Författare Meddelande

<  Öppet forum  ~  Problem med en svetstransformator

InläggPostat: mån 19 mar 2018, 20:26
AnvändarvisningsbildInlägg: 3757Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag har en väldigt enkel elsvets, "pinnsvets". En gul, ESAB tror jag...
Den har jag mestadels använt till att laga grannskapets smidesstaket med. När olika entreprenörer skall ha in minigrävmaskiner i trädgårdarna för dränering eller nedläggande av breda och smala kablar, liksom ledningar till fjärrvärme, ja då har dom satt vinkelslipen i staketen och sågat av dem, och sedan inte återställt efter sig, då har jag tjänat några hundringar på att svetsa ihop det igen... Lång inledning..

I helgen var det dax igen, när jag var nästan klar lade svetsen av, kontrollampan lyste men ingen spänning ut. Innan dess hade 16 ampersproppen i elskåpet löst ut tre gånger... Varför det?
Idag skruvade jag av kåpan, vad finner jag, en stor trafo naturligtvis. Sätter i kontakten och mäter, ja mellan 48 och 50 volt ut i hållaren till svetspinnarna och krokodilklämman, precis som det skall vara enligt typskylten. Finner även en sådan där värmesäkring, bimetallbrytare, måhända hade den löst ut i helgen? Tycker att kontrollampan skulle slocknat då...
Jag testade inte att svetsa idag, nöjde mig med att mäta spänningen, eftersom det var spänningslöst när den lade av.

...

InläggPostat: ons 21 mar 2018, 20:37
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Du måste bibehålla spänningen i din berättelse. Inte kan det sluta sådär? Jag tyckte mig ana några ledande frågor i texten.
Du får lägga en kabel i nödfall, slå en volt och hoppas på mer spänning. 8)
Strömmen är det inget fel på. Om man bara hittar var den är. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: fre 23 mar 2018, 16:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 3757Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
kg-student skrev:
Du måste bibehålla spänningen i din berättelse. Inte kan det sluta sådär? Jag tyckte mig ana några ledande frågor i texten.
Du får lägga en kabel i nödfall, slå en volt och hoppas på mer spänning. 8)
Strömmen är det inget fel på. Om man bara hittar var den är. :mrgreen:

Äh, jag tycker bara att du ohmar dig.
Om det är uppehållsväder i morgon, drar jag ut förlängningssladden igen, tar på mig svetsvisiret och går ett nytt försök.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
3 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori