Snål, förmycket tid eller bara skaparglad?

Allt som inte passar någon annanstans...

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
kg-student

Snål, förmycket tid eller bara skaparglad?

Post by kg-student » Sat 26 Jul 2014, 13:51

I brist på annat har jag byggt en verkstadspress eftersom behovet var akut. Kunde ju köpt en men tyckte det blev för dyrt(även om jag hittat en superbillig: https://www.vidaxl.se/catalog/category/ ... Apcd8P8HAQ, mycket bra priser på en hel del), så viljan att skapa tog vid. Diverse pressar studerades på nätet och planer smiddes. Jag har ju inte behovet av 20 ton efterson jag har en 10 ton domkraft så trä bör funka!
Oljan på felställe när den är upp och ned! :shock:
verkstadspress 001.JPG
Domkraften upp och ned funkade INTE!
Efter test visade sig att trä har en tendens att svikta och knaka oroande. Så lite förstärkning tillfördes.
Jag vet inte hur mycket den pallar, men hjullager i spindeln på golf klarar den iaf. :)
verkstadspress 002.JPG
Domkraften på rätt håll.
Dock "hugger" den iom svikt. Inte flytet som en hydraulpress har. Men den funkar! 8)
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Re: Snål, förmycket tid eller bara skaparglad?

Post by Björn J. » Thu 28 Aug 2014, 20:54

Temat " Bussiga gänget" eller vad skall man med vänner till, egentligen...

Måste erkänna att jag gått och tänkt på den där hydraulpressen ända sedan KG presenterade den här.
Beundrar ju snickeriarbetet, gillar själv att bygga olika saker av trä, men har vid vissa tillfällen funnit att det finns ett material som heter "stål" som i en del sammanhang är bättre lämpade till vissa konstruktioner.
Stålet kommer ursprungligen från mineralriket, och dess föregångare upptäcktes redan under den så kallade järnåldern.
Trä, kommer från växtriket, och det har väl vi känt till ända sedan vi var chromang... Äh, nehanderthalare, eller mer eller mindre utvecklade primater, iallafall innan vi lärt oss att stava.
Trä finns ju i olika kvaliteter, mer eller mindre starkt, möjligen kan då "järnek" vara ett hybridmaterial.

Jag har ju också byggt en massa saker av släthyvlade plankor och dyra fina limträskivor, även ibland i ädlare träslag. Bara för att sedan finna att ett småländskt företag levererar samma saker i platta paket till en bråkdel av kostnaden att själv köpa materialet. Senast var det en hylla för diverse antikt lagringsmedia, VHS kassetter, CD- skivor och en och annan dalahäst. Det var väl nån billyvariant som var såväl snyggare, billigare och mer vinkelrät än den hyllan jag snidade ihop. Till försvar mot eventuella kritiker så brukar jag berätta att huset minsann inte alls är vinkelrätt, och hyllan är i högsta grad anpassad efter huset.

Nåväl, jag hittade inte nån hydraulisk verkstadspress i IKEA- katalogen, men väl hos en brittisk firma som jag fann på nätet i kväll, se annan tråd, möjligen oekonomiskt att köpa den från England 1709,43 kronor inkl skatt, om jag nu satte kommat på rätt ställe... Men den levereras i ett platt paket! Och i materialet "stål" :wink:

http://www.demon-tweeks.co.uk/tools-wor ... ype-yk6ecb

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Thu 28 Aug 2014, 21:38

He he. Hur många här har byggt en billy-bokhylla? Alla?
Hur många kände den där skaparglädjen och stoltheten över resultatet? Ingen?
Där har du skillnaden och anledningen till att vi gör som vi gör ibland.
Det bästa IKEA gjort är smörknivarna i trä. För dessa kunde man banka på och fila på och sen ge bort som om de var egensnickrade. Mycket uppskattat :oops:
Min länk till pressen verkar vara dålig. Fn är den slut men det är den med jämna mellanrum. Det dyker upp igen. Och för 1295:- inkl frakt för en 12 ton hudraulpress? Varför då beställa från Ön? 8)
Jag fattar inte att jag tvekat. Jag kunde köpt den, använt den och sedan sålt den för samma peng.... :evil:
Lägger länk igen: https://www.vidaxl.se/p/140208/verkstad ... isk-12-ton
Finns även i större och mindre version. Dels för den som har ont om plats och dels för den som vill skryta... :lol:

Faktum är att det som gav efter mest vid användandet var gjort av stål! Sprintarna som håller underbalken! :?
Men visst kunde det varit av styvare karaktär. Men det funkade! :D

Jag tror slutsumman för bygget blev 350:- (virke + bultar + förtöjningsfjädrar).
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 29 Aug 2014, 12:53

Jag är väl lyckligt lottad som har tillgång till en hyfsat välutrustad mek.verkstad, ja även ett mindre snickeri och måleri, och med tillgång dygnet runt. Vi har en jättestor hyraulpress, minns nu inte kapaciteten, men jag vet att jag tryckt i stora lagerbussningar med 30 ton. Dessvärre blir man duschad med hyraulolja om man släpper trycket för snabbt, nån läcka som inten orkat laga. Jag har också tillgångt till en minst tre meter lång plåtsax, blästerskåp x2, svarv, svetsar, bandsåg både för trä och metall, puts- och polermaskiner etc, etc. Dessutom stora tunga handverktyg som Goliats hylsnyckelsats där den minsta hylsan är 30mm, finns även i tum.
Men detta har inte hindrat mig att köpa egna verktyg... Men bygga egna nej, försökte ju att fixa en nyckel till ringmuttern inne i oljepåfyllningen, men den funkade inte så bra, köpte ett dyrt verktyg för ändamålet, men den funkade bara litet bättre.

Det senaste hjälpmedlet jag snickrade till till garaget och buggyn, var en vagn, eller snarare en tralla att sätta på domkraften för att underlätta motorbyte med, men den funkade bara hälvten så bra som jag tänkt mig, har skrivit om det i annan tråd.

Nä, priserna hos den där brittiska firman är kanske inte så attraktiva, då nån form av momns tillkommer. Men dom har ju en del fina elprylar som inte finns här hemma... vad jag vet, men direkt oekonomiskt att beställa en hydraulpress därifrån. :oops:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Fri 29 Aug 2014, 19:36

Snålheten bedrar visheten. Nåt annat försvar har jag inte för mitt agerande. Jag tyckte helt enkelt att köpa verktyg för 1500:- för att pressa i två lager..... Jag köpte nämligen "pressdistanser" också.

Post Reply