Mätare

Elektriskt är alltid besvärligt, så här frågar du om det. Även bilens instrumentering tas upp här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Roggan

Mätare

Post by Roggan » Fri 11 Dec 2015, 21:20

Har någon här provat eller har autoclassic mätarna som stylingbutiken.se säljer.
Vill ha några snygga vita mätare och dessa verkar billiga och vita :D
Tänkte köpa hastighets-, oljetrycks- och soppamätare.
Några tips? Kanske någon annan mätare som rekommenderas?
Man blir inte gammal av att leka. Man blir gammal om man slutar leka.

Björn J.

Re: Mätare

Post by Björn J. » Sun 13 Dec 2015, 20:18

Jag har ingen erfarenhet av just dessa, jag har VDO.
Men en oljetemperaturmätare (liksom redan föreslagen oljetrycksmätare) är ju aldig fel. Vid hård körning blir ju oljan i gamla luftkylda vw-motorer rätt så varm, då minskar dess viskositet, och förmåga att smörja och kyla, och trycket sjunker.
Bra att hålla litet koll på tempen alltså! Det finns givare som man stoppar ned i oljestickans hål, så den är lättinstallerad.
Men oljetryksmätaren är nog den viktigaste.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Roggan

Post by Roggan » Mon 14 Dec 2015, 01:04

Lite som jag hade väntat. VDOmätarna är ju erkänt bra och de jag hittade hos stylingbutiken vet jag inget om alls.
Problemet är att VDO är dyra och det ingår inte givare som då måste köpas till och blir då ännu dyrare. Sen hittar jag inte många vita.
I stylingbutikens mätare ingår givare.
En hastighetsmätare kostar 895:- (iofs prissänkt från 1499:-) men en motsvarnde VDO 2800:-
Visst, man får vad man betalar för, men vem behöver egentligen en hastighetsmätare i en buggy. Hade det inte krävts hade jag skitit i det. 8)

P.s Tänkte att man skulle få snabbare svar på Boxerville men de som vet något är ju samma gubbar som här :D :D

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 14 Dec 2015, 07:49

soppamätare är ju beroende på vad du har för givare... jag försöker alltid ha en mekanisk då den inte fallerar :)
i övrigt är det i princip skitsamma... jag har en hel bunke mätare från biltema. Om en varvräknare visar 50 rpm fel är det inte hela världen...
hastighetsmätare är ju en annan historia då den är beroende på givare och jag vet inte en enda bil som visar korrekt hastighet.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 14 Dec 2015, 11:47

Jag skulle just sagt det, men Biltema har ju sin egen serie mätare, som inte kostar så mycket, kvalitetsmässigt får man väl det man betalar för, men precisionen i dessa mätare, även VDO är det litet si och så med, det är ju inte direkt några krönta laboratorieinstrument.
Det gäller väl mer funktonen i stort, hur ser anslutningarna ut? och hur täta är de, jag vet ju att det kan bli kondens på insidan glaset särskilt som mätaren är monterad i en öppen bil.

Upplysningsvis kan jag ju på pepåka att VDO visst har mätare med vita skalor, men då i sitt marina sortiment, och då kostar dom ju ännu mer...
Så mycket att inte ens båttillbehörsbutikerna har dessa på sin hemsida...

Det finns en firma som heter Wema, som marknadsför olika instrument också, även dessa för den marina marknaden, men priserna är lägre än för VDO, särskilt när det gäller givarna.
Och om de är avsedda för en öppen båt, så kommer dessa ju att platsa i en öppen bil också, även i ösregn.

Jag misstänker att Wemas och Biltemas 52mm instrument kommer från samma tillverkare nånstans i Asien, då det är förvillande lika varandra, särskilt givarna. Wemas senare serie har dock en annan typ av O-ring mellan sargen och instrumenthuset, men två äldre Wema/Biltema ser likadana ut...
Var observant då det gäller instrument och givare till bränsletanken, det finns olika standarder för hur stor resistansen i givaren skall vara. VW-Bosch 0-180 ohm, om jag nu sade rätt, men Wema kan ha annan standrad också, olika modeller.
0 ohm är tom tank, 180 ohm är full.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Mat ... 000032986/
Biltemas marina mätinstrument, jämför priserna med de för bilar, det skiljer en tia på oljetrycksmätarna, den marina är dyrare, men då finns de bara i svart.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 14 Dec 2015, 11:54

Image
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... -1-619571/
Jula säljer detta kombinationsinstrument, knappt en femhundring:
"Multifunktionell analog mätare som utöver varvtal (0-11000 rpm) även visar information om oljetryck (0-7 bar) samt vatten- (40-120 °C) och oljetemperatur (50-150 °C). Kronan på verket är en justerbar shiftlight som tydliggör när det är dags att växla. Mätaren är kompatibel med 4-, 6- samt 8-cylindriga motorer, anpassad för inbyggnad samt utanpåliggande montering och levereras komplett med fäste, givare, monteringstillbehör, instruktioner och 50 cm kabel."

Man vad skall man med vattentemp.mätaren till?
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 14 Dec 2015, 15:59

likaså... varför ska man ha en varvis graderad så högt?
Image

Roggan

Post by Roggan » Mon 14 Dec 2015, 20:06

Och varför är alla hastighetsmätare graderade till typ 240 :roll:
Kommer ju precis bara att få nålen att röra sig.
Kommer nog satsa på mätarna från stylingbutiken. Som sagt är ju noggrannheten säkert olika i alla och vad gör det att en mätare visar lite fel? Buggyn ska lackas vit och jag tycker det är snyggt med vita mätare så det får bli det som avgör.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 15 Dec 2015, 07:29

Jag har sett folk som modifierat "orginal"mätare med vit bakgrund. ser faktiskt riktigt bra ut.
Image

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 15 Dec 2015, 14:43

Magoo wrote:Jag har sett folk som modifierat "orginal"mätare med vit bakgrund. ser faktiskt riktigt bra ut.
Vill minnas att "någon" skapade en tråd angående detta, fast med hastighetsmätare...
När det gäller de mindre Ø52mm mätarna är det svårt att få bort sargen runt glaset på ett snyggt sätt, den är ju vanligtvis fastpressad runt instrumenthuset.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 15 Dec 2015, 22:42

Likaså vw:s original mätare. Man får pela lite i taget och knacka tillbaka den lika försiktigt, så blir det ganska bra. Kräver lite bättringsfärg.
Om det intresserar: http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=252
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Roggan

Post by Roggan » Wed 16 Dec 2015, 12:04

Tror jag väntar lite med mätare och följer med spänning hur det går för magoo.
Verkar sjukt häftigt. Vill-ha känslan är stor.

Post Reply