BILTEMA; Bra och dåligt.

Allt som inte passar någon annanstans...

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
kg-student

BILTEMA; Bra och dåligt.

Post by kg-student » Fri 24 Apr 2015, 08:00

Eftersom det diskuteras i flera trådar tänkte jag försöka samla det i en egen. Här kan varningar, tveksamheter och beröm samsas till en recension av varuhuskedjans produkter och beteende. Själv köper jag där regelbundet så jag "provar" mig fram..... :oops:
Fyll gärna på med egna erfarenheter och funderingar.

Glöm att byta produkten utan kvitto!!!! Trots att varan är oöppnad, i nyskick och bara finns på Biltema. :?

Jag kan INTE rekommendera gummidelar(slangar, damasker etc) eller slitdelar(lager, leder, avgas etc) på Biltema då livslängden är mycket kortare. De kostar en tredjedel och håller en tredjedel. Men att byta en sak tre gånger kostar lika mycket som en i kvalitet, men innebär mycket mer jobb totalt sett. Köp bättre grejjor och gör jobbet bara en gång.
Mycket har blivit bättre....men inte allt. Och en del bara bättre, inte bra.

Jag har de stålomspunna till bromsoljan mellan behållaren och huvudcylindern, har hållit ett par år men svettas rejält nu.
Jag tror jag har avgasrör(bakre delen) på Opeln sedan 5-6 år tillbaka.
Vacuumslangar håller 2-3 säsonger. Fullt med sprickor som knappt syns.
Bensinslangar håller ett par säsongen. Blir geggiga i skavanslutningarna så troligtvis även hela invändigt. Frågan är om det följer med soppan?
Magoo jag köper det mesta på Biltema, men... vissa saker BÖR man undvika, t.ex soppaslangarna.
skräckexemplet jag hade är en som legat "på hyllan"/i en verktygslåda som tas med hit och dit och är alltså aldrig använd. eftr 5 år fick den kastas...
tanken jag hade var att om man skulle behöva så....

Kruxet är väl snarare att på Biltema vet man vad man får för slang, medans man på t.ex Mekonomen inte har en aning....
Själv handlar jag slang på AD, och de har funkat :)

i övrigt är det inget fel på Biltemas oljor/verktyg (de med 5/10 års garanti)
Min åsikt också. På Biltema köper du billigt och får billigt "skit". Men vissa delar/produkter ÄR BRA!
Oljorna kanske inte är bra, men med den vetskapen och täta byten funkar det utmärkt.

Jag kan starkt rekommendera;
Fälgfärgen som duger till allt och är mycket tålig. Den vita och mattsvarta använder jag till allt med just de färgerna. Silver o alu är också bra men inte lika bra. Den enda 1-komp spray jag vet som tåler 2-komp produkter (typ slipgrund).
Gummifärgen funkar bra men tåler inte bensin. Med "vanlig" klarlack på tåler den åtminstone bromsolja.
Måla många lager för bättre tålighet.
Plastfärg till plastdetaljer funkar utmärkt men finns inte i så många färger. Kanon att grunda med på fel ytor. Jag har målat på bottenplattan som är målad med hammarlack tidigare! Verkar funka bra, men utvärdering följer. Fungerar som en "sealer" i mitt menande.

Skruvar och bultar är bra men jag har upptäckt att Hornbach säljer styckelöst till ett lägre totalpris. Och då måste man inte köpa en hel paket/påse! Blir ofta en blandad konfetti. Köper sällan skruv på Biltema numera därför.

Biltema ÄR alltså inte alltid billigt så låt dig inte luras. Testa och jämför!

Polyester och glasfiber funkar utmärkt. Det jag jämfört med var mer svårarbetat. Så Biltemas är "nybörjarvänligt"! Jag har aldrig mätt eller vägt utan blandat på en höft. Då jag plastat i ouppvärmt, oisolerat utrymmehar det blivit - varmt = mindre härdare, kallt = mer härdare. Ibland en kupéfläkt mot arbetet.
Topcoat/gelcoat funkar bra att penselmåla. Spruta krävde rejäl utspädning(dålig spruta iof). Rolla var som att köra rollern i klister(tappade "pälsen" i färgen). Kräver därför mycket dyra och proffsiga roller, eller skumroller som inte håller länge och går som smör i solen.

Spackel funkar mycket bra. Jag använder universal- och finspackel. Men tror nog att andra funkar lika bra.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply