Nytt nerv(el)system

Elektriskt är alltid besvärligt, så här frågar du om det. Även bilens instrumentering tas upp här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Moondrip

Nytt nerv(el)system

Post by Moondrip » Mon 28 Mar 2016, 21:31

3,5 helg tog det. Kompisen (som jag för övrigt träffade på Bugrun) är elektriker så det fanns inga doubts någonstans. Dalle, you da man!

Ut med precis allt och in med precis allt. Den enda kabeln som är original är den feta kabeln från batteriet till startern. Lite bilder från äventyret. Det verkar som Agent Error tar sig till Bugrun 2016.

Nya säkringsboxar med flatstift som inte vibrerar ur (till båtar egetnligen) In med huvudrelä, blinkrelä, varningsblinkersrelä, halv helljusrelä - Jävlar massa relay´s.

Att nu behöva slippa dra ut ljusspaken och vrida till vänster innan man försöker starta är ett under. "ENGINE START"-knappen lyser rött och fint nu.
Attachments
FullSizeRender.jpg
System rebuild coming up nicely
FullSizeRender.jpg (46.97 KiB) Viewed 2098 times
IMG_3853.JPG
Nu behöver man inte vara rädd för att trassla in fötterna i sladdar
IMG_3853.JPG (31.77 KiB) Viewed 2098 times
ny dash dark.jpg
Givetvis åkte stereon in. Knappar och spakar är nu enhetliga
3333.jpg
Varför känns allt så mkt bättre?
rsz_ny_undersida1.jpg
Like a baws
rsz_underhood.jpg
Huven på - Ja, det finns inte så många andra sätt att komma åt. Det vet vi alla som har bug´s
rsz_sakringar_2.jpg
ringkabelskor - Dessa sitter på plats och trillar inte ur
sakringar.jpg
I med nya moderna säkringar
dalle.jpg
Okej okej - Det ska väl vara lite el därframtill också
baken.jpg
Nej, nån ordning får det vara. Ut med baklyktor
rsz_dreas2.jpg
Allt kablage som satt där bak vid motorn
rsz_dreads.jpg
Ut med skräpet!
drag2.jpg
Först gällde det att hitta vilken tråd som gick till vad och varför...
rsz_1drag1.jpg
Mmm härliga skatbo
Gammalt jävla skit

palten

Re: Nytt nerv(el)system

Post by palten » Mon 28 Mar 2016, 22:40

utmärkt arbete skulle själv också behöva göra om allt men det får ta och bli någon gång när jag har tid :P Men jag skulle vilja fråga en sak. Vad är det för radio och högtalare? Och är dom vattentåliga? För jag har själv funderingar å att byta ut mitt trasiga ljud i min. :)

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 29 Mar 2016, 06:32

bara älskar bilden med alla kabelskor på golvet... tappat lådan?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Moondrip

Post by Moondrip » Tue 29 Mar 2016, 08:33

Magoo wrote:bara älskar bilden med alla kabelskor på golvet... tappat lådan?
Haha, avsiktligt. Kabelskorna låg i blandad kompott i en liten pappersbox på ca 10x10x8cm. Så det blev mer tidskrävande att gräva runt och leta efter rätt sko än att faktiskt hälla ut skiten på golvet o leta där. Se det som när man letade efter just den där speciella legobiten i röran =)
palten wrote:utmärkt arbete skulle själv också behöva göra om allt men det får ta och bli någon gång när jag har tid :P Men jag skulle vilja fråga en sak. Vad är det för radio och högtalare? Och är dom vattentåliga? För jag har själv funderingar å att byta ut mitt trasiga ljud i min. :)
Det är en egen, "custommodifierad" högtalarlåda som står i bakfacket, precis mellan stolarna. Den är utrustad med 2 st JBL 6,9:or - en är riktad framåt och spelar mellan bilsätena och den andra är riktad rakt uppåt. Slutsteget har vi helt enkelt skruvat fast på sidan av högtalarlådan. Där fram sitter en vanlig liten bilsterero och en radioantenn - Antennen är enbart för den ser ut som en liten radiobil och fyller eg ingen annan funktion än att alltid vara i vägen haha.

Och dom är absolut inte vattentåliga =)

Bifogar en närmare bild på lådan
Attachments
hög.jpg
Gammalt jävla skit

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 29 Mar 2016, 15:18

Ja man blir ju lätt förvånad över hur mycket kabel det egentligen är i en sådan liten bil... "många meter blir det"...
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Dalle

Post by Dalle » Thu 31 Mar 2016, 19:09

Moondrip wrote:3,5 helg tog det. Kompisen (som jag för övrigt träffade på Bugrun) är elektriker så det fanns inga doubts någonstans. Dalle, you da man!

Ut med precis allt och in med precis allt. Den enda kabeln som är original är den feta kabeln från batteriet till startern. Lite bilder från äventyret. Det verkar som Agent Error tar sig till Bugrun 2016.

Nya säkringsboxar med flatstift som inte vibrerar ur (till båtar egetnligen) In med huvudrelä, blinkrelä, varningsblinkersrelä, halv helljusrelä - Jävlar massa relay´s.

Att nu behöva slippa dra ut ljusspaken och vrida till vänster innan man försöker starta är ett under. "ENGINE START"-knappen lyser rött och fint nu.

Ja bra vart det ;)

tribaliztic

Post by tribaliztic » Thu 31 Mar 2016, 19:36

Önskar jag hade fått upp mina kablar sådär snyggt och fint efter bytet också =) Det ser NÄSTAN lika illa ut som innan, med skillnaden att det är färre kablar nu och att allt funkar som det är tänkt.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Post Reply