Författare Meddelande

<  El och instrument  ~  El-felsökning

InläggPostat: sön 14 feb 2016, 13:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 568Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Hej Buggyvänner. Till våren måste jag ju ta tag i mitt felande hel/halvljus, icke fungerande torkare med mera. Är ju tyvärr helt okunnig i detta ämne. Har läst Björns utmärkta elskola säkert 4 gånger, men det vill sig inte riktigt. Måste lära mig från grunden att felsöka med multimeter. Har ni något tips om hur man lättast lär sig detta? Finns det något på nätet som lätt förklarar. Är hyfsad på engelska, men skulle föredra svenska, just för att ämnet är så rörigt för mig.

Tack på förhand. :)

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 19:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3748Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Du vill alltså lära dig mäta med en multimeter?!

Lektion 1:
Spänningsmätning.
Spänning mäts i enheten volt, förkortas v eller V.

På instrumentets ratt ser du litet olika symbolter, eller så står det "AC-DC" nånstans, och det har inget mer rockmusik att göra. AC är alternating current, alltså växelspänning, DC är direct current, likspänning. Det kan också finnas ett ~ för växelspänning eller ett = för likspänning. På samma ratt finns också olika mätområden, ställ denna ratt på likspänning och området 0-20 v.

Den svarta mätsladden kopplas till uttaget märkt med "com" common, eller så kanske det finns ett minus. Den röda kabeln kan ha litet olika hål som man kan sätta den i, välj det som stämmer överens med det värde som du ställde in ratten på.

Innan du börjar mäta skall du föra ihop spetsarna på mätpinnarna, då skall instrumenet visa 0,00V. Nu har du nollställt instrumentet.

Mät nu i buggyn på valfri anslutning, välj gärna en som du vet har spänning. Koppla den svarta mätpinnen till säker minus, chassiet, en pukt i motorn, eller på batteriet. Den röda då på valfri anslutning, du kan ju alltid börja på batteriets plus. Då skall instrumentet visa 12,xxV beroende på hur välladdat ditt batteri är, och om du nu har 12 v elsystem.

Vart skall jag skicka fakturan för terminsavgiften? :D

Jag har sett nån "mätskola" nånstans på nätet, kanske hos Kjell & co, men jag skall kolla...

InläggPostat: sön 14 feb 2016, 19:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 3748Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54

InläggPostat: sön 14 feb 2016, 20:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 568Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:

:D Kände på mig att det var du som skulle förbarma dig över mig. Har hittat en del bra grejer på Youtube, men allt är på ängelsk. Går skapligt bra dock. Skall plugga igenom din elskola idag igen. Tack för dessa tips och råd.

Kollade igenom det från Kjell o C:o. Lättförståeligt och bra. Det får jag mycket glädje av. Kjell o C:o har ju tre multimetrar, från 110 -300, i den lägre prisklassen. Är det en tanke att slå till på den för en trehundring? Eller är det att kasta pärlor för svin? :D

Senast redigerad av Tintinikongo sön 14 feb 2016, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 20:44
Tintinikongo skrev:
Björn J. skrev:

:D Kände på mig att det var du som skulle förbarma dig över mig. Har hittat en del bra grejer på Youtube, men allt är på ängelsk. Går skapligt bra dock. Skall plugga igenom din elskola idag igen. Tack för dessa tips och råd.

Ja ok!
Att mäta är att veta, men det gäller ju som när man mäter även andra grejer att tänka på rimligheten, om ditt instrument exempelvis visar 1,2 V eller 1200 V då du mäter oå batteriet, så har du kanske valt fel mätområde, kommat har hamnat fel.

InläggPostat: tis 27 sep 2016, 21:32
Nöter ju på med min el. Idag konstaterade jag att blinkersreläet inte var något blinkersrelä. Har en svart box under rattstången. När blinkersen stannar, då brukar jag knacka på denna box. Då kommer blinkersen igång igen. Men såg idag att det stod varningsblinkers på denna box. Men någon varningsblinkers har jag ju inte. :)

Har en liten undran. Försöker få torkar-arrangemanget att funka. Det har ju aldrig varit anslutet till plus. När jag testar nu ( har allt urplockat ) då får jag motorn att gå, långsamt. Men när jag kopplar på torkararmarna, då går bara motorn tills länkaget stoppar i ena änden.
Hur funkar denna torkarmotor? Går den fram och tillbaka? Förstår mig inte på själva funktionen. Skall länkaget gå runt, som i denna film? https://www.youtube.com/watch?v=D_KIOr_TpcM

[url][URL=http://s1025.photobucket.com/user/matsinge1/media/2016-09-23%2010.52.42_zps0fzrgqp1.jpg.html]Bild[/url][/url]

Offline Profil
InläggPostat: tis 27 sep 2016, 21:49
Hittade svaret på Youtube. Så här skall alltså länkaget gå. Jag noterade att jag saknar den där fjädern.

https://www.youtube.com/watch?v=qag0bg9e6m0

Offline Profil
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 07:05
ModeratorInlägg: 8252Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
fjädern har jag inte på någon av mina bilar...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 28 sep 2016, 18:33
http://smg.photobucket.com/user/sparvag ... f.jpg.html

Här är ett kopplingsschma för vindrutetorkare.
Jag har skrivit massvis om detta i olika trådar, använd sökfunktionen och läs, jag orkar inte upprepa mig.
Men det är viktigt att veta att man måste använda korslutningsfunktionen om man även skall använda självparkeringen i en buggy som har en liten vindruta och korta torkararmar.

InläggPostat: ons 28 sep 2016, 18:35
Äch, det går inget bra idag, försöker att kopiera in en text, innan (f)älgjaktsäsongen börjar.

Bild

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53e Vindrutetorkare, bromsledning (denna jordas i parkeringsläget)

det är inte ovanligt att 53e , bromsledningen (=kortslutningsbromsen, kortslutningskretsen etc), heter 31(a, b eller c), då det är en jordledning med strömbrytare.

Har du en torkarmotor avsedd för två hastigheter?

För att kunna använda bromsledningen, 53e måste man nästan ha en speciell strömställare till VW eller annan europiesk bil med Bosch elsystem.
Det är nämligen så att 53e skall kopplas in först när 53, 53a eller 53b är bortkopplade, annars får man en kortslutning mellan 53a och 53e.
Jag har nämligen exprimenterat en hel del med just vindrutetorkare.

InläggPostat: ons 28 sep 2016, 21:41
Björn J. skrev:
Äch, det går inget bra idag, försöker att kopiera in en text, innan (f)älgjaktsäsongen börjar.

Bild

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53e Vindrutetorkare, bromsledning (denna jordas i parkeringsläget)

det är inte ovanligt att 53e , bromsledningen (=kortslutningsbromsen, kortslutningskretsen etc), heter 31(a, b eller c), då det är en jordledning med strömbrytare.

Har du en torkarmotor avsedd för två hastigheter?

För att kunna använda bromsledningen, 53e måste man nästan ha en speciell strömställare till VW eller annan europiesk bil med Bosch elsystem.
Det är nämligen så att 53e skall kopplas in först när 53, 53a eller 53b är bortkopplade, annars får man en kortslutning mellan 53a och 53e.
Jag har nämligen exprimenterat en hel del med just vindrutetorkare.

Tack Björn. Det här var nyttig info. Jo jag har en VW-original strömställare.

Offline Profil
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 20:58
Hoppas du kan koppla efter den instruktionen.
Hela inlägget är inkopierat från en annan tråd, därför en fråga till den trådskaparen (ts).

InläggPostat: sön 16 okt 2016, 19:20
Kollade till gamla Bettan idag. Hon står i en carport ( svartbygge ) med presenningsväggar och lutande grusgolv. Men i alla fall skydd för väder och vind.

Har ju en liten förhoppning om att kunna besiktiga sommaren 2017. Då måste jag ha fått igång torkare och helljus.
El är ju min Akilleshäl. Parkering och halvljus funkar, men inte helljus. Har mätt upp och konstaterat att kablarna till helljuset inte har ström. Det finns ström vid säkringen i säkringsdosan, men inte efter den. Borde ju vara ett enkelt problem, men för mig är det rörigt.

En grej jag inte fattar, om jag skall testa t.ex helljuset med ett löst batteri, då kopplar jag ju en pluskabel från batteriet till plus i lamphållaren. Men hur gör jag med jordkabeln? Lampan är ju redan jordad. Skall jag fästa en jordkabel mellan lampans jordning och minuspolen på batteriet?

Om jag hoppar över helljus-spaken och kör med en brytare till helljuset. Hur kopplar jag det?

Tacksam för hjälp. Ser helst att ni förklarar som till en femåring. :) Säkringsdosan är fortfarande en källa till förvirring.

Offline Profil
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 10:24
Bild
Detta kopplingsschema kladdade jag ned på en servett under en fikastund på "Lisas Café" vid nån lokal VW-träff.
Kopplingarna passar buggys bra. Nästan som i original VW-Bosch.

I princip på VW av dessa årsmodeller är ju ljustutans spak, hal-/halvljusomkopplaren (hopbyggd med blinkersspaken) en återfjädrande strömbrytare, där ena anslutningen är ansluten till minus (det vi felaktigt kallar för "jord").
Man manövrerar alltså hel-/halvljusreläet med en negativ puls på "S" som betyder "signal".

30 är ingång för spänning direkt från batteriet, i original är denna ingång osäkrad. Men det är helt rätt att lägga till en 30A säkring på ingången innan 56.
56 är ingång från ljusets strömställare. Får spänning i det tredje läget (första läget ingenting, andra läget 58 p-ljus, bakljus och instr.bel. Tredje läget spänning till "allt")

56 kopplas i reläet om till 56b (halvljus) eller 56a (helljus) beroende på i vilken position reläet befinner sig i, i det läget du senast lämnade det i.

Så till elläran:
Ström, får man i en krets först då kretsen är sluten och det finns något som förbrukar strömmen, exempelvis en lampa. Om lampan inte lyser har flyter det ingen ström genom ledningen eller lampans glödtråd! men man kan ha spänning fram till lampan eller dess strömbrytare.
Ström mäts i ampere, spänning mäts i volt.
Om du jämför med en trädgårdslang, visserligen inte nån jättebra jämförelse, men ändå...
Så motsvaras spänningen av vattentrycket, strömmen motsvaras av flödet.

Problemet:
Ja du skall nu följa kabeln från 56 på ljusets strömställare till 56 på hel-/halvljusreläet, och se om du har spänning på 56 på reläet, sedan skall du per automatik ha spänning ut på antingen 56a eller 56b.
Prova med en sladd att koppa minus "jorda" anslutning "S" och lyssna om du hör ett klick från reläet, förutsatt då att du har spänning fram på 56 och 30.

Reläet funkar så att man bara får ljusblink med helljuset om enbart 30 ger spänning (56 avstängd). Men helljuset "fastnar" om även 56 ger spänning.

Om du då ljustutar med halvljuset avstängt så blinkar man alltid två gånger, eller iallafall jämt antal gånger, för att inte få helljuset påslaget när man nästa gång sätter på ljuset.

Relät kallas för stegrelä eller bistabilt relä, det "kommer ihåg" det senaste kommandot, och stannar i det läget.

Andra vanliga relän är monostabila, dessa faller, återgår till "hemmaläget" då strömmen till dess manöverspole bryts.

Men jag tror att jag skrivit om detta i min "elskola".

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 10:27
Jag ser att jag tänkt litet annorlunda på servetten...
58 "med en bokstav" a, b eller c, till instrumentbelysningen är kopplad direkt till ljusströmställaren.
Reostaten finns inbyggd i denna, det brukar vara så att man får vrida på knoppen.
En reostat är ett variabelt motstånd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 6
77 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori