, kolla dessa!!

Du har väl redan bytt kondensator, och tändspolen? liksom brytarspetsatsarna? det har ju varit så många frågor de senaste åren att jag glömt av vad vi svarat på för någonting...
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Mon 05 Nov 2018, 20:14

Jag skulle vilja föreslå det billiga alternativet vad gäller utbyte av misstänkta delar. Stift, brytare, kondensator. Men när du vidtar åtgärder som i detta fallet. Gör en sak åt gången! Annars vet du inte vad som hjälpte. Händer det igen måste du göra allt igen, istället för att bara göra det som behövs.
Kontrollera fördelarlocket, spruta 5-56 och torka rent (driver ut fukt och löser skiten)
Prova att pyttsa lite soppa i förgasaren när den går (ger besked om den får för mycket eller för litet (får den för mycket går den "sämre", får den för lite går den bättre) eller om det är elfel (för då händer "inget" eftersom det inte är bensintillförseln som orsakar problemet). Kolla då samtidigt när luftfiltret är av att choken släpper.

Problemet man gör är att man rotar i alla justeringarna. Frågan är egentligen vilka justeringar som kan ha ändrat sig. Mest troligt är det en elkomponent. I sånt här läge ar det bra att ha dubbelt av alla delar och kunna byta en åt gången. Förr eller senare behövs troligen delarna ändå så det är inte inköp för gäves.
Lugnt och sansat och logiskt tänkande så blir det minimala åtgärder.

Kolsvarta stift tyder på ofullständig förbränning. Är de fuktiga eller torra?
Jag har en "FELSÖKNINGSSKIVA". Jag skall scanna in den och lägga i HowTo/Litteratur. Den ger lite vägledning.
Det finns även ett felsökningsschema i Reparationshandboken "Meka med bilen" tyvärr har den trillat bort ur forumet. Kanske Björn eller Magoo kan hjälpa till att återinföra den.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Tue 13 Nov 2018, 21:05

Sedan jag skrev så har jag testat med en tändstiftstestare. Alla stift får gnista. Har också kopplat soppaslangen till en flaska. Det kommer duktigt med soppa när man kör på starten.

Alla grejer är ju nya. Kanske kört 10 mil med förgasaren, fördelaren, tändspolen , bensinpumpen, tändstiften. Har testat med orginal-luftfilter, sport-luftfilter, inget luftfilter.

Har ändå tagit loss förgasaren och blåst de flesta munstycken. Flottör och allt annat funkar fint. Nästa steg är att testa kompressionen igen. Var ju några år sedan jag hade loss kolvar och cylindrar.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 14 Nov 2018, 17:21

Har du kopplat tändkablarna rätt?
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Thu 15 Nov 2018, 20:01

Jag är inne på om du har fördelaren 1/2 varv fel. Men om du kört med den så kan ju inte det vara felet.
Viktigt är ju att tänka på vad du gjort/ändrat efter den gick bra.
Har du kollat i tanken så bottensilen inte är full av skit? Men om soppa kommer ur pumpen bör det inte vara det.
Kommer det soppa i förgasaren när du vrider gasreglaget (typ kick down rörelse)?
Var har du filter på soppaledningen? Kan det vara skit i förgasaren som du är/varit inne på?
Kan du blåsa munstyckena och kanalerna baklänges mot vad du gjort redan? Du kanske blåser så att skiten inte kommer ut?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

G Man

Post by G Man » Fri 16 Nov 2018, 07:31

Tintin i det här skedet så måste jag medela dig att din buggy är besatt och för häxsad...Till kalla präst omedelbart! :shock: :?

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 17 Nov 2018, 18:23

G Man wrote:Tintin i det här skedet så måste jag medela dig att din buggy är besatt och för häxsad...Till kalla präst omedelbart! :shock: :?
Svåra problem.
Svårt att svara när man inte själv sitter bakom buggyn med nedskitnade nävar.
Men det kan ju vara kolvuppstötarfjädrarna också, du kan ha fått tag i sådan utförda i fel legering, det skall vara i fosforbrons.
Jag har lust att sända dig en funkande komplett motor, men med slitna ramlager... men det går åt så många frimärken.
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Mon 19 Nov 2018, 15:18

Jo då, allt är rätt kopplat. Den gick ju som sagt riktigt bra i somras. Men började bli sämre och sämre framåt sensommaren.

Det enda jag kan tänka mig, är en strulande ventil. Eller att det finns kvar skit i förgasaren, som jag har missat.

En del är inne på kyla / värme i insuget också. När den gick som bäst, då var ju 25-30 grader. Jag kanske skall testa med en värmefläkt mot insuget när jag startar.

Post Reply