Page 2 of 3

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Sat 18 Aug 2012, 11:04
by Magoo
tror ioförsig inte att den lösningen är vw-specifik :)

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Sun 19 Aug 2012, 13:50
by Skurt
Nu sitter batteriet på plats igen och generatorlampan lyser med tändningen på, men slocknar inte när jag startat bilen. Betyder det felkopplat? Har inte kört något bara haft igång den i garaget.

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Sun 19 Aug 2012, 20:37
by Magoo
den ska slockna när det laddar... kolla kol o regulator.
ny kol är 2 cm eller liknande

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 07:44
by kg-student
Du måste upp i varv innan den börjar ladda. Står du bara på tomgång? Varva upp den till 2-3000 varv och se. Då slocknar nog lampan.

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 08:03
by Torslund
Att lampan slocknar betyder inte att laddningen är helt frisk. Kan ge tillräckligt för att släcka men inte tillräckligt för att ladda upp batteriet.
Har det på min bil, får ladda batteriet efter ett visst antal körda timmar eller riskera att den inte startar långt hemifrån :)
Måste kanske ta itu med det snart, men säsongen går ju mot sitt slut. Amp mätare är bättre än voltmätare för att visa vad som sker, men jobbigare att installera :(

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 15:03
by Skurt
Jag beställde en ny generator igår och då vore det väl fan om det inte funkar. Är riktigt trött på buggyn just nu!

De två kablar som sitter på generatorn, spelar det någon roll vilken av dom som sätts var? Samt kabeln längst bak på generatorn (närmast fläkthuset), det är bara en jordkabel va?

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 17:56
by Magoo
DF på gen -> DF på relä
D+ på gen -> D+ på relä
61 på relä->lampa
B+ på relä->batteri

det är alla kablar jag har på mina 2 likströmmare

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 20:27
by mats
Med ett hyfsat universalinstrument så kan man mäta stator o rotorlindningarna.
Men det är klart att om collektorn är slut så är det inte mycket att göra.
Kan kanske vara nån dålig lödning???

Finns uppgifter på nån Boschsida om resistansen på lindningarna.

Det brukar vara billigare att köpa en rekondad utbytes än nytt från Kina.(Å bättre)
Flera gamla biltrikare ägnar en vidd tid på att rennovera veteran-startmotorer-generatorer.

Om önskemål finns kan jag leta fram ett telefonnummer.

Modifierar även startmotorer för bättre snurr.

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 21:24
by Magoo
eller varför inte skaffa en ny växelströmmare? funkar riktigt bra :)
jag har iaf en kina o en bosh, o de har funkat skitbra

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Mon 20 Aug 2012, 21:43
by Skurt
Det blev en ny Bosch likström 12v för acceptabla pengar, även om jag hade föredragit att inte lägga några pengar alls på generator!

Bör dyka upp i veckan. Passade på att skaffa förgasarsats och lite annat som jag behövt ett tag. Sen ska det nog banne mig bli ordning på den gamla baggen!

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Tue 21 Aug 2012, 06:46
by Magoo
då håller vi tummarna för att inte reläet är stekt.

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Tue 21 Aug 2012, 08:27
by Skurt
Magoo wrote:då håller vi tummarna för att inte reläet är stekt.
Sluta nu! :wink:
Borde jag köpt ett nytt relä också? Brukar de krångla?

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Tue 21 Aug 2012, 08:58
by mats
50% chans att du köpt rätt.....

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Tue 21 Aug 2012, 09:05
by Magoo
jag har aldrig på mina 7-8 år varit med om att en generator packat ihop, däremot 1 relä och kol...

Re: Generatorn gett upp?

Posted: Tue 21 Aug 2012, 09:32
by mats
Magoo wrote:jag har aldrig på mina 7-8 år varit med om att en generator packat ihop, däremot 1 relä och kol...
Men det har jag,fanns nån serie vw-generatorer där collektorn blev orund så att kolen
hoppade o laddningen upphörde.
Har säkert bytt nån p.g.a oförstånd o trassel med förmagnetiseringen.........

Men det är klart att har man kämpat med folkvagnar sen -67 (köptes ny) så har
man fått en del erfarenhet av både gott o ont... men mest gott.