Författare Meddelande

<  Öppet forum  ~  Hjälp med spam?

InläggPostat: mån 04 aug 2014, 16:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hej!
Jag har fått ett problem på halsen, eller i datorn.
Varje dag får jag omkring 20-30 e-brev, några är dubblerade. Det handlar om firmor som säljer läkemedel, kontaktsidor för färgade, kroppsbyggarpreparat, motorolja, bantning, konstiga försäkringar, begagnade bilar (i USA), etc.
Jag har varit inne på de flesta av dessa sidor och gjort en avanmälan, unsubscribe, men inte hjälper det.

Jag har också varit i kontakt med en av alla dessa firmor, och de säger att jag inte står med på deras maillista, men likt förbannat kommer det en massa skitpost, många av dessa mail kommer i dubblerade utskick.
Jag misstänker att det är nån firma på nätet som sålt min adress, och liksom säljer adresser. Sin egen adress döljer dom, och för skickar massmail hela riden.

Vad 17 skall jag göra?

InläggPostat: mån 04 aug 2014, 17:39
ModeratorInlägg: 8267Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
spamfilter, finns massor och gratis :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 20:20
AnvändarvisningsbildInlägg: 2993Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Att döma av deras önskemål skall du handla..... 8)
Det är ett helvete när det gått för långt. Men städa datorn behövs nog. Kan ligga en trojan e dyl.
Hjälper spamfilter när det gått så långt?
Jag kan säga som så att de tröttnar men det tar tid.
Perioder hade jag också men avledde dem till skräppostkorgen utan att öppna. Du har väl filter i e-postprogrammet?
Där kan man öronmärka adresser och t o m domäner.

Vill tillägga att jag inte är expert på datorer(men därför erfaren av allt skit man kan ha i dem) :?

Offline Profil
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 21:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
På stora datorn kör jag Outlook, men dessa kommer upp på Ipaden som hämtar hem posten via webmail.
Skall kolla om det finns spamfiler till Ipad.

InläggPostat: mån 04 aug 2014, 22:33
ModeratorInlägg: 8267Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
ah, webmail är en helt annan historia... jag kör GMAIL och de har riktigt bra filter i sig

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 07:02
Magoo skrev:
ah, webmail är en helt annan historia... jag kör GMAIL och de har riktigt bra filter i sig

Eller egentligen, vet jag inte hur det funkar, Ipaden loggar in med samma lösenord som den stora datorn. Så ett antispamprogram borde ju egentligen ligga hos leverantören..? Eller hur funkar det?

InläggPostat: tis 05 aug 2014, 13:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 2993Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Kan du logga in på MS Outlook från annan dator? Har du inte Outlook Express då?

Offline Profil
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 17:17
kg-student skrev:
Kan du logga in på MS Outlook från annan dator? Har du inte Outlook Express då?

Vet inte, funkar det med Ipad?

InläggPostat: tis 05 aug 2014, 18:37
Nä men jag menar vad har du för Outlook? Hur många Outlook finns det?

Fördelen med Outlook Express är att byter du dator och ansluter mailen till den som hämtas alla sparade mail från... himmeln? Så det är väl en sorts webbmail?

MS Outlook blir lagrat i datorn! Och försvinner med datorn.

Offline Profil
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 22:13
Inlägg: 469Ort: HudiksvallBlev medlem: ons 15 jun 2011, 19:11
Outlook Express är en Light-version av "vanliga" Outlook. Det du pratar om är dessutom en inställningsfråga. Däremot så funkar varken Outlook eller Outlook Express med Windows 7 och nyare. Så motsvarigheten bör vara Windows Live Mail. Förut när jag körde både laptop och stationär så hade jag Outlook Express på båda, men bara den stationära tog bort dem från servern. Alltså, även om jag laddade hem och läste mailen på laptop'en så fanns det även kvar för nerladdning när jag startade den stationära. På så vis hade jag alla mail samlade på ett ställe, även om jag läste dem lite överallt. På samma vis brukar dagens smartphones funka. De tar hem mailen, men raderar dem inte från servern.

InläggPostat: ons 06 aug 2014, 12:23
Inlägg: 1175Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Vad har du för leverantör till mailtjänsten? Det brukar ju gå att lägga till spam direkt på deras sida så att säga så du aldrig får dom mailen till din outlook/padda.

Offline Profil
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 13:29
MS Outlook funkar i stationär med Windows 7! Skall det inte göra det har inte min dator fattat det.... :P
Jag hade Express tidigare men när jag bytte dator blev det fel i bara farten. Kanske för att det inte går som du säger?
Det var då jag upptäckte att alla sparade mail kom till nya Outlook som " ett brev på posten". :lol: Glad överraskning!

Jag läser alltid mail i samma dator så inget problem för mig. Men jag förstår er som läser i datorn, i paddan, i mobilen. Där måste ju Gmail vara utmärkt. Vad jag förstått måste man ändå skapa ett Googlekonto i mobilen. Om det var appstore eller play e dyl. Appmarknad iaf.

Offline Profil
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 13:44
Djungel. Tänk om allt vore enkelt nån gång.
Min leverantör heter Bredband2.
I övrigt har jag win.7 i plåtdatorn och i plastdatorn, men i den senare har jag inget epostprogram. Paddan har original epostprogrsm, men därifrån kan jag inte skicks bara ta emot. För att skicka mail från paddan måste jag gå in i webmailen.
Citroëns tekniker gjorde mer användarvänliga produkter än detta, till och med Lucas elektriker lyckades bättre....

InläggPostat: ons 06 aug 2014, 14:24
Jag har inte provat Gmail annat än Googles informationsreklam. Anledningen att jag hållit mig till Outlook (i olika former) är att där kan man ha flera mailkonto i samma, så jag öppnar ett program och läser 3 olika mailkonto samt väljer vilket jag vill skicka från. Smidigt för mig. Sen kanske det finns bättre lösningar för andra.
Du får surfa lite på ämnet. Spam och e-postprogram. :)

Offline Profil
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 15:59
Inlägg: 469Ort: HudiksvallBlev medlem: ons 15 jun 2011, 19:11
kg-student skrev:
MS Outlook funkar i stationär med Windows 7! Skall det inte göra det har inte min dator fattat det.... :P
Jag hade Express tidigare men när jag bytte dator blev det fel i bara farten. Kanske för att det inte går som du säger?
Det var då jag upptäckte att alla sparade mail kom till nya Outlook som " ett brev på posten". :lol: Glad överraskning!

Jag läser alltid mail i samma dator så inget problem för mig. Men jag förstår er som läser i datorn, i paddan, i mobilen. Där måste ju Gmail vara utmärkt. Vad jag förstått måste man ändå skapa ett Googlekonto i mobilen. Om det var appstore eller play e dyl. Appmarknad iaf.

Helt rätt. Det är tydligen bara Outlook Express som inte längre finns och därför inte stöds av win 7.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
15 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori