Författare Meddelande

<  Öppet forum  ~  Antenn till mobiltelfon?

InläggPostat: sön 22 jun 2014, 12:10
AnvändarvisningsbildInlägg: 3774Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hej!
Jag befinner mig en liten bit utanför mobiloperatörernas täckningsområde.
Ser i diverse kataloger, att det finns riktantenner till mobilen... Men hur ansluter man en sådan? Jag hade en gång en "tegelstensmobil" med yttre anslyrning till extra antenn, däreter olika mobiler med en "musse piggsvans" som man kunde skruva av och istället skruva i en adapter till RG58 koaxialkabelkontakt... Men det var ungefär samtidigt som Gustav Vasa stod uppflugen på den där stenen i Mora....
Så hur 17 gör man för att få bättre mobilteckning när man befinner sig precis på gränsen till täckningsområdet?
Jag drar mig för att koppla in mig på den transatlantiska telekabeln :oops: .

Tacka vet jag NMT 450 och 900 med en sådan och en bra antenn kunde jag ringa från Skagen, på det svenska nätet... Men så förbrukade den ju bortåt 15 ampere vid sändning, ibland mer, och inte helt strömsnål vid stand-by heller. Men detta var i digitaltidens tidiga jurafas.

InläggPostat: sön 22 jun 2014, 12:12
Inlägg: 1175Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
När jag hade samma problem nånstans på 1800-talet typ så fanns det rätt billiga privata "slavsändare" att köpa, det låter som en enklare lösning?

Offline Profil
InläggPostat: sön 22 jun 2014, 13:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 3774Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag skall kolla med Kjell och hans compani.
Bohuslän är rena forntiden när det gäller all typ av radiokommunikation. Ett och annat hinder för radiosignalerna i form av naturformationer, ihuvudsak besående bestående av gnejs och granit, som ställer till det. Vanlig rundradio är ett skämt, lätare att få in norsk rikskringkastning än att försöka att lyssna på sommarprataren i P1. Mobiltelefon är ett riskabelt lotteri. Television blev bättre med digitaliseringen, men helt bra blir det först då man jämnat ut alla berg...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
3 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori