Författare Meddelande

<  Bromsar och hjul  ~  Läckage bromsvätska

InläggPostat: ons 06 jun 2018, 21:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 578Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Hej Buggyvänner. Blir smått vansinnig på min buggy. Efter 4 års motorkrångel så går nu motorn utmärkt. Skulle bara fixa ett enklare bromsproblem, så skulle jag äntligen få köra lite.
Men icke. Började med att byta packningen / gummiringen vid navet. Det gick bra. Sedan konstaterade jag att bromscylindern vid ett bakhjul inte rörde sig när man bromsade. Felsökte och kom fram till att bromsvätskan inte kom igenom vid bromsslangen. Beställde ny bromscylinder, bromsbackar och bromsslang.

Monterade allt på bilen och började lufta. Då läcker det rejält där röret går in i bromscylindern. Tar ner allting och dubbelkollar. Hittar inga fel. Testar att vända på röret, det läcker lika mycket.

Köper ett nytt bromsrör på Mekonomen. Monterar det och börjar lufta. Läcker som ett såll på första stället. Men nu läcker det även i skarven mellan det nya röret och den nya bromsslangen. Har tagit av alla grejer och kollat. Förstår inte vad som felar. Jag drar åt som man skall. Alla grejer är nya. :cry:

Blev så less så jag lade ut annons på buggyn + alla grejer till den.

Offline Profil
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 07:40
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
du har lagt ner så mycket tid på den. Boka annars en tid på verkstad för att fixa det där sista
Strängnäs är för långt bort för mig, annars har jag allt man kan tänkas behöva.

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 20:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 578Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Magoo skrev:
du har lagt ner så mycket tid på den. Boka annars en tid på verkstad för att fixa det där sista

Pratade med min lokala Mekonomen-butik. Han föreslog gängtejp. :cry:

Offline Profil
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 21:04
AnvändarvisningsbildInlägg: 3756Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tintinikongo skrev:
Magoo skrev:

Pratade med min lokala Mekonomen-butik. Han föreslog gängtejp. :cry:

Det är så himla lätt att dessa förskruvningar hamnar snett i gängorna, och så drar man sönder dessa. Gängtape, suck, tror knappast det funkar just där.
Med all den tid och pengar du lagt på den buggyn, så ge inte upp nu, lika bra att byta ut allting i bromsväg, det gjorde jag för några år sedan, ja allt utm bakbromsarna som var rätt ok. Hbc, rör, slangar, ok fram, samt behållaren, blev riktigt bra, ja nästan iallafall, enligt besiktningen har jag samma bromsverkan på båda sidor både bak och där fram, men fram kniper höger ok snabbare, så den drar snett vid kraftig inbromsning.

InläggPostat: tor 07 jun 2018, 23:08
AnvändarvisningsbildInlägg: 1237Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Hur menar du "går in i bromscylindern" ?
Från bromsoljebehållaren?

Offline Profil
InläggPostat: fre 08 jun 2018, 10:10
AnvändarvisningsbildInlägg: 3756Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
mettis skrev:
Hur menar du "går in i bromscylindern" ?
Från bromsoljebehållaren?

Jasså är det dom anslutningarna?'
Det är ju vinklade plaströr som sitter i en gummibussning, skall vara tajt där!
Kan tänkas att gamla sådana inte tål den nya typen av bromsvätska och därför börjar läcka.

InläggPostat: lör 09 jun 2018, 10:45
Lade ut annons på den. Men ingen nappar ju. Men det var väntat. Jag får ge mig på den igen. Man har ingen brist på sysselsättning i alla fall. :D

Testade gängtejp idag, och drog åt av bara h-e. Det funkade. Nu verkar det tätt. :lol:

Fast bromsarna verkar kass nu. Låser höger fram. De andra hjulen rullar. Får grotta vidare i detta. Annars går den aldrig igenom.

Offline Profil
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 07:21
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
justera backarna!

Offline Profil
InläggPostat: mån 11 jun 2018, 23:16
Magoo skrev:
justera backarna!

Ja, måste gå över alla bromsar. Båda kronmuttrarna på bakhjulen, de har jag kunnat skruva av med handen :x . Meken som hade den 2014 kan inte ha skruvat åt dem ordentligt. Måste kolla framhjulen också. Rena dödsfällan.

Offline Profil
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 08:55
de i bak ska dras med 350Nm har jag för mig, se http://www.beachbuggy.se/momenttabell

Offline Profil
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 23:37
Har försökt att justera backarna + lufta bromsarna idag. Fick pedalen att kännas riktigt bra. Så luftade jag höger fram. Efter det blev pedalen lite degig igen. Luftade alla hjul en gång till. Ingen skillnad. Inte helt lätt det här.

Måste nog ge mig på att ta av trummorna fram också, det har jag aldrig gjort. Ser lite annorlunda ut än bak. Hittade en bra film. Verkar vara mer att hålla reda på fram. Ser att den här snubben har ersatt dubbelmuttrarna med en slags klämma i aluminium. Är det något att tänka på?

https://www.youtube.com/watch?v=t2oLA6--fwQ

Det positiva är i alla fall att motorn går kanonbra.

Offline Profil
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 08:45
Tintinikongo skrev:
Har försökt att justera backarna + lufta bromsarna idag. Fick pedalen att kännas riktigt bra. Så luftade jag höger fram. Efter det blev pedalen lite degig igen. Luftade alla hjul en gång till. Ingen skillnad. Inte helt lätt det här.

Måste nog ge mig på att ta av trummorna fram också, det har jag aldrig gjort. Ser lite annorlunda ut än bak. Hittade en bra film. Verkar vara mer att hålla reda på fram. Ser att den här snubben har ersatt dubbelmuttrarna med en slags klämma i aluminium. Är det något att tänka på?

https://www.youtube.com/watch?v=t2oLA6--fwQ

Det positiva är i alla fall att motorn går kanonbra.

Jag kommer aldrig på hur det nu är, men vänstergängat på ena sidan, vänster tror jag...

InläggPostat: mån 18 jun 2018, 10:37
dubbelmuttrar????
ska sitta en "mutter" med en insexa i.

Offline Profil
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 10:39
kulbult:
Bild
Ledbult:
Bild

Offline Profil
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 23:04
Magoo skrev:
kulbult:
Bild
Ledbult:
Bild

De där såg bra ut.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
15 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst