Handbroms

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Tintinikongo

Handbroms

Post by Tintinikongo » Tue 03 Jul 2018, 10:33

Hej Buggyvänner. Har bytt ut båda handbromswirarna. Förra ägaren hade kortat kablarna och svetsat fast justerskruvarna. Jag har ingen möjlighet att göra det, så jag köpte wirelås, men det funkar inget bra.

Om jag sitter i bilen, virar en trasa runt wiren och drar i den, då rör sig bromsbackarna lite.

När jag skall sätta fast wirelåset, då spänner jag allt jag kan , med handkraft, och skruvar fast wirelåset. När jag sedan drar i handbromsen, då får jag inget motstånd alls.

Känns som att jag missat något. Eller är det så att det inte räcker med handkraft? Att den blir för dåligt spänd?

kg-student

Re: Handbroms

Post by kg-student » Tue 03 Jul 2018, 18:12

Nja, du behöver nog dra i vajern med en tång eller något du får bra tag. Men det handlar om jävlar anamma och järnvilja.
Räkna ut hur lång vajern behöver vara och montera innan du lyfter bygeln/plattan på tappen på handbromshandtaget. Sen justerar du till det så tight som behövs. Inte mycket att ge på.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Tue 03 Jul 2018, 23:04

kg-student wrote:Nja, du behöver nog dra i vajern med en tång eller något du får bra tag. Men det handlar om jävlar anamma och järnvilja.
Räkna ut hur lång vajern behöver vara och montera innan du lyfter bygeln/plattan på tappen på handbromshandtaget. Sen justerar du till det så tight som behövs. Inte mycket att ge på.
Tänkte på en grej idag. Om jag lossar fjädrarna i bromstrummorna så motståndet släpper? Och sedan spänner. Fast det gäller att se till att inte handbromsen ligger på då förstås. Får inte bli för mycket heller. Men det är ju jättesvårt att mickla dit det lilla wirelåset, samtidigt som man skall spänna wiren hårt.

kg-student

Post by kg-student » Wed 04 Jul 2018, 19:37

Du har ingen justerinsskruv på vajern? I så fall prova att ha två tänger och förhoppningsvis har du lite för lång vajer.
Trä vajerlåset på vajern, dra med en tång en liten bit ifrån vajerlåset. När du känner att du har fått rätt längd kläm med den andra tången precis ovanför vajerlåset. Spänn vajerlåset, upprepa på andra sidan.

Om du tar en skruv (typ M8) borra ett hål tvärs igenom ca 10-15 mm från änden där du kapat av skallen. Trä genom vajern och lås med vajerlåset över båda. Nu kan du justera med en mutter på skruven.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sat 07 Jul 2018, 10:02

kg-student wrote:Du har ingen justerinsskruv på vajern? I så fall prova att ha två tänger och förhoppningsvis har du lite för lång vajer.
Trä vajerlåset på vajern, dra med en tång en liten bit ifrån vajerlåset. När du känner att du har fått rätt längd kläm med den andra tången precis ovanför vajerlåset. Spänn vajerlåset, upprepa på andra sidan.

Om du tar en skruv (typ M8) borra ett hål tvärs igenom ca 10-15 mm från änden där du kapat av skallen. Trä genom vajern och lås med vajerlåset över båda. Nu kan du justera med en mutter på skruven.
Tack för tips. Jag kände att nu får någon annan ta över. Hittade en verkstad som just tagits över av en ny ägare här i Strängnäs. Gissar att killen är från f.d Jugoslavien. Fick ett bra intryck av honom. Han skulle byta koppling på en Amazon när jag kom dit. Så då tänkte jag att buggyn är i trygga händer. Har ju bara 13 dagar på mig. Sedan blir det stor besiktning igen, och det vill jag verkligen undvika. Hoppas att meken kan fixa det här, men det tror jag. Han har ju helt andra resurser än jag har.

Har kört en hel del med buggyn nu, och den går skitbra i motorn. Bromsarna tar fint också. Så nu känns det kul igen med buggyn. Så därför gör det inget om jag lägger ner lite pengar på en mek. tänkte jag.

Post Reply