Fladdrande hastighetsmätare

Elektriskt är alltid besvärligt, så här frågar du om det. Även bilens instrumentering tas upp här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Fladdrande hastighetsmätare

Post by Björn J. » Thu 06 Dec 2012, 12:21

Hej!
Troligtvis kass hastighetsmätare..?
Fladdrar våldsamt, när jag kör sakta så hoppar nålen mellan 0 och 30, ganska lågfrekvent.
Mer högfrekvent fladder ser man ju ofta på såväl VW som andra ändre bilar med mekaniska mätare.
Är det magneten som är slut, eller stul med givarvajern?

Bj.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Magoo » Thu 06 Dec 2012, 12:26

kolla fettkoppens hål på vänster framhjul... det ska vara rektangulärt...och inte uppnött.
Wiren drivs ju av rotationen i v framdäck via detta hål i koppen.

koppen är ju JÄTTEDYR *IRONI*
http://www.classicvw.se/fettkopp-t1-07- ... ts_id/2648
http://www.classicvw.se/fettkopp-t1-66- ... ucts_id/98
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Björn J. » Fri 07 Dec 2012, 00:54

Tack för svaret!
Det ser ut som nån hemmagjord lösning med en slags saxpinne på Wirén utanför koppen.
Jag får kolla detta litet närmare.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Magoo » Fri 07 Dec 2012, 07:18

det ska sitta en spårryttare där om jag inte minns helt fel, kan även vara en sprint. Jag saknar dock detta på mina...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Ducce » Fri 07 Dec 2012, 07:51

Kan vara wiren som kärvar också. Min var likadan fram till att wiren gick av helt. Lätt att byta och kostar dryga hundringen på Skruvat.se tror jag :)
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

User avatar
thomas7
Posts: 128
Joined: Tue 01 Jun 2010, 14:06
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by thomas7 » Wed 12 Dec 2012, 10:24

Samma på min en gång, fästet i fettkoppen på vänster fram nav slet sig varannat varv vilket resulterade att mätaren flickade runt....
Har bytt nav och allt ,men jag har för mig att jag fixade det innan med en låsbricka som jag trädde över vajerslutet

User avatar
thomas7
Posts: 128
Joined: Tue 01 Jun 2010, 14:06
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by thomas7 » Wed 12 Dec 2012, 10:24

Samma på min en gång, fästet i fettkoppen på vänster fram nav slet sig varannat varv vilket resulterade att mätaren flickade runt....
Har bytt nav och allt ,men jag har för mig att jag fixade det innan med en låsbricka som jag trädde över vajerslutet

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Björn J. » Thu 13 Dec 2012, 15:04

Tack för svaren.
Jag känner igen symptomen från den tiden då jag körde 1302 och 1303.
Det får väl bli en ny fettkopp och vire.
Kollade iallafall hastighetsmätaren med en liten skruvdragare, och då visade mätaren ett stadigt och stabilt värde, och det känndes ju bra.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Fladdrande hastighetsmätare

Post by Björn J. » Sat 15 Nov 2014, 14:46

Återupplivning av gammal tråd.
Jag har nu samlat erfarenheter på detta med fladdrande visarnål på hastighetsmätaren.
1 Vajern sitter inte riktigt fast i fettkoppen på vä. framhjulsnav. detta ger ofta fladder i låga farter och mer stabila värden vid farter över 40-50km/h. Hålet kan vara för stort, spårrytatten kan saknas.
2 Dålig hastighetsmätare. Vajern driver förutom vägmätaren, en rund magnet, när denna roterar bildas en svag ström i en spole, som påverkar visarnålen.
Om den här runda magneten delvis förlorar sin magnetism blir det en ojämn strömtillförsel, till spolen som då får visaren att fladdra.
3 Vajern kan vara på väg att gå av.

Tips:
Se till att hålet i fettkoppen är kvadratiskt, att spårryttaren på vajerns ända sitter som den skall.
Vid köp av nu vajer, köp den längsta, ofta har ju buggys hastighetsmätaren i mitten av instrumentpanelen istället för framför ratten, det är ju längre väg dit från hjulnavet.
Se till att vajern med hölje har så stora radier som möjligt i böjarna, då slits den inte så fort, om man har för snäva böjar kan man förbruka en vajer på bara några mils körning. Vid byte av vajer, eller service, häll i några milliliter tunn olja i höljet, blås gärna ner oljan med tryckluft. vajerhöljet skall ha en skoning, en slangbit extra, där det riskerar all ligga och gnaga mot styrleden eller hjälpstyrarmen.

Man kan lämna in trasiga eller felaktiga hastighetsmätare och andra instrument på service, det finns minst ett företag som sysslar med detta till veteranfordon.
Här är en firma som annonserar flitigt i veteranfordonstidskrifter:
http://instrumentjige.se/

Men jag har sett att det ofta finns gott om mätare till VW på Blocket och på Tradera, och dom brukar vara billiga.
Välj gärna ett instrument från senare VW, från 1302 eller hellre 1303, dessa är tydligare och har inbyggs tankmätare. 1303-mätarna har litet större diameter men bygger inte lika mycket på djupet. Det skiljer sig litet mellan olika årsmodeller på vilken vinkel som vajeranslutningen har på baksidan.
Det går att nollställa vägmätaren, lättast med miniborrmaskin typ Dremel eller likande, med en gummitrissa i chucken kan man rotera vägmätaren framåt till nollorna, men det kan ta nån halvtimma eller mer. Var rädd om kuggarna, de är av plast/nylon på senare modeller, mässing på de äldre.

Det tre kontrollamporna för laddning, blinkers och oljetryck har gemensam + anslutning, denna anslutning, en flatstifts hane är ofta glappande, den sitter med en liten nit, kläm till denna eller komplettera med en lödning, men plocka först bort dessa mässningstungor ur hållaren som är av plast.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply