Å så bromsarna

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Torslund

Re: Å så bromsarna

Post by Torslund » Tue 18 Oct 2011, 19:26

Slipade ner oket tills den inte tog i skivan, sen funkade det. Men självklart så räcker inte detta :( pedalen faller igenom så det är bara att riva ur huvudcylindern. Sen är frågan om det finns packningsatser.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 19 Oct 2011, 07:11

jag har sett packningssatser, men valde själv eny hbc.
faller igenom?
jag var tvungen att suga ut bromsvätskan för att få tryck...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Torslund

Post by Torslund » Wed 19 Oct 2011, 07:55

Jo jag ska lufta lite till innan jag river den. Men jag har klämt alla slangar och trycket är omedelbart men trycker man på så går pedalen i botten. Så det går igenom nånstans, ska kolla alla kopplingar noga när det blir ljust. Kan ju räcka med en rengörning också

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 19 Oct 2011, 13:08

jag vet inte var problemet i min var, jag luftade ut mer än 1 liter !!! inget tryck....
justera bara backarna så de tar emot lätt, pumpa, justera om, pumpa, justera om, lufta.... jag hade nåt som var fel, så min genomsugning (kompressordriven luftare) gjorde det jag ville till sist.
Har även läst om folk som skjuter in bromsvätska bakvägen för att få tryck.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Torslund

Post by Torslund » Wed 19 Oct 2011, 15:30

Jo jävlas det så jävlas det.
Tog en 4 meter plastslang och fyllde med vätska, kopplade hjul för hjul direkt till behållaren så man slipper fylla på. Sen bara trampa, inte från nått av framoken så kom det minsta luft fast jag körde mängder av vätska genom systemet. Men bak så kom det minimala luftbubblor genom slangen hur länge man än trampade. Borde inte dra luft från nån koppling eller nippel eller slangen. Får fundera lite.
Första kolven pressar bakhjulens cylindrar, andra pressar fram bromsarna. Så även om det är bra fram så kan bak vara dåligt utan att det märks fram. Så drar den luft så kan det vara i huvudcylinderns inlopp till bakkretsen. Vore det på trycksidan så skulle det läcka. Är packningen läck så borde det komma vätska från pedalstångens damask. Får lysa och titta efter. Enda jag kan se som kan släppa in luft är mellan cylindern och behållaren. Annars ska det spruta vätska, resten är ju på trycksidan. Sitter väl nån form av backventil i inloppet.
Att pedalen går igenom tyder väl på att trycksidan inte är tät. Man kan ju lossa röret från huvudcylindern och sätta dit en plugg. Då ska pedalen var stum. Klämma slangarna bak ska ge samma effekt, stumt.

mats

Post by mats » Thu 20 Oct 2011, 10:21

Du kan ju prova att justera ut bromsbackarna bak så att hjulen sitter fast,
å sen prova att lufta.
Brukar hjälpa ibland,men inte alltid.
Får du tryck då så är systemet OK.
Beror väl på att bromsbackarna inte "satt" sej.Bromscyl går bara lite fram å tillbaka.

Torslund

Post by Torslund » Mon 24 Oct 2011, 10:18

Är inte helt nöjd med bromsarna funktion än. Två tramp är inte bra.
Fram så är det 42 mm cylindrar vilket då borde kräva mer volym av vätska för att röra sig.
Bak 19 mm cylindrar och 40 mm backar. Centrum på backen kommer ju längre ut med 40 mm, 30 mm backar har ju centrum närmare bromsskölden. Om orginal är 17 mm så går det ju åt mer vätska igen för att flytta den grövre cylindern.
30 mm och 40 mm backar kan väl knappast använda samma hjulcylinder?
Nu borde det gå att sätta 30 mm backar i 40 mm trumma, finns ju plats :) och gå ner till 17 mm cylinder.
Fram är det nog bara att sätta 40 mm ok.
Mängden vätska ges ju från huvudcylindern, större bromscylindrar så måste den väl röra sig längre, längre pedalslag? Alltså behövs det en huvudcylinder med större diameter.
Eller är jag helt fel ute?

mats

Post by mats » Mon 24 Oct 2011, 15:53

Nu har jag ju ingen aning om diametern på din hbc,men jag vet att det finns lite grövre som man brukar använda när man har skivor runt om.

Torslund

Post by Torslund » Mon 24 Oct 2011, 19:14

På nätet i kataloger så är det samma hbc till bilarna med skivor fram, alltså borde det funka. Och då borde även 40 mm backar funka fast med 17 mm cyl. Men jag ser inga mått på 17 mm, så centrerar dom för 40 mm tro?
Jag har inte hittat att det skulle finnas olika bromssköldar så cylindrarana måste vara olika.
Ingen som har 40 mm backar på sin bil öppet så det går att mäta djupet på cylindern? Den vänstra är 17 och höger 19 mm cylindrar.
Attachments
bakcyl.jpg
bakcyl.jpg (8.19 KiB) Viewed 2594 times

Torslund

Post by Torslund » Sat 29 Oct 2011, 18:00

Med nya cylinderar så vart det skillnad, 17 mm för 40 mm back. Det är ju typ 10% skillnad i volym så klart det märks i huvudcylindern. Oken får sitta, det kan jag leva med. Med det obegripligt att nån har lyckats klämma in backarna snett och kört med det. Eller så kom den aldrig iväg mer när dom började meka med den.
Har nu två cylindrar 19 mm till 30 mm backar över. Skänkes till den som vill ha dom. Synd att slänga, det är ju ändå 400 om man ska köpa nya.

Torslund

Post by Torslund » Mon 07 Nov 2011, 23:16

Har bromsar men är inte nöjd med balansen fram och bak, bromsar för mycket fram. Sen så är inte nipplarna täta när man luftar. Det sipprar vätska från gängan och dra antagligen då in luft baklängs eftersom jag har en lång slang som är fylld med vätska. Har ingen som sitter och trycker på pedalen. Men oavsett det så borde gägan hålla tätt. Nån som upplevet samma glapp i nippen? Funderar på att ta gängtejp, den bör väl vara beständig för vätskan.
Fram så tätar det tillräckligt för att slangen ska bli fri från luft men inte bak. Och då kan jag ju ej vara helt säker på att det är luftfritt i systemet, vilket det bör vara, men vet ej med säkerhet.
Har haft isär huvudbromscylindern och den ser helt ok ut men men vet ju inte med säkerhet ändå. Den är 19 mm och bör kunna försörja bromsarna. Eftersom oken fram är större än orginal och bromsar tidigare än bak så räcker volymen. Finns en källa kvar, slangarna expanderar bak. Klämmer jag slangen så har jag stummare pedal vilket är riktigt eftersom ingen vätska flyttas. Att stumheten saknas annars tyder på nått fel, men var?
Eller så gör jag nått tankefel och hela systemet är knas :)

Post Reply