Svårstartad.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Re: Svårstartad.

Post by Björn J. » Fri 01 Mar 2019, 11:58

Om den inte går på tomgång och då stannar om du inte hela tiden gasar aktivt...
Kolla lågfartsmunstycket och den elektriska shuntventilen (till vä. på förgasaren) den som skall säga "klick" då du sätter på tändningen.
Många gånger kan det vara så enkelt som att denna elektriska shuntventil inte får spänning och ström, att dessa kabel som är kopplad till plus på tändspolen är oxiderad eller glappig, eller då lossnat i någon av anslutningarna.
Du kan kolla den genom att skruva los den, koppla + 12 volt till flatstiftskontakten i mitten och minus till godset, höljet. Då skall ventilen dra inåt mot halsen. Sedan skall där finnas en spiralfjäder som trycker ut ventilen igen när du släpper spänningen.
Denna ventil skall dra och vara öppen då tändningen är på, den stängs när man slår av tändningen och blockerar då lågfartkanalen, motorn skall stanna.

Vissa modeller, bla. VW 181 "The Ting" hade en "fördröjningsgrunka", ser ut ungefär som vacuumdosan på fördelaren, som skall bromsa gasarmens rörelse uppåt och då skall underlätta tjuvstopp vid exempelvis rött ljus. Vill minnas att dessa anordningar var vanliga på vissa årsmodeller av typ2 också.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sun 03 Mar 2019, 12:04

Jo. Det gjorde skillnad. Men bara en stund. Det som fick den att gå bra, det var när jag bytte till ett större huvudmunstycke i förgasaren. Då gick den bra hela sommaren. Då tänker man ju förstås, att problemet var för lite bränsle. Men nu är den ju tillbaks till hackandet igen. Och stiften blir kolsvarta. Det tyder ju på för mycket bränsle. Det finns liksom ingen logik i det hela.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sun 03 Mar 2019, 12:12

Cut-off-ventilen. Det var det första jag köpte. Fast det var till den första förgasaren. Sedan köpte jag ju en helt ny förgasare. Men har alternerat med två nya avstängninsventiler. De klickar fint. Just nu har jag stelopererat choken igen. Eftersom stiften blir så svarta.

Har en grej jag skall testa. Har ju en Pict-1 förgasare. Om jag minns rätt, så har den förutom tomgångs-skruven, en mängdskruv och en bränsle-luft-skruv.

Tänkte att jag skulle prova att ställa in den på snålast möjliga bränsleblandning. Prova att starta. Och sedan gradvis öka.

Om jag skruvar båda dessa skruvar i botten, försiktigt. Vad bör jag laborera med? Är det mängdskruven i första hand?

https://www.classicvw.se/forgasare-sole ... ts_id/3352

kg-student

Post by kg-student » Sun 03 Mar 2019, 19:57

Att köra skruvarna i botten är ingen bra ide, då startar den inte. Ställ in den enligt anvisningar (2,5 varv ut om jag mins rätt) och skruva sen inåt. Då märker du när den börjar gå dåligt. Det märker du ju inte vid startförsök.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 05 Mar 2019, 11:45

jag har varit med om bilar där man grundställer 2,5 varv på skruvarna, men sedan faktiskt får skruva UT dom lite.
Värt att tänka på. Skruven på gasspjällsarmen (den som går emot choketrappan) ska precis snudda trappan när choken är av och sen 1/8 varv ut.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 06 Mar 2019, 11:14

Magoo wrote:
Tue 05 Mar 2019, 11:45
jag har varit med om bilar där man grundställer 2,5 varv på skruvarna, men sedan faktiskt får skruva UT dom lite.
Värt att tänka på. Skruven på gasspjällsarmen (den som går emot choketrappan) ska precis snudda trappan när choken är av och sen 1/8 varv ut.
Ja precis!
Kolla också att det är ett litet slack i gasvajern när gasarmen är i tomgångsläge.
Jag har sett exempel där man tycks ha justerat tomgången genom att spänna i gasvajern.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 06 Mar 2019, 15:58

Björn J. wrote:
Wed 06 Mar 2019, 11:14
Magoo wrote:
Tue 05 Mar 2019, 11:45
Ja precis!
Kolla också att det är ett litet slack i gasvajern när gasarmen är i tomgångsläge.
Jag har sett exempel där man tycks ha justerat tomgången genom att spänna i gasvajern.
är många okunniga som gör så...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply