Generatorn gett upp?

Elektriskt är alltid besvärligt, så här frågar du om det. Även bilens instrumentering tas upp här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Skurt

Re: Generatorn gett upp?

Post by Skurt » Tue 21 Aug 2012, 11:10

mats wrote:50% chans att du köpt rätt.....
Vad menar du? Jag har ju 12v likström idag, så varför skulle en Bosvh 12v likström inte vara rätt?
Projekt rädda bubblan -66

Skurt

Post by Skurt » Tue 21 Aug 2012, 11:20

En annan tanke. Bara så att jag gör mig säker på att instrumentet är rättkopplat. Kan generatorlampan lysa även om generatorn laddar som den ska om jag kopplat nånting fel? Eller SKA den helt enkelt slockna när den laddar?

Bara så att jag inte sätter dit nya generatorn i veckan och fortsätter felsöka bara för att lampan lyser i instrumentet. Det är rätt kabel som sitter till lampan, men vissa av kablarna bakom instrumentet är jag lite tveksam till.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 21 Aug 2012, 11:26

lampan ska slockna...
den är kopplad mot + på batteri. (mät gärna upp den). då har du 12 V där.
När gen laddar så får den 12 V på "andra sidan" glödtråden och dessa tar då ut varandra... (samma spänning på batteri och från generator)
ska vi vara petiga är det inte 12V när du laddar, men batteriets + pol och det som skickas via stift 61 är samma spänning ( ~13,7V)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats

Post by mats » Tue 21 Aug 2012, 14:41

Skurt wrote:
Vad menar du? Jag har ju 12v likström idag, så varför skulle en Bosvh 12v likström inte vara rätt?
Generatorn är rätt.
Men kan ju lika gärna vara laddregulatorn å då känns det lite surt att ha köpt generator.

Skurt

Post by Skurt » Tue 21 Aug 2012, 14:56

mats wrote:
Skurt wrote:
Generatorn är rätt.
Men kan ju lika gärna vara laddregulatorn å då känns det lite surt att ha köpt generator.
Aha, då är jag med.
Jag ska ju även tillägga att jag drog sönder gängorna på generatoraxeln i förrgår, så det kändes lika bra att byta upp sig så vet man att allt funkar. Skulle det vara laddrelät så får jag väl ta och beställa det också :x

kg-student

Post by kg-student » Tue 21 Aug 2012, 20:56

Skurt wrote: Kan generatorlampan lysa även om generatorn laddar som den ska om jag kopplat nånting fel? Eller SKA den helt enkelt slockna när den laddar?
Bara så att jag inte sätter dit nya generatorn i veckan och fortsätter felsöka bara för att lampan lyser i instrumentet. Det är rätt kabel som sitter till lampan, men vissa av kablarna bakom instrumentet är jag lite tveksam till.
Man kan i princip förklara det så här; laddlampan får ström i mätarhuset och jordar genom generatorn(laddreläet). När generatorn laddar slår reläet till och matar +, då får inte lampan någon jord. Alltså KAN den INTE lysa när generatorn laddar(+ mot + går ju inte). Sen är det så med elfel att det kan hända saker som INTE KAN hända..... typ jordfel och kortslutning.
Men visst kan det vara felkopplat. Har du kopplat en annan kabel än generatorkabeln så blir det ju fel. Har du full koll på att det är rätt kabel (från generatorn)? Är kabeln hel hela vägen(inga brott eller skav)? Koppla + i ena ändan och en lampa som jordas i andra. Eller koppla + i generatorändan = inte lysa, jord i generatorändan = lysa.
Bästa är att göra nytt elsystem (nya kablar). Dels så lär du dig hur det funkare/är kopplat, dels så vet du att allt är OK!
Värt varenda krona!!!!!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Skurt

Post by Skurt » Wed 22 Aug 2012, 08:36

kg-student wrote:
Skurt wrote: Kan generatorlampan lysa även om generatorn laddar som den ska om jag kopplat nånting fel? Eller SKA den helt enkelt slockna när den laddar?
Man kan i princip förklara det så här; laddlampan får ström i mätarhuset och jordar genom generatorn(laddreläet). När generatorn laddar slår reläet till och matar +, då får inte lampan någon jord. Alltså KAN den INTE lysa när generatorn laddar(+ mot + går ju inte). Sen är det så med elfel att det kan hända saker som INTE KAN hända..... typ jordfel och kortslutning.
Men visst kan det vara felkopplat. Har du kopplat en annan kabel än generatorkabeln så blir det ju fel. Har du full koll på att det är rätt kabel (från generatorn)? Är kabeln hel hela vägen(inga brott eller skav)? Koppla + i ena ändan och en lampa som jordas i andra. Eller koppla + i generatorändan = inte lysa, jord i generatorändan = lysa.
Bästa är att göra nytt elsystem (nya kablar). Dels så lär du dig hur det funkare/är kopplat, dels så vet du att allt är OK!
Värt varenda krona!!!!!
Ska riva hela bilen till vintern och dra nytt elsystem samt se över bottenplatta och allt. En helrenovering är tanken. Då lär jag väl om inte annat få ordning på elsystemet. Just nu vill jag bara få allt att lira så att man kan köra det sista av sommaren.

Generatorn kommer imorgon, på lördag är det bilträff i Halmstad så förhoppningsvis får jag ihop bilen innan dess.

Skurt

Post by Skurt » Thu 23 Aug 2012, 19:34

Okej, nu behöver jag snabbt svar för jag börjar bli vansinnig. Skriver från telefonen i garaget och får inte av den inre remhjulshalvan på generatorn. Hur fan får man av den? Fick inga nya krysskilar med nya generatorn!

Buggsan

Post by Buggsan » Thu 23 Aug 2012, 20:28

Den är bara att dra rakt ut. Förstår att den sitter som faan, men det är inget hemligt trix som du missar. Avdragare är väl det optimala för ett jämt tryck.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Skurt

Post by Skurt » Thu 23 Aug 2012, 23:35

Fick av den till slut efter att ha värmt, bankat, dragit och slitit. Lösningen blev att slå in en grov spårmejsel på varje sida om hjulet och bända skiten ur den fastskruvad i skruvstädet!

Sen kom nästa problem. Köpte ju ny generator och passade på att köpa nytt remhjul, bult och rem också. Men remhjulet är tydligen inte likadant som det gamla. Dimensionen är densamma men remhjulshalvorna ser annorlunda ut och även utan shims emellan är remmen inte i närheten av så spänd som den ska vara. Vi snackar 7-8 cm spel med tumtryck.

Så vad har jag för alternativ på remmar? Köpte allt från classicvw och antog att det skulle funka. Får köra in till mekonomen imorgon och kolla om de har något. På remmen som jag köpte står det AVx10x0905LA 00919 och efter egen jämförelse verkar det vara samma som den gamla remmen. Finns det mindre som kan passa?

Edit: Såg nu på classicvw att det fanns en rem som var för "lilla remskivan". Troligtvis den jag skulle haft. Nån som vet måtten på den så jag kan få tag på en imorgon?

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 24 Aug 2012, 06:36

ring mauri och fråga om längden, förklara ditt problem så tror jag han kan hjälpa dig.
Annars brukar han vid telefonorder se till att den kommer ner FORT.. men det hjälper ju inte imorgon.
Vad har du för avstånd till hbg? du skulle kunna kolla med CSP.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats

Post by mats » Fri 24 Aug 2012, 09:39

Skurt wrote:Fick av den till slut efter att ha värmt, bankat, dragit och slitit. Lösningen blev att slå in en grov spårmejsel på varje sida om hjulet och bända skiten ur den fastskruvad i skruvstädet!

Sen kom nästa problem. Köpte ju ny generator och passade på att köpa nytt remhjul, bult och rem också. Men remhjulet är tydligen inte likadant som det gamla. Dimensionen är densamma men remhjulshalvorna ser annorlunda ut och även utan shims emellan är remmen inte i närheten av så spänd som den ska vara. Vi snackar 7-8 cm spel med tumtryck.

Så vad har jag för alternativ på remmar? Köpte allt från classicvw och antog att det skulle funka. Får köra in till mekonomen imorgon och kolla om de har något. På remmen som jag köpte står det AVx10x0905LA 00919 och efter egen jämförelse verkar det vara samma som den gamla remmen. Finns det mindre som kan passa?

Edit: Såg nu på classicvw att det fanns en rem som var för "lilla remskivan". Troligtvis den jag skulle haft. Nån som vet måtten på den så jag kan få tag på en imorgon?

Jag brukar anlita maskinaffären när det gäller bult,remmar,packboxar mm.
Det som säljs som rem för lilla remskivan passar inte,är avsedd för lilla vevaxelskivan.

Tror att du ska ha en rem 905x11,brukar funka när 905x10 känns för lång,den brukar
dessutom dra bättre då den kommer längre ut.

Du har ju dessutom Dalhems runt hörnet........

Skurt

Post by Skurt » Fri 24 Aug 2012, 20:38

Allt på plats och generatorn laddar som aldrig förr!

Dock ett annat problem som kvarstår, skapar en ny tråd för det nu.. :x

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 30 Nov 2012, 11:57

Skurt wrote:
Håller med er, vilket idiotkonstruktion av VW!

Visst, men det var väl Herr Bosch eller någon som kom på den briljanta iden. Vill minas att samma funktion finns på många bilar som har/hade likströmsgenerator. Jag hade samma problem i en båt med sådan generator en gång.
Tyska och svenska elsystem är ju ändå bra mycket bättre än de som har "engelska sjukan" och skruvar med brittiska bilar, dom har ju Lucas elsysstem, Lucas, det var ju killen som uppfann mörkret :evil:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply