Författare Meddelande

<  Öppet forum  ~  Kompressor.

InläggPostat: mån 15 sep 2014, 08:57
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Inte för att vara messersmidt nu men 100 liters tank med ex 8 Bar (kg) rymmer väl 800 liter? Det är väl tanken med tanken. :shock: :lol: :lol:
Då har du ju luft ett tag. Men kompressorn får jobba! Frågan är vad kompressorn matar? Du kan ju alltid byta till större kompressor senare.

Faktiskt en tanke jag också haft Magoo. Två st. Vet dock inte om det bra är att koppla ihop eller om det krävs backventiler o dyl?



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 09:44
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
behövs inte backventiler... bara de kopplas på samma "ut" så är det lugnt. dvs ett T-rör mellan dom med EN utgång så kan det flåsa på.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 17:41
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jasså det är,så det funkar, jag känner mig rätt så blåst i ämnet "pneumatik".
Trodde att både Biltema och Jula hade reservtankar att sälja, men jag hittade inga i nätkatalogerna.
Så det får väl bli att gå till lastbilsskroten då... Äh, det blir dör jobbigt, jag skiter i det.
Ser istället om jag hittar en annan kompressor.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 06:19
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
en tank på 50 liter rymmer just 50 liter vid 8 bar... så har jag fattat det och tittar man på kompressorn så ser man att tanken är larvigt liten i förhållande till volymen den ska ha.

det man kanske måste göra om man har flera i serie är att ställa så att de startar vid samma tryck... har bara läst om det, aldrig själv provat ...



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 08:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Är det inte viktigt att de har samma matartryck också? Annars övervinner den ene och då matar inte den andra, eller?
Trycket måste gå till tanken och uttaget, inte mot/in i den andra kompressorn. Tror ändå att backventil vore bra.
Men i serie? Du menar väl i par(de blir ju parallellkopplade)?



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 08:56
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04


_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 16:16
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Det är väl som i elläran med kondensatorer, eller batterier?
Parallellt mer volym med bibehållet tryck, i serie mer tryck men lika mycket sammanlagt volym som en tank.
Eller blir det tvärtom, som med motstånd?



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 20:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Vet inte helt, men inom hydraulik höjer du trycket genom att seriekoppla pumpelement. Brandpumpar tex.
Visst gör man väl det inom pneumatik (eller aerodynamik) med tanke på turbinmotorer som i steg ökar ....:oops: trycket eller flödet?
Visst ökar båda? :?



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 20:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ja det låter logiskt.
Men om man skulle hålla på att fixa med extratankar etc, så får man ju ha en ordentlig kompressor, kanske en tvåcylindrig, som då kan fylla tanken/tankarna rätt så snabbt ändå. Det går väl an att vänta på luft då man kör en mutterdragare något tiotal sekunder per hjul... då hinner man inte bli utan luft. Men stora polermaskinen går ju i längre stunder, men det kanske funkar ändå..?
Jag håller nog koll på eventuella extrapriser igen.
Det finns/fanns ju någon professionell kompressor på blocket, billigt, men den var ju lika stor som ett ordinärt kyl/frysskåp, troligtvis en skruvkompressor...



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 06:04
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
om jag uppfattat det hela så blir trycket detsamma oavsett, men flödet ökar(minutliter).



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 09:10
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Seriekopplar man bygger pumpen upp in-trycket till ett högre ut-tryck och i varje steg höjs trycket. I brandpumpar bygger man det i steg, i samma pump(som en turbin). Om det går med vanliga (billiga) kompressorer vet jag inte?
Flödet och trycket hänger dessutom på kanalernas(rören/slangarnas) diameter. Liten diameter=högt tryck-lågt flöde. Stor diameter = lågt tryck-högt flöde.

Att seriekoppla blir som att ha turbo. Större mängd in som komprimeras.
Coolt! :idea: Koppla turbo till kompressorn för böveln.... :lol:



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 12:22
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag syftade till parallellkoppling



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 19:55
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Är du kvar på parallellkopplat?..... :shock:
Det var jag också från början men sen uppfattade jag det som du övergick till serie.
Vid parallell menar jag att om den ena pumpen klarar högre tryck kommer den andre inte till att orka pumpa något.
Då har du ju bara en pump/kompressor ändå, menar jag. Ser du. Fattar du? :wink:
Kanske tom gå baklänges in i lågtryckspumpen, var jag orolig över? Vad vet jag.



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 20:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 3771Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
kg-student skrev:
Är du kvar på parallellkopplat?..... :shock:
Det var jag också från början men sen uppfattade jag det som du övergick till serie.
Vid parallell menar jag att om den ena pumpen klarar högre tryck kommer den andre inte till att orka pumpa något.
Då har du ju bara en pump/kompressor ändå, menar jag. Ser du. Fattar du? :wink:
Kanske tom gå baklänges in i lågtryckspumpen, var jag orolig över? Vad vet jag.

Då måste man ju ha backventiler, men den svagare orkar ju inte tillföra någonting ändå, iallafall inte så länge trycket är högre från den större kompressorn.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 18 sep 2014, 06:04
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
när de pumpar upp sig så kommer den som har högst tryck i tanken att ge luft, men när trycket är lika kommer de bägge 2 att tömma sina tankar i samma takt.
Vet faktiskt inte om det sitter backventiler på de jag har, kommer upptäcka det inom kort då min "gamle" har 2 uttag, ett "fullt blås" och ett ställbart. min tanke är att ta min nuvarande och ställa den på max, pumpa "bakvägen" in i den gamle och sedan ta ut trycket via den "regulerade" utgången. Detta då jag isf får 2 tankar som tillsammans blir på 100l.
ju mer jag tänker på det, destu mer får jag känslan av att en backventil behövs...

Kompressorn slår ju på när trycket sjunkit tillräckligt, får man samma tillslagstryck torde de fungera som EN kompressor med flera motorer.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 3
39 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron