Bromsluftningsproblem.

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Mon 20 Apr 2015, 14:16

Bromsluftningsproblematik....
Jag har fortfarande luft i bromsarna. Har bytt hbc och oken fram, där bak är ingeting gjort.
Bromspedalen tar långt ned, och nästan bara bromsverkan på höger fram, och kanske bak.
Efter bara ett pumptag så har jag broms på båda sidor fram, om än bättre på höger sida eftersom det drar litet snett. Så jag har luftat av vänster fram x flera, men vad 17 hjälper det, jo jag har luftat på höger sida också, och där bak... Jag har också följt rådet att släppa på handbromsvajrarna innan luftningen bak.
Jag suger ju med en sådan där tryckluftsdriven avluftare, och den funkar ju bra, men det kommer hela tiden små bubblor, jag har tolkat detts som om att det är nipplen som släpper in litet luft i gängorna när man suger, eftersom bubblorna blir större ju mer man öppnar...??
Jag har iallafall sugit ut och ersatt litet drygt en liter bromsvätska, jo den är helt ny och jag häller tillbaka den genom en finmaskig sil.
Nu har jag tröttnat, vill kunna åka och kunna veta att bromsarna tar bra utan att behöva pumpa, HJÄLP! :!:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3056
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by kg-student » Mon 20 Apr 2015, 22:48

Bromsarna och luftningen ÄR ett aber! Med tanke på din desperation kanske en verkstad har mer tålamod? Jag tror de har en maskin som trycksätter behållaren samtidigt som det automatisk fyller på den. Därför kan de oavbrutet köra igenom bromsoljan.
Jag har en känsla av att jag åker på samma procedur snart. Jag har en pedal som tar ganska tidigt men kan trampa den förbi torpedväggen (ja karossen är av....). Riktigt svampig.
Kan vara värt att ta hjälp där man går bet :|
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Magoo » Tue 21 Apr 2015, 06:16

jag "suger" ut luften och det har aldrig misslyckats?
bak är det som brukar bråka, dvs i t-kopplingen så åker luften fram och tillbaka.
Jag hade bytt nippeln som du misstänker, ska inte läcka!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Tue 21 Apr 2015, 09:00

Jag får väl vara enträgen, och fortsätta att suga ur de bakre cylindrarna.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3056
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by kg-student » Tue 21 Apr 2015, 22:36

Klart att risken för att nippeln läcker uppstår när man lossar den för att lufta! Men du kanske öppna för mycket? prova dig fram hur mycket som behövs typ 1/4 varv e dyl.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Wed 22 Apr 2015, 20:25

Jag har idag funnit problemet, eller kanske iallfall en del av problemet.
När jag kopplar bromsluftaren direkt till bromsröret så kommer det ingen luft, men när jag kopplar den efter bromsslangen så kommer det små bubblor. Alltså är iallafall den ena bromsslangen kass. Bara att beställa nya, och då lika bra att byta där bak också, minns nu inte hur det ser ut där, men nån slang är det väl innan hjulcylindern nånstans?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3056
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by kg-student » Wed 22 Apr 2015, 22:38

JA om du har swingaxel sitter det ca 30 cm "slang" och sen rör ytterst och i tunneln.
Hur kan slangen vara sönder utan att det läcker när du bromsar? Den kan iof vara skadad inv och göra bromsarna svampiga, kanske?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Magoo » Thu 23 Apr 2015, 06:30

såna läckor är ALDRIG kul.
som svar på KG:s fråga... det kan ha släppt en "flisa" gummi som fungerar som backventil... luft in, inget ut ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3056
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by kg-student » Thu 23 Apr 2015, 07:45

Blir det bra med nya slangar kommer jag också att byta alla 4 om jag har svampig broms efter en fullständig luftning. Jag har bytt dem tidigare men bilen står ju ganska mycket och Magoo har lärt mig att de kan ta skada inv av att stå stilla(oanvänd).
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Thu 23 Apr 2015, 09:43

Jag vet inte hur det ligger till, det osmanska trycket kanske, eller den osmotiska jonvandringen, ingen aning, men något hydraulisk semiperiabelt fenomen, kanske, jag vet väldigt litet om kemi och bara litet om fysik, så jag bryr mig inte.
Men jag skiftade slangen från vänster till höger fram, och då följde symptomen med vid sidbytet. Då utgår jag från att slangarna har lämnat in en avskedsansökan.
Jag såg också på den värst drabbade slangen att den liksom fjällar av sig vid metallhylsan vid förskruvningen.
Bakslangarna har jag inte ens kollat, men det är ju lätt att tro att dom har samma ålder som dom där fram, så det var ju lätt att klicka i två sådana i beställningen samtidigt. I höstas blev jag ju bromslös bak, inte för att det gjorde så stor skillnad i den totala bromskapaciteten, men det ordnade sig efter en avluftning. Sedan blev det litet andra smågrejer samtidigt, ha att bra grejer, returfjäder till förgasaren, fyra nya kolvuppstötarfjädrar och några packningar. Ja åsså de där låsblecken till bromsslangarna, beställde fyra, men vet inte om det behövs några där bak...?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Magoo » Thu 23 Apr 2015, 13:49

om jag inte minns fel behövs de bak också..
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Thu 23 Apr 2015, 14:32

Magoo wrote:om jag inte minns fel behövs de bak också..
Vad bra att jag beställde fyra då, men med tanke på hur de bakre slangarna ser ut (har sett dem på bild) så kanske det behövs två till varje slang bak? men å andra sidan är dom som sitter fram i bra skick.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Magoo » Thu 23 Apr 2015, 14:53

som sagt, är ju 3 år sedan jag mekade bakbroms ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3056
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by kg-student » Thu 23 Apr 2015, 22:20

Det behövs bak! Men osäker på om det behövs 4 bak så du får kanske använda 2 gamla.
Jo! 2 på var sida.
Bromsslangar bak.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3868
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Bromsluftningsproblem.

Post by Björn J. » Thu 23 Apr 2015, 23:11

Misstänkte det.
Men det kan ju hända att dom är i gott skick dom som sitter där.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply