Generatorn gett upp?

Elektriskt är alltid besvärligt, så här frågar du om det. Även bilens instrumentering tas upp här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Skurt

Generatorn gett upp?

Post by Skurt » Wed 15 Aug 2012, 19:18

Passade på att byta batteri för två veckor sedan när jag satt ihop bilen igen efter lack och hade gått igenom elsystemet. Bilen startade direkt och var ute 4 timmar och körde med många start/stopp med jämna mellanrum. Full kräm i batteri varje gång och stereon spelades det friskt i hela dagen när jag körde.

Frid och fröjd fram tills idag. Hade inte kört på 2 veckor sedan jag var ute sist och skulle ta en runda idag. Bilen startade direkt utan några indikationer på trött batteri. Drog igång stereon och körde en sväng. Efter 20 minuters körning lade stereon av. Kabel eller säkring tänkte jag och stängde av bilen för att kolla. Säkringar hela och alla kablar på plats. Vrider om nyckeln och motorn drar knappt runt ett varv. Ingen kräm i batteriet och efter några försök stendött förutom ett klickande när jag vrider på tändningen.

Puttade igång bilen och körde 20 minuter till. Stängde av för att kontrollera, men motorn drar knappt runt ett varv. Borde ju haft liiite mer kräm iaf efter 20 minuters körning. Så det måste ju vara generatorn.

Min fundering är: Kan detta komma så plötsligt? KAN ju varit så att jag för två veckor sedan med helt nytt batteri körde runt på "bara batteriet" och att det därför hade mycket ork. Kan jag ha kopplat sladdar till generatorn fel när jag drog om en del av elsystemet? Hur sannolikt är det att kolen i generatorn är kassa/hela generatorn är kass?

Vi snackar 12V likström.
Projekt rädda bubblan -66

Buggsan

Re: Generatorn gett upp?

Post by Buggsan » Wed 15 Aug 2012, 19:42

Det absolut enklaste att missa är generatorlampan. Utan en sån, eller annan korrekt koppling, kan inte generatorn magnetiseras och börjar därför aldrig att ladda. Det finns några småtrix för att kolla såna saker. Men det går vi in på om det behövs.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

mats

Post by mats » Wed 15 Aug 2012, 19:52

Kanske stereon är av häftigare modell som lilla vw-generatorn inte klarar av.
Men finns växelströmmare på upp till 90A.
Först så är det läge att kolla upp laddningen.
Typ av generator????
Har du nån form av universalinstrument för att mäta spänning ström o resistans???

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 15 Aug 2012, 21:17

mät spänningen över batteriet... då ser du om den laddar eller inte.
dvs mät... notera...starta...mät
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Skurt

Post by Skurt » Thu 16 Aug 2012, 10:19

mats wrote:Kanske stereon är av häftigare modell som lilla vw-generatorn inte klarar av.
Men finns växelströmmare på upp till 90A.
Först så är det läge att kolla upp laddningen.
Typ av generator????
Har du nån form av universalinstrument för att mäta spänning ström o resistans???
Stereon har suttit i buggyn i flera år utan problem.

Ska mäta över batteriet och kolla. Jag misstänker att jag kopplat något fel och helt enkelt kört på endast det nya batteriet fram tills nu. Kan någon ta en bild eller berätta hur generatorn ska kopplas? Så kan jag dubbelkolla allt på bilen innan jag river ner något.

Skurt

Post by Skurt » Thu 16 Aug 2012, 10:21

Buggsan wrote:Det absolut enklaste att missa är generatorlampan. Utan en sån, eller annan korrekt koppling, kan inte generatorn magnetiseras och börjar därför aldrig att ladda. Det finns några småtrix för att kolla såna saker. Men det går vi in på om det behövs.
Vad menar du? Jag hade nere instrumentpanelen och körde ihop lite när jag skulle koppla in hastighetsmätaren igen med alla dess indikationer. Menar du att det kan vara en kabel till mätaren som inte sitter i? Jag har nämligen en löst hängande kabel som jag inte kunde förstå vart den skulle då allt annat funkar som det ska.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 16 Aug 2012, 11:00

är det en likströmmare så är det enkelt...

du har 2 st kontakter på generatorn som ska in på motsvarande kontakter på reläet (DF och D+ har jag för mig)
sedan ska B+ till batteri + (kan även gå via startmotorn till batteriets +) och 61 ska till lampan.

har du växelströmmare med inbyggd regulator ska B+ till batteri och anslutningen med stift till lampan.

Växelströmmare med 3 stift ska kopplas så att stiften kopplas till sin motsvarighet på reläet och B+ till batteri. D+ (lite osäker här ) ska sedan tjuvas av mot lampan...

Alltså.. Enkelt :)
Image

Skurt

Post by Skurt » Thu 16 Aug 2012, 11:09

Magoo wrote:är det en likströmmare så är det enkelt...

du har 2 st kontakter på generatorn som ska in på motsvarande kontakter på reläet (DF och D+ har jag för mig)
sedan ska B+ till batteri + (kan även gå via startmotorn till batteriets +) och 61 ska till lampan.

har du växelströmmare med inbyggd regulator ska B+ till batteri och anslutningen med stift till lampan.

Växelströmmare med 3 stift ska kopplas så att stiften kopplas till sin motsvarighet på reläet och B+ till batteri. D+ (lite osäker här ) ska sedan tjuvas av mot lampan...

Alltså.. Enkelt :)
Det är en likströmmare..

Buggsan

Post by Buggsan » Thu 16 Aug 2012, 11:13

Har du en generatorlampa som lyser om du slår på tändningen..? För att inte blanda ihop den med oljelampan kan du ju dra ur den kabeln bak på oljetrycksgivaren. Har du ingen sån lampa är du ett steg närmare lösningen. Du kan även slå på tändningen och mäta på den lilla veka kabeln bak på generatorn, märkt DF vill jag minnas. Har du inte 12v där då kommer generatorn aldrig att ladda.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Skurt

Post by Skurt » Thu 16 Aug 2012, 12:56

Buggsan wrote:Har du en generatorlampa som lyser om du slår på tändningen..? För att inte blanda ihop den med oljelampan kan du ju dra ur den kabeln bak på oljetrycksgivaren. Har du ingen sån lampa är du ett steg närmare lösningen. Du kan även slå på tändningen och mäta på den lilla veka kabeln bak på generatorn, märkt DF vill jag minnas. Har du inte 12v där då kommer generatorn aldrig att ladda.
Är på jobbet nu, men kan inte minnas att jag har sett någon generatorlampa. Sitter det i alla mätare från bubbla? Min är en -68. Däremot lyser oljelampan konstant sedan jag drog om elen. Kan det vara så att jag kopplat fel? Skulle det till och med kunna orsaka att generatorn ej laddar? Tror fortfarande dock inte att jag har någon generatorlampa.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 16 Aug 2012, 14:09

generatorlampan sitter på samma ställe som oljelampan, fast på andra halvan.
ja, du MÅSTE ha den för att det ska funka.
om inte minnet svider så är både oljetryck och laddlampa anslutna till + i instrumentet och sedan jordar dom via givaren när tryck inte finns samt generator som inte laddar.
kolla elschemor, finns på www.vwtyp1.com
Image

Skurt

Post by Skurt » Thu 16 Aug 2012, 14:24

Aha, intressant! Då ska jag testa det först innan jag kladdar med något annat. Förhoppningsvis är det där skon klämmer! Återkommer med hur det gick.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 16 Aug 2012, 15:10

om det är det så har du prickat vad jag anser är en akilleshäl i vw:s tänk...
ponera att laddlampan är trasig, då kommer det inte att ladda och föraren får ingen indikation på att det inte laddar :)
Image

mettis

Post by mettis » Thu 16 Aug 2012, 19:01

Jepp ! "been there, done that" !-)

Jag har ju inget original(hastighetsmätare) instrument, så jag kopplade först en annan instrumentbel-lampa som "laddlampa" - men det funkar ju inte...

Som det mkt riktigt nämns i tråden skall + in på ena polen på lampsockeln, och - ut till laddreläet....
Jag skruvade dit en lamphållare för spollampa under brädan - så länge ;-) Den lyser ju bara innan man startar!

Skurt

Post by Skurt » Sat 18 Aug 2012, 10:54

Var ute i garaget en snabbis igår och tror att jag hittade felet. Hade mycket riktigt satt kabeln till generatorlampan på fel ställe. Följde bara kabeln hela vägen och satt den på rätt ställe. Vred om tändningen och generatorlampan började lysa, vilket den inte gjort innan. Hade dock ingen kräm i batteriet så det har stått på laddning över natten. Men troligtvis kommer generatorn att ladda nu. Återkommer imorgon med besked.

Håller med er, vilket idiotkonstruktion av VW!

Post Reply