Bygg funderingar.

Allt som inte passar någon annanstans...

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Sat 26 Sep 2009, 23:33

Budgeten för detta bygge ligger på ca 45-60k. Efter en snabb huvud räkning så kan summan på bara hjul och bromssystem uppskattas till ca 30k, Interiör och exteriör på runt 15k. så då blir det ju bara ca 15k kvar till motorn och lådan. :(
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygg funderingar.

Post by mats » Sun 27 Sep 2009, 10:28

Låter som en rejäl budget!!!
En framvagnsuppdatering med ställbar framvagn skivbromsspindlar,nya oborrade skivor,nya ok,lager,hårdare krängningshämmare,nya stötd mm,samt nya bakbromstrummor mm.
Skulle väl inte behöva landa på mer än max 12k
Bromsrna är ju redan rejält överdim på en BB,brukar bli lite för mycket fram.
Servo behövs inte.
Antispinn lär väl inte vara lätt att få in i en VW-låda,däremot så finns det ombyggda lådor
med lamelldiff (dyra ZF mfl).Alternativet med poor mans diff kan ju vara alternativ.
Oborrade skivor/trummor ökar ju möjligheten att välja fälgar.
Bara att borra till önskat bultmönster.
Med för breda bakdäck ihop med svingaxeln har det en förmåga att bli ganska dåliga bakvagns-egenskaper.Nånting runt 8-tums fälgbredd brukar funka bra.
Med detta resonemang så blir det ju ganska mycket pengar kvar till motorn.
Bara lite små tankar....
//mats

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Thu 15 Oct 2009, 06:29

Nu har jag kommit över en bubbla 65:a som utgångs punkt :D

Jag har lite tankar om förgasare :idea: Tror ni det är något större problem att förse motorns alla cylindrar med varsin förgasare? Till exempel 4st PWK 28-32mm (om icke större) där varje förgasare har varsitt separerat insug till varsin port (dubbelports topp).
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygg funderingar.

Post by mats » Thu 15 Oct 2009, 12:17

Kan säkert fungera bra,bara lite jobb att bygga insugningsrör,länkage,bestyckning mm.
Brukar även bli lite piller att synka ihop 4 fuggar.
Är själv lite lat av naturen,så jag anv. gärna beprövade lösningar.
Har tänkt mest åt insprutningshållet,verkar vara enklare att hålla på med.
Vinterbilen håller på att skruvas ihop å det är en insprutad typ-1.Brasse -75 typ-1 med motor
fr -85.
//mats

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Thu 15 Oct 2009, 13:42

Enklare med insprut? Massa styrboxar, el och gud vet vad :?:

Vad kan tänkas dugga för en trimmad 1,6L motor i förgasar storlek?

En annan fråga inom motor kategorin: kan en 1,3L motor byggas till 1,6:a utan block modifiering?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygg funderingar.

Post by mats » Thu 15 Oct 2009, 14:50

mulle meck wrote:Enklare med insprut? Massa styrboxar, el och gud vet vad :?:

Vad kan tänkas dugga för en trimmad 1,6L motor i förgasar storlek?

En annan fråga inom motor kategorin: kan en 1,3L motor byggas till 1,6:a utan block modifiering?

VW 1600TLE var ju insprutad som original,det är också nästan alla typ-1or tillverkade efter 75.Så en insprutning till tle kan vara en bra start,kan ju modifieras med Megasq.Finns nog
även delar i nyare typ-4 som kan anv.Med programerbart insprut+bredbandslambd kan man
optimera motorn dvs plocka ur dom där dolda hästarna.Mycket mer piller med fuggar (munst/halsringar/emulsionsrör) har en förmåga att kosta +++Kronor.

Förgasare till en 1600 kan vara allt mellan Solex 34-Pict till 2xWeber 48 IDA.
De förgasare som har varit till störst glädje i mina trim-motorer är 2xSolex 40P11.
Övrig trimn effektuttag plånbok mm styr väl i viss mån valet.

1300/1500/1600 har alla samma hål för cyllarna,tror även 1200 A motorn.
69 slag för alla utom 1200 som har 64 slag.

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Thu 15 Oct 2009, 17:21

okej. Så 4st 34-38mm bör dugga. Hur är kolv och tändnings gången på vw motorn? En cylinder i taget eller två som tänder?

Hur lönt är det egentligen att bygga om en 1300 till en trimmad 1600motor? Har funderat lite och kommit fram till att det endast är blocket kvar som inte blir utbyt :?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Bygg funderingar.

Post by mettis » Thu 15 Oct 2009, 17:41

"hur lönt är det att bygga om..." :)
När man har sjunkit som djupast i trim-träsket är det bara fördelardrevet som är VW-original ! :P
På di fråga om separata förgasare så har Johannes Persson i många år konverterat MC-förgasare till rallybilar och sin egen VW med stor framgång.
http://www.jpmotorsport.se/ DVS Mikuni och sånt från MC-skroten...?
-Bara för att röra till det lite :twisted:

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Thu 15 Oct 2009, 17:56

Hmm... Ska se ifall jag kan komma över en "original" motor som besiktnings motor. Eller kan man regga den med fel motornummer? (1,3L nu, 1,2L original)

Nu hoppar jag till nått helt annat. Om man skall rulla igång en bubbla, behövs det då batteri för att få igång den?

Startmotorn är nämligen trasig och jag är rätt sugen på att testa få igång mitt lagårds fynd. Råkar också ha en liten backe utan för huset :D
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygg funderingar.

Post by mats » Thu 15 Oct 2009, 18:32

mulle meck wrote:okej. Så 4st 34-38mm bör dugga. Hur är kolv och tändnings gången på vw motorn? En cylinder i taget eller två som tänder?

Hur lönt är det egentligen att bygga om en 1300 till en trimmad 1600motor? Har funderat lite och kommit fram till att det endast är blocket kvar som inte blir utbyt :?

Tändföld 1-4-3-2
Jag brukar leta efter just 1300 block med litet axialspel om jag ska pilla ihop nån budgetmotor
Så vad skulle problemet vara med det??? 15/16 motorerna har väl oftast varit hårdare körda.
Det finns trådar här som behandlar just motorer på 70-80 Hk,men konventionella med t.ex
en dubbelförg.mittmonterad.

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Bygg funderingar.

Post by mulle meck » Fri 16 Oct 2009, 01:11

Nu har jag kanske kommit över två motorer, en 1200 (som jag vill ha som besiktnings motor) och en 1500 (som jag vill trimma)

Är det någon skillnad på topparna från 1500 och 1600? (dubbelport)
Så som förbrännings rum, Storlekar på ventiler etc..

Och är det någon skillnad mellan 1500 och 1300 topparna?

Är det någon annan skillnad på 12-1600 motrena förutom slag och borrning? :?:
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bygg funderingar.

Post by Magoo » Fri 16 Oct 2009, 06:30

1500 topparna är väl enkelport, 1600 dubbel, men båda sorterna passar på 15 och 1600 cyllar.
1300 block går att använda till 15/1600 cyllar, men topparna skiljer sig.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bygg funderingar.

Post by kg-student » Fri 16 Oct 2009, 08:42

Jag har dubbelport på min 1500, men det betyder inte att jag har original toppar.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bygg funderingar.

Post by Magoo » Fri 16 Oct 2009, 13:02

mig veterligen fanns inte 1500 med dp.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: Bygg funderingar.

Post by Smajly » Fri 16 Oct 2009, 22:37

Samma här.. 1600 motor med 1600 toppar och 1500 cylindrar/kolvar..
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Post Reply