Bromsfjäder byte

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Buggy95

Bromsfjäder byte

Post by Buggy95 » Sat 14 Mar 2015, 12:50

Min broms fjädrar inte tillbaka utan stannar längst fram. plockat ner tanken och kollat igenom cylinder. bromscylindern är i fint skick utan det är slangarna som behövs byta. Men även fjädern till bromsarna var helt sönder. så den ska bytas. lyckats lossa pedalsatsen ifrån bilen men lyckas inte reda ut hur jag ska dela den? så hur får jag isär pedalsatsen. dels för att byta fjäder men även passa på att rengöra hela stället. Snabbt svar uppskatas:)!

Björn J.

Re: Bromsfjäder byte

Post by Björn J. » Sat 14 Mar 2015, 16:00

Det är fjädern i själva pedalstället du menar?
Är den hel? Om den är det skall det vara en krok i ena ändan som håller om pedalens arm. Den andra ändan skall ligga an mot golvet. Det är litet småbökigt att spänna den så att den hamnar rätt, samtidigt som man petar in allt i tunneln och håller tummarna på att kopplingsvajern sitter kvar.... Trångt så in i helskotta är det också.
Tejpa gärna fast kopplningsvajern så att den inte kalvar av. Gasvajern ramlar inte av lika lätt.
Jag vet inte heller hur man tar isär pedalstället, gissar att det är nån slags spårryttare nånstans. Jag blåste rent med tryckluft och sedan med oljespray.

Passa på att tryck in olja i rören till koppling och gasvajern när du ändå mekar där framme... :wink:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Buggy95

Re: Bromsfjäder byte

Post by Buggy95 » Sat 14 Mar 2015, 17:55

Björn J. wrote:Det är fjädern i själva pedalstället du menar?
Är den hel? Om den är det skall det vara en krok i ena ändan som håller om pedalens arm. Den andra ändan skall ligga an mot golvet. Det är litet småbökigt att spänna den så att den hamnar rätt, samtidigt som man petar in allt i tunneln och håller tummarna på att kopplingsvajern sitter kvar.... Trångt så in i helskotta är det också.
Tejpa gärna fast kopplningsvajern så att den inte kalvar av. Gasvajern ramlar inte av lika lätt.
Jag vet inte heller hur man tar isär pedalstället, gissar att det är nån slags spårryttare nånstans. Jag blåste rent med tryckluft och sedan med oljespray.

Passa på att tryck in olja i rören till koppling och gasvajern när du ändå mekar där framme... :wink:
Finns en liten sprint som man får slå ut sedan kan man plocka del för del (sprinten sitter innan böjen på kopplings pedalen). Dock är skiten rostad så den sitter som bara den. Så nu får svetsen plockas fram :roll:

Post Reply