Buggy stående i ca 20 år, vad gå igenom?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
blojbo

Buggy stående i ca 20 år, vad gå igenom?

Post by blojbo » Sun 25 Nov 2018, 14:33

Har tänkt att få igång min gamla ungdomsbuggy som stått i garage i ca 20 år. Vad är eran rekommendation att man ska serva/ titta igenom innan man försöker få igång den?

kg-student

Re: Buggy stående i ca 20 år, vad gå igenom?

Post by kg-student » Mon 26 Nov 2018, 07:22

Byt bensin! Service; byt olja, stift, brytare. Kolla ventilspelet. Kolla tändningen (och gnista till stiften) och soppa kommer ur soppapumpen (stor risk att membranet torkat och spruckit.
Slå lite olja i cylindrarna genom tändstifthålen och dra runt motorn några varv (smörj cylinderväggarna och få oljepumpen att pumpa ut olja).
Kolla bromsarna så att de funkar. Om inte finns stor risk att slangarna och/eller hjulcylindrarna behöver bytas.
Batteriet laddas och däcken pumpas såklart.
Annars är det bara att hälla tummarna och önska lycka till.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

G Man

Post by G Man » Mon 26 Nov 2018, 08:15

Kom igen visa lite bilder :D lite coolt 20år stillastånde....En följetång med titeln barn find rescue..... :lol:

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 26 Nov 2018, 20:52

Hej!
Det brukar fungera bättre att fylla diesel i en smörjkanna och spruta in detta i cylindrarna genom tändstiftshålen och sedan dra runt. 20 år gamla batterier brukar vara helt slut, köp ett nytt.
Ventilkåpspackningarna är av kork och kommer säkerligen att läcka. Sedan läcker säkert även packboxen innanför svänghjulet.
Det finns säkert en massa skräp i tanken som sätter igen den finmaskiga silen i tankens avrinning i botten.
Bromsslangarna är lika bra att byta, gamla sådana är kassa och kan fungera som backventiler, så att bromsarna släpper långsamt. Bromsoljan har sugit åt sig vatten, har du tur så har huvudbromsxylindern och slavcylindrarna klarat sig.
Drivremmen till generatorn har säkerligen fått torrsprickor, och det kanske alla fyra däcken också fått?

Men gör som så, koncentra dig på motorn i första hand. Byt alla tänddelar, inklusive tändkablar, tändspole, brytarspetsar och kondensator, gärna även fördelarlocket.
Byt olja, låt pumpen suga färsk bensin från en reservdunk. Starta med nytt batteri, och utgå från detta status, fungkar motorn så gå vidare med bromsar, belysning och växellådan.

Det är ju alltid psykologiskt rätt för självkänslan att få i gång motorn, då känns de andra jobben mindre besvärande.

När nu motorn funkar, så kolla oljeläckaget, det läcker säkerligen vid ventilkåpspackningarna, dessa är billiga och lätta att byta, samma med oljesilspackningen under motorn, billig, lätt att byta (byts ju samtidigt som du byter olja). Oljesilen gör du ren i lösningsmedel.

Möjligen kan du behöva gå vidare och köpa en renoveringsats till förgasaren, samt en ny bränslepump.
Man kan leva med ett litet läckage i den främre packboxen innanför svänghjulet, man ser det genom en fet hinna eller en droppe olja i skarven mellan motorn och växellådan. Packboxen är lätt att byta, men motorn måsta tas ur först.

Men som redan sagts, se till att få i gång motorn som prio ett!

Lycka till och håll oss underrättade om hur det går för dig! Och en och annan bild är ju alltid trevligt.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 12 Mar 2019, 08:47

jag drog igång en som stått i 25 år för 2-3 år sedan.
såhär gjorde jag/guide:

1. kolla att motorn går runt genom att för hand dra runt den.
2. om den gör det, byt olja.
3. tag ur stiften och dra runt den några varv åt båda hållen för hand.
4. kör den på starten utan stift i en stund. tag gärna av bränsleslangen till pumpen så den inte surar igen
5. stoppa i stift, kolla brytaravstånd (byt vid behov), justera ventiler (kanske inte så viktigt i detta läge, det handlar om att få livstecken)
6. kontrollera tändningen statiskt
7. snapsa / startgas i förgasaren och prova... säger det puttputt om den så är det bara att kolla/justera in allt så kommer den gå.

Risk finns att du kommer åka på att rengöra/renovera förgasaren, men det beskrivs på annat håll.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 25 Mar 2019, 14:38

blojbo wrote:
Sun 25 Nov 2018, 14:33
Har tänkt att få igång min gamla ungdomsbuggy som stått i garage i ca 20 år. Vad är eran rekommendation att man ska serva/ titta igenom innan man försöker få igång den?
Undrar hur det har gått?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Tue 09 Apr 2019, 11:02

Denna operation utförde jag förra året på min bugg och den hade stått orörd i 32 år.
Hyffsat detaljerad beskrivning med bilder finns i mitt projekt här på forumet.

Lycka till med din.
Har just köpt min första Bugg och letar info och inspiration

Post Reply