Författare Meddelande

<  El och instrument  ~  Avsäkring mellan batteri och startmotor

InläggPostat: tor 13 sep 2018, 12:21
Hej

Har batteriet i fram på min buggy och har upptäckt att det inte sitter någon säkring på kabeln som går från batteriet till startmotorn.
Känns lite olustigt att ha en grov kabel längs hela bottenplattan oavsäkrad.
Om det kulle bli kortis någonstans så kan det ju i värsta fall bli eldsvåda...
Någon som vet lämplig storlek på säkringen? 40A, 60A, 80A eller?

Något annat man bör tänka på gällande ovenstående?

Tacksam för all hjälp

// Christer

InläggPostat: tor 13 sep 2018, 16:31
Lite googling gav att det inte verkar tillämpligt med säkring på matningskabeln då det kan gå jä-ligt mycket ström i startögonblicket...
Då får man väl hoppas på att det är bra hölje på kabeln då istället. :wink:

Har jag fått det om bakfoten så vänligen led in mig på rätt spår den som vet.
// Christer

InläggPostat: fre 14 sep 2018, 06:44
Ingen av säkring! Finns mig veterligen inte på någon bil eller båt eller motorcykel :lol:

Offline Profil
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 07:14
Reflektion :idea: Själv klart kan man ju bygga eget på skroten(vissabilar) har ju kraftiga bryggsäkringar mecka ihop någe med det är ioförsig ingen dum :idea:

Offline Profil
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 14:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 1245Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Man har aldrig säkring på matarkabeln mellan batteri och startmotor.
Finns kraftiga (dyra) typ trucksäkringar på Biltemas båtavdelning, ifall du skulle vilja...
Däremot rekommenderar jag en huvudströmbrytare som kopplas på + kabel från batteriet till bilens elsystem.
Gäller att laddningskabeln ansluts mellan H-brytare och batteriet, så att verkligen all ström ut till bilen bryts.

Offline Profil
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 10:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag mätte en gång upp strömmen i denna kabel mellan batteriet och startmotorns solenoid, på min buggy.
Anledningen var väl mest den att jag hade köpt mig en ny tångamperemeter som jag ville testa.
Start med kall motor då drog startmotorn omkring 90 ampere, varierade litet mellan 85 och 95A inledningsvis. Kollade även i båten en 3,5 liters sexcylindrig dieselmotor, omkring 150 A.

Som redan skrivits så har nog ingen av deltagarna på detta forum sett någon säkring i den kretsen på något fordon, därmed inte sagt att det inte existerar, men i alla fall inte på gamla volkwagnar och ombyggda sådana.
Hörde att gamla Land-Rovers skulle ha en säkring i den kretsen, vilket förvånar mig, eftersom om det är något som brittiska fordon saknar, så är det just säkringar, det brukar finnas ett fåtal glappiga glasrörssäkringar, Länge Leve Lucas!*
OM du nu vill ha en säkring där så skall det vara en trög säkring på minst 100 A. Kolla vad sådana kostar! inte billiga direkt...

Inte heller kretsen B+ på generatorn till batteriplus har någon säkring, här kan det flyta uppemot 30 A (beroende på vilken generator du har) strax efter start då startmotorns förbrukade ström skall laddas tillbaka.
Denna krets är delvis gemensam med startmotorns krets, i alla fall på bilar med växelströmsgenerator. Om man sätter in en säkring där, och om den löser ut eller om det är glappkontakt, så kan man förstöra växelströmsgeneratorns dioder, med renovering som följd. Å andra sidan kan en kortis ändå orsaka en massa skada. Min sådan kabel är skyddad i en flexslang, och har en gummituta ovanpå anslutningen på generatorn, samt någon form av lock på batteriets pluspol, ingen säkring.

Inte heller kretsen från batteriplus till tändningslåset och säkringsdosan har i gamla volkwagnar någon säkring, det är en brist!
Sätt en hängsäkring på omkring 25-30 A på den kabeln väldigt nära batteriet. Jag har en automatsäkring där.
Om man får en kortis på den kabeln någonstans framme i bilen kan man få en finns och välutvecklad kabelbrand, och sådan klarar man sig väl förutan.

*Den Lucas jag tänker på är britternas motsvarighet till Robert Bosch, Lucas Elictricals LTD, firman som har patent på glappkontakt och kortslutningar.
Anledningen till att man på "vänstertrafiköarna" dricker ljummet öl, är att (precis som Bosch) tillverkar Lucas även kylskåp...

InläggPostat: tis 18 sep 2018, 06:24
Aaa Den underbara Lucas han som uppfann MÖRKRET.. :lol: :lol:

Offline Profil
InläggPostat: ons 19 sep 2018, 09:37
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
G Man skrev:

Bild

Här är en bild på firmabilarna, dom var ju elektriska, man kan ju undra hur dom fungerade...

InläggPostat: tor 20 sep 2018, 06:29
Björn J. skrev:
G Man skrev:

Bild

Här är en bild på firmabilarna, dom var ju elektriska, man kan ju undra hur dom fungerade...

:lol: :lol:

Offline Profil
InläggPostat: tor 20 sep 2018, 11:38
G Man skrev:
Björn J. skrev:
G Man skrev:

Bild

:lol: :lol:

Vid sidan av buggyåkandet och alla andra hobbies, har jag i omkring 10-15 år samlat på Matchbox "Models of Yesteryear".
När jag började detta samlande var dessa modellbilar/leksaksbilar rätt så billiga, omkring 50 kr styck, nu har även dessa stigit i pris betydligt.
Jag har sett priser på uppemot 500 kr för felfria exemplar med oskadad originalkartong.
Firmabil från Lucas finns även i andra utföranden, elbilen som på bilden men i annan färgkombination, samt en "modernare" Ford (tror jag) skåpbil med loggan på.
Jag har nog bortemot 90-100 exemplar i olika utföranden, samt en del dubbletter och skadade inkompletta bilar.
Matchbox har ju också någon eller några modeller av Beach Buggys i en annan serie.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
10 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori