tryck på en krets..

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
bitchbug

tryck på en krets..

Post by bitchbug » Wed 09 Jul 2014, 13:06

Tjena! Jag är ny här och har skaffat en beachbuggy baserad på en 1500 67a. Den hade stårr sedan -90 när jag köpte den, svidade iväg till besiktiningen för att få min arbetsorder som blev några punkter, allt är löst utom dom jäkla bromsarna. Det känns som att jag bara får något tryck i den ena kretsen (har 2krets) det finns fyra utgångar på huvudcylindern, en för varsitt framhjul och de båda fungerar som de ska men de resrerande två utgångarna går till bakbromsarna och bromsljuskontakten, har prövat att kasta om fram och bakhjul och det som sitter på den fungerande kretsen funkar men inte resten. Bytte därför huvudcylinder utan att det blev något skillnad, reklamerade cylindern och monterade en ny med samma resultat. Har bytt bromsslangar samt hjulcylindrarna bak också. Jag får fram olja till bromsarna bak, har luftat och allt ser bra ut på det planet men när jag trycker bromsen i mattan så bromsar inte bakhjulen och bromsljuskontakten slår inte till som även den är ny och fungerar om man sätter den på den andra kretsen. Är extremt tacksam för svar då jag börjar bli ruggigt frustrerad när inget verkar funka när solen skiner och jag bara vill ut och åka!!! :evil: :evil:

Björn J.

Re: tryck på en krets..

Post by Björn J. » Wed 09 Jul 2014, 13:59

Hmm, skall nu se om jag förstod riktigt, du har bromsverkan fram på båda framhjulen, men ingenting bak och inget tryck på bromsljuskontakten... Stämmer det?

Är det inte så att det skall finnas två eller tre bromsljuskontakter beroende på årsmodell och om man har en sådan där kontrollampa för bromskretsarna, eller kom det -68? Eller på 1500 med skivor redan -67?
Nåväl, men det har du ju listat ut, alla anslutningar på hbcylindern skall ha en givare eller ett bromsrör anslutet, annars rinner ju bromsvätskan ut.. :x
Kolla detta först!

Annars skulle jag gjort så här, ett jäkla skitjobb, men ändå...
Lossa bakre bromsröret vid hbcylindern, vid förgreningen och vid bakre bromscylindrarna, blås rent alla rör och kopplingar.
Kontrollera bromscylindrarna bak. Koppla ihop allting utom vid bakre cylindrarna, fyll upp, skruva fast de bakre rören efter det att du ser att det kommer ut bromsvätska där, lufta!

På en annan bil, (icke VW) jag mekade med i våras hade det blivit stopp i kopplingen/förgreningen mellan höger och vänster bakre bromsrör, det löstes genom bad i rostlösningsvätska och renblåsning med tryckluft. Reservdel fanns ej att få tag på, sade bilens ägare.

Möjligen har de andra aktiva här nyligen mekat med bromsar, och har kanske bättre tips... :?:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

bitchbug

Post by bitchbug » Wed 09 Jul 2014, 14:28

Japp det stämmer, frambromsarna fungerar prima, har även testat att sätta bromsljuskontakten på den kretsen och satt en frambroms på den dåliga kretsen vilket ledde till att bara ena framhjulet bromsade men jag hade fungerande bromsljus.
Tidigare fanns det två kontakter men när jag bytte hbcylindern så fick bara en plats och jag kopplade om lite för att få det att fungera ändå.

Ja jag får nog helt enkelt ta och prova det, det kommer dock olja när man luftar och inga bubblor i föratåss så det ser ju ut som att det ska funka men det blir aldrig något tryck helt enkelt :/

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 09 Jul 2014, 16:06

Vänta...
Försök att kontrollera varför du inte får något tryck ur hvcylinderns bakhjulskrets först, finns det fuft inne i cylinden fortfarande?
Finns det tillopp, du kar väl en bromsvätskebehållare med två kammare, eller iallafall två utlopp?
Kolla det innan du börjar att riva i det andra.
VW Buggy 1600 -68.

bitchbug

Post by bitchbug » Wed 09 Jul 2014, 16:28

Ja jag har funderat många timmar på just den saken men inte riktigt kommit fram till något.. har en behållare med två slangar, en till vardera krets och om jag drar loss slangen till den dåliga kretsen så rinner det olja så det verkar inte vara något som blockerar där, dom slangarna är förövrigt nya. Kan hända att det är luft i cylindern men den har ju tryckt ut olja så det verkar konstigt, finns det något speciellt sätt att kolla om det är luft i den?

bitchbug

Post by bitchbug » Wed 09 Jul 2014, 17:09

Jag testade nu att blåsa tryckluft i oljeledningen och då rör sig åtminstonde hjulcylindern vilket den knappt gör när man trycker ner pedalendå rör din sig nån micrometer kanske men inte något värt att tala om :p

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 09 Jul 2014, 18:35

Jag har märkt att man måste vara väldigt ihärdig iband för att pumpa så att man får ut all luft i de bakre kretsarna.
För något år sedan höll jag på med en 90-tals japansk kombibil, när jag tänkte ge upp kom det äntligen ut luftfri bromsvätska ur avlufn.nippeln.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 09 Jul 2014, 22:54

Gör så här, lossa röret från anslutningen till hjulcylindern och låt bromsvätskan bara rinna. Fyll på i behållaren med jämna mellanrum så du inte får ny luft. Det går sakta men du kan göra annat under tiden.
Är röret skadat på vägen bak? Troligen inte eftersom det funkar på framkretsen...
Mest troligt har du luft i röret bak, vilket är låååångt så det tar tid att lufta ur.
Tänk på att varje gång du flyttar anslutningen på hbc kommer det ny luft som måste köras igenom hela vägen.
Jag kan inte se annat än att det är luft som måste ut. Det får kosta en flaska bromsolja helt enkelt.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

bitchbug

Post by bitchbug » Thu 10 Jul 2014, 09:01

Jag ska lufta in i döden ikväll då helt enkelt, blev mest svordommar igår och då är det bättre att åka hem och äta något haha. Men även om jag har luft i rören till bakbromsarna så borde det väll bli tillräckligt med tryck i huvudcylindern för att bromsljuskontakten ska hoppa igång eller har jag förstått hur systemet fungerar?

kg-student

Post by kg-student » Thu 10 Jul 2014, 09:33

Sant! Mysko det hela. För så illa borde det inte vara. Det ställer till det att det funkar i framkretsen...
Då är det ju inget fel utan bara funktionslöst i hbc.
Om vi hypotetisk leker med att packningen/kolven för bakkretsen inte riktigt vill täta och bygga tryck borde det ju funkat med de andra hbc du provat(förutsatt att de var hela och korrekta). Prova att trycka till bromsen snabbt och rejält(stampa).
Är du säker på att dina hbc som du monterat är rätt monterade? Dum fråga men ändå. Är bakkretsens kolv felmonterad i alla blir symptomet samma oavsett om du byter. Vad jag syftar på är om DU monterat ihop dem eller om de varit färdigmonterade.
För om DU fått för dig att kolven skall sitta på det hållet(fel håll) så blir ju fel hela tiden. Ursäkta att jag tvivlar på dig. Men ställer jag inte frågan kommer inte svaret fram.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

bitchbug

Post by bitchbug » Thu 10 Jul 2014, 09:43

Japp och jag har testat att byta så att båda frambromsarna ligger på den kretsen som är dålig och då får jag ingen broms där och dom vet jag ju att dom är bra så det är extremt konstigt.. cylindrarna jag köpt kom färdigmonterade och jag köpte ju en ny och reklamerade den och fick en ny likadan men felet kvarstår.. ingen fara fråga de allra dummaste frågorna du jag vill bara få det att funka, alla kan missa det lättaste ;)

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 11 Jul 2014, 12:07

bitchbug wrote:Jag ska lufta in i döden ikväll då helt enkelt, blev mest svordommar igår och då är det bättre att åka hem och äta något haha. Men även om jag har luft i rören till bakbromsarna så borde det väll bli tillräckligt med tryck i huvudcylindern för att bromsljuskontakten ska hoppa igång eller har jag förstått hur systemet fungerar?
Nej, det blir det inte. Bromsljuskontaktena är hydrauliska, de fungerar på samma sätt som oljetrycksgivaren på motorn, fast tvärtom. Dom skall ge kontakt då det blir ett tryck, oljetrycksgivaren ger ju kontakt och varnar då trycket blir för lågt.
Om du har luft i hbc så reagerar inte bromsljuskontakten.

Kanske du kan göra samma så här:
Lossa ledningen vid hbc, samt vid förgreningen, ställ en burk under, fyll ledningen med en oljekanna med bromsvätska i. Skruva på anslurningen vid förgreningen, lossa vid exv. vänster hjulcylinder, burk under fyll den delen, skruva på röret igen, och sedan likadant på höger sida. Nu har du bara kvar att lufta hjulcylindearna.

Jag tror alltså att du fortfarande har luft det bakre systemet, troligtvis i det långa röret.
Det kan ju också vara skadat, knickat. Detta oavsett om det funkade då du anslöt det till den främre kretsen. Det är ju så att det blir högre tryck i de främre kretsarna.

Läs också Tribalizitcs projekttråd, det verkar som om han också sölar med bromsvätska nu. :wink:
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Fri 11 Jul 2014, 12:42

Jag var inne på det också, men eftersom det funkar när det kopplas på främre kretsen tror jag mer på hbc-fel/luft.

Är det skillnad på främre och bakre kretsen i hbc? Alltså sitter bromskraftfördelningen där. (Tyskarna kunde bygga in lösningar på den tiden.) Någon som vet? För då kan det vara så att hbc-framkretsen funkar bättre eftersom den ger ett högre tryck/flöde? Och i så fall kan det vara luft i bakledningen. Lägre tryck = mer känsligt för luft?

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 11 Jul 2014, 13:07

kg-student wrote:Jag var inne på det också, men eftersom det funkar när det kopplas på främre kretsen tror jag mer på hbc-fel/luft.

Är det skillnad på främre och bakre kretsen i hbc? Alltså sitter bromskraftfördelningen där. (Tyskarna kunde bygga in lösningar på den tiden.) Någon som vet? För då kan det vara så att hbc-framkretsen funkar bättre eftersom den ger ett högre tryck/flöde? Och i så fall kan det vara luft i bakledningen. Lägre tryck = mer känsligt för luft?
Bromsmekande bland det värsta jag vet.
Jag har sett olika lösningar på bromskraftsfördelningen. På en japansk pickup fanns det en strypventil bakåt, nästan likadant på en Citroën Berlingo, och jag tror det var en sån lösning Valpen också.

Men på dessa VW finns ingen sådan strypventil (vad jag upptäckt iallafall), jag tror inte ens att kammaren till bakbromsarna i hbc har större diameter som i vissa andra bilar. Nu är det ju (väl?) tre kammare, en för varje frambroms, och en för båda bakbromsarna. Då den bakre delar sig i två, borde det ju bli lägre tryck på bakbromsarna. Men bromskraftsfördelningen kan ju också vara beräknad så att man har andra cylindrar fram, samt bromsskivor...
Det är väl därför som det finns några olika hbc, avsedda för olika årsmod. Dock inte till de allra tidigaste bubblorna, till dessa finns varken hbc eller hjulcylindrar, eftersom dom hade helt mekaniska bromsar...
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply