Författare Meddelande

<  El och instrument  ~  Ratt tuta - Snurrigt?

InläggPostat: lör 06 jan 2018, 12:06
Hej.

Jag försöker hjälpa min far med att dra nytt kablage till en ratt tuta på hans Beach Buggy årsm 1964 (cirkus) .

Jag har kollat i "How To" och även läst något om "hot" "cold" om hur kablaget och jordning/tillslag osv är tänkt att fungera, men det gör det bara snurrigt.

Skall det gå två kablar, som på den bifogade bilden? Jag har gjort som i den övre delen, att jag dragit en kabel igenom rattaxeln och igenom "deformationsdelen" och skruvat fast en kabelsko på en av bultarna vid hardyskivan.

Men sen då? Tutknappen i ratten har kabeln som går igenom rattaxeln med ett stift på och "byglarna" på sidan utav tutknappen jordas mot själva axelröret?

Jag antar att rattstången/axeln skall vara ojordad?

Men i axeln/stången så är det ingen isolator, eller gummitätningar runtom axeln, skall det göra det? Såg nämligen detta på någon bild.

Som ni ser, det är ganska snurrigt :lol:
Bilagor:
177_tuta_67_1.jpg
177_tuta_67_1.jpg [ 15.77 KiB | Visad 539 gånger ]

Offline Profil
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 11:48
AnvändarvisningsbildInlägg: 2988Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Nej då. Du måste dra plus till tutan och från tutan till ratten (tutknappen OBS! viktig att denna inte förväxlas med jord). När du trycker på knappen sluter den kontakten mellan knappen och jordningen till rattaxeln. Nu kommer dilemmat: Rattaxeln blir ju aldrig jordad eftersom den sitter fäst i en glasfiberkaross och axeln som leder ström är delad av hardyskivan (knuten). Så antingen en jordkabel från knappen till korset (som på bilden, beror på om knappen blir jordad i axeln eller inte) och/eller bara kabel som förbinder båda sidor av knuten om hardyskivan.

Offline Profil
InläggPostat: sön 07 jan 2018, 21:24
Vi har kopplat som på bilden. Från hardyskivan, har jag satt en ringkabelsko med en kabel som går igenom rattaxeln som jag tänkt koppla till tutan, som då sluter kretsen och går vidare till axelröret och stiftet längst ner på axelröret som går till tutan som i sin tur jordas.

Problemet är att axelrör och rattaxel är båda jordade.

Det sitter inte en enda gummibussning eller något i rattaxelröret som håller rattaxeln från att gå emot röret.

Farsan löste det med lite eltejp och vattenslang.

Men, det blir kortis i min skalle.. Då navet/ratten skruvas i rattaxeln, och tutknappen går emot ratt/nav som skall jordas, men rattaxeln är jord hela tiden av någon anledning, hmm.

Kanske blivit något knas, då det är rätt snurrigt i huvudet av att få rattaxeln ojordad, då rattaxelröret sitter med några avgasklämmor = som då blir jordade..

Om du har ork, så får du gärna kladda ihop en skiss eller liknande.

Eller skall vi inte använda stiftet längst ner på rattaxelröret? Hmm :lol:

Offline Profil
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 08:02
AnvändarvisningsbildInlägg: 2988Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Anledningen att det går en sladd i rattröret är just att den snurrar. Då tvinnas inte sladden runt. Att du satt sladden i hardyskivan räcker inte. Den måste sitta på den sidan som styrsnäckan är!
Hur blir rattaxeln jordad? Meningen är ju att den inte skall det utan jorden sker genom sladden som går genom röret till hardyskivan.
Men visst verkar det invecklat om man är van vid släpringar i rattnavet. Rattaxeln/röret strömförande????? Men det är ju bara när man tutar och då är ju jordkablage lika strömförande. Så även om du tycker att det borde vara tvärt om eller på något sätt annorlunda så blir det likadant vid tutadet.
Jag har egentligen aldrig funderat på det så ingående så jag har också fått mig en tankeställare, faktiskt. Tyska genier........ :oops:

Spekulation:
Kan du dra två sladdar genom rattaxeln upp till tutknappen? Problemet blir att en(eller båda beroende på hur/var du jordar) av sladdarna blir tvinnade när ratten snurras. Men om du fäster dem strategiskt skall det funka. Då borde de kunna tvinnas utanför eller i rattröret utan att ta skada.
Kan det vara så att ni har rattaxeln fäst i ett fäste som i sin tur är förankrat i bottenplattan? Vanlig konstruktion i byggy vilket ger en jordat fastsättning av rattröret. Gummibussningar löser detta.

Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 20:15
Kabeln hade jag i all hast satt fel, så den kom inte längre än till hardyskivan och stannade i gummit.. Gummi som vi vet är en bra isolator :lol:

Jo.. Kabeln går igenom rattaxeln, till tutknappen på ett stift. Tutknappen jordas mot ratten - ratten skruvas fast i nav som i sin tur skruvas på rattaxeln = Rattaxeln blir jordad.

Sen så saknas även det bussningar mellan rattaxeln och rattaxelröret (det är helt tomt, förutom en fjäder längst upp, så det glappar endel (Lyckas inte hitta bra sprängskiss på vilka delar som behövs :cry: )

Men rattaxeln och rattaxelrör har ingen kontakt (eltejpat och vattenslang på rattaxeln , så kommer ej i kontakt med rattaxelröret.

Tutknappen fungerar nu, men rattaxel och rattaxelrör är jordat.

Upphängning utav rattaxelrör är med några omgjorda avgasklammor, mellan dessa har vi satt eltejp/tygtejp för att undvika att det kommer i kontakt med den "vanliga" jorden...

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 jan 2018, 06:31
Bim skrev:

Jo.. Kabeln går igenom rattaxeln, till tutknappen på ett stift. Tutknappen jordas mot ratten - ratten skruvas fast i nav som i sin tur skruvas på rattaxeln = Rattaxeln blir jordad.

Men rattaxeln och rattaxelrör har ingen kontakt (eltejpat och vattenslang på rattaxeln , så kommer ej i kontakt med rattaxelröret.
Tutknappen fungerar nu, men rattaxel och rattaxelrör är jordat.

Upphängning utav rattaxelrör är med några omgjorda avgasklammor, mellan dessa har vi satt eltejp/tygtejp för att undvika att det kommer i kontakt med den "vanliga" jorden...

Nästan; Rattaxeln är inte jordad. Det är därför ni satt eltejp och slangbitar. Jorden går genom sladden i rattaxelröret. Eftersom du satte den på fel sida hardyskivan fick du ingen jord. Rattaxeln är positivt strömförande. Personligen skulle jag vilja ha det tvärt om. Mer logiskt.

Att sätta jordkabeln fel på hardyskivan är klassiskt.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
6 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori