Däckreparationssats.

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Björn J.

Däckreparationssats.

Post by Björn J. » Sat 16 Sep 2017, 14:39

Jag hade tydligen kört med en stor träskruv i slitbanan på vänster bakdäck i några dagar, visserligen på vardagsbilen, men ändå. Nästan nya och dyra Michelindäck.
Det blev till att sätta på reserven, mitt under ett åskoväder. Ett sådant där fånigt nödhjul dessutom.
Däckgubben var ovillig att laga säcket, det går nog inte... han ville väl sälja ett nytt däck.

Så jag testade själv att laga punkan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Köpte Biltemas reparationssats, drog ur träskruven, följde anvisningarna, men kompletterade med att trycka in litet solution i hålet samt värma på litet med varmluftspistolen under vulkningen. Jag testade aldrig kolsyrepatronerna, fyllde med verkstadskompressorn och tryckluften.
Jag har nu kört omkring 20 mil med den lagningen och har kollat lufttrycket i däcket, det håller!
Men jag var skeptisk när jag köpte satsen.
Och denna är ju inte större än att den får plats i buggyn.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Re: Däckreparationssats.

Post by kg-student » Sat 16 Sep 2017, 16:19

Man kan ju ha både lagningssatsen /för mer distinkta hål) OCH punkteringsvätska på burk (för mer diskreta läckage). Tillsammans lagar de nog det mesta förutom däckexplosion. En liten kompressor är aldrig fel att ha. Vet att Mini (nya Hundkojjan) har lagningskit ist för reservhul. Kolla efter det om ni är på skroten t ex.
Jag förstår mig inte på däckfirmor som inte vill laga däck. De har ju resurser som konade gummipluggar. De måste ju räkna ut att gör de inte kunden nöjd förlorar de ju kunden överhuvudtaget. Laga hålet och kunden kommer tillbaka.... Gnidna fattar inte att de förlorar HELA kakan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 16 Sep 2017, 18:40

kg-student wrote:Man kan ju ha både lagningssatsen /för mer distinkta hål) OCH punkteringsvätska på burk (för mer diskreta läckage). Tillsammans lagar de nog det mesta förutom däckexplosion. En liten kompressor är aldrig fel att ha. Vet att Mini (nya Hundkojjan) har lagningskit ist för reservhul. Kolla efter det om ni är på skroten t ex.
Jag förstår mig inte på däckfirmor som inte vill laga däck. De har ju resurser som konade gummipluggar. De måste ju räkna ut att gör de inte kunden nöjd förlorar de ju kunden överhuvudtaget. Laga hålet och kunden kommer tillbaka.... Gnidna fattar inte att de förlorar HELA kakan.
Jag har ett kit i buggyn från en Fiat Uno, liten 12 volts kompressor och punkteringsspray kanske något mer, mins inte.
Jag trodde först att det var någon som glömt ett boulspel i unons bagage, den lilla västan ser likadan ut som till det där spelet. Punkteringsspray har jag aldrig provat på bildäck, men på moped och båttrailer, där det inte funkade speciellt bra, kanske gjorde jag fel, eller så roterade hjulen på dessa för långsamt för att kletet skulle sprida sig inne i däcken, vad vet jag.
Däckgubben tyckte att skruven satt för långt ut mot däckssidan, men ändå i slitbanan för att en lagning skulle vara möjlig, och han måste ju kunna lämna garanti på sina jobb, ja jag försvarar inte den gubben, men det är ju en förklaring.

Hursomhelst, hade jag dått likadan punka på buggyn, som saknar reservhjul, hade jag ju kunnat laga vid vägkanten och kunnat ta mig hem iallafall... Så jag rekommenderar den satsen!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Sun 01 Oct 2017, 20:37

Är nog bra att ha med. Jag kör också men en punkterings-spray från Biltema i Buggyn. Precis som du så testade jag sprayen på en moppe en gång. Det var totalt fiasko. Men det kanske var något som strulade.

kg-student

Post by kg-student » Mon 02 Oct 2017, 18:45

Kan det vara så att de blir gamla och/eller ligger och "begar" igen? Kanske måste ristas ordentligt typ en pulversläckare som legat i en bil(pulvret packar sig till en kaka).
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply