Författare Meddelande

<  Öppet forum  ~  "Vanliga" motorer

InläggPostat: mån 23 mar 2015, 08:38
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
Forum för onödigt vetande... :lol:

Det slog mig igår kväll att jag för närvarande inte äger något enda fordon med en "vanlig" 4-cylindrig radmotor 8)

Fordonsparken ser just nu ut som följande:

1965 Buggy med 1600...
Bild

Subaru Legacy -05 med 2,5-liters boxer...
Bild

Peugeot 107 -06 med 998-kubiks 3-cylindrig radmotor...
Bild

Ducati Paso -90 med 750cc 90-graders "L"-twin... (främre cylindern i princip rakt fram)
Bild

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 09:53
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur.
sen är det 3 buggys och en octavia, så en "vanlig" radmotor finns...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 14:13
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag har också några fordon med olika, om än inte så unika motorer.
En avställd tvåhjuling med encylindrig "V-motor", en båt med fyrcylindrig tre liters diesel med laddluftkylare och turbo.
Ett svensktillverkat jordbruksredskap med encylindrig vertikal fyrtaktare, och en C3 med konstnärsnamn som har en 1600 diesel med laddluftkylare och turbo, dessutom chippad till 150 Hk. Sedan är jag som göteborgare delägare till diverse spårburna elektriska lokaltrafikfordon.

InläggPostat: fre 27 mar 2015, 00:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Björn J. skrev:
Jag har också några fordon med olika, om än inte så unika motorer.
En avställd tvåhjuling med encylindrig "V-motor", en båt med fyrcylindrig tre liters diesel med laddluftkylare och turbo.
Ett svensktillverkat jordbruksredskap med encylindrig vertikal fyrtaktare, och en C3 med konstnärsnamn som har en 1600 diesel med laddluftkylare och turbo, dessutom chippad till 150 Hk. Sedan är jag som göteborgare delägare till diverse spårburna elektriska lokaltrafikfordon.

E du go eller? ENCYLINDRIG V-MOTOR? Går halva kolven inte i samma vinkel som andra halvan.....
Nu kan du inte skylla på dyskalkyli! Alla kan räkna till ett! :? Men du kan vara trött....... :wink:

Själv är jag ganska vanlig med 4-cyl boxer (luftkyld), 2st rak 4-cyl (vätskekyld), 1 st "rak" 1-cyl luftkyld tvåtakt ca 49cc med ungefär samma maxhastighet. 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 07:53
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
Magoo skrev:
jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur....

Hur går det med C1:an, har den klarat 20000 mil ännu? Lite synd att Citybug-forumet la ner kan jag tycka, men försvinner intresset att administrera ett forum och ingen vill ta över så blir det väl så :(
Min "Karamell" har i alla fall rullat 15000 vid det här laget :)

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 08:09
kg-student skrev:
....1 st "rak" 1-cyl luftkyld tvåtakt ca 49cc med ungefär samma maxhastighet. 8)

Glömde det :oops: Jag har ju faktiskt också en "rak" 1-cyl luftkyld 2-takt på 49cc, men med maxhastighet på ca 75 kmh :mrgreen:
En Gilera 50 Touring -72

Bild

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 09:04
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Ducce skrev:
Magoo skrev:
jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur....

Hur går det med C1:an, har den klarat 20000 mil ännu? Lite synd att Citybug-forumet la ner kan jag tycka, men försvinner intresset att administrera ett forum och ingen vill ta över så blir det väl så :(

går inget vidare, uppe i ca 13500 och kopplingen rasade igår, men jag har ju hela helgen på mig ;)
har kört den ca 7000 mil sen inköpet och den har krävt en hel del... dvs framhjulslager vid 12k, vattenpump vid 9k och nu koppling.
Ska "bara" fulkoppla in motorn i buggyn (skarva kablar, men skita i hur det ser ut) så att den kan backas ut så att c1:an kan komma in.
sen ska oljeslangarna hängas upp, men det funkar för att köra 10 meter som det är med dom... PALLAR inte att knuffa manuellt då jag har en liten backe uppåt utanför garageporten..

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 09:09
förresten, för att byta koppling i en buggy:
lossa wire, soppaslang, el. Lossa 4 bultar. Ta motorn på domkraft och sänk ner den. byt koppling, lyft upp motorn i bilen, koppla in allt igen, justera wiren.

För att byta i en c1:a :
Lossa muttrarna på drivaxlarna, lyft upp bilen och ta av framhjulen.
Ta bort bromsoken.
Lossa spindlarna
Lossa drivaxlarna (samla upp all olja som pissar ur lådan)
Lossa innerskärmarna
Ta bort kofångaren (hela fronten)
Lossa växellådslänkage och X antal elanslutningar
Lossa kopplingswire
Spänn fast motor uppifrån
Lossa växellåda
Ta ner låda
Byt sedan kopplingen
Lyft upp låda
Återmontera allt du lossat....

BLÄH!

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 09:10
Ducce skrev:

Jo, det var synd, jag har lite webbutrymme över så hade jag bara vetat om det så hade jag kunnat ta över... men starta nytt tomt forum? näe.

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 14:05
Magoo skrev:
går inget vidare, uppe i ca 13500 och kopplingen rasade igår, men jag har ju hela helgen på mig ;)
har kört den ca 7000 mil sen inköpet och den har krävt en hel del... dvs framhjulslager vid 12k, vattenpump vid 9k och nu koppling.

Attans oflyt :-(
Den lät ju så fin och välvårdad när du fick tag i den. Min hade gått 10000 när jag köpte den, och allt jag har gjort är bytt olja och diverse filter ett antal gånger, och fyllt AC:n med ett sånt där "gördetsjälv-kit" man kan köpa på nätet för ett par hundra spänn :mrgreen:
Vattenpumpen och generatorremmen var redan bytt vid 9000.

Fick du tag i Yarisens koppling nu? Har hört att det är den som ska monteras istället för originalet.....är visst större och starkare :)

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 14:20
kopplingen var nog ren osis, däremot är det inte ovanligt med problem med hjullager om man bor på grusväg.
Har faktiskt tvättat den 3 ggr sen inköp ;) dvs en gång var 2000:e mil...
dock finns det ingen rost på den och den går jäkligt bra i maskin.

på verkstaden sa de att det inte var ovanligt med urtrampningslager... i synnerhet om bilen står ute? (min står på väggrus året om)
planen var att den ska hålla i 4 år, 2 år har passerat och koppling och lager är ju slitagedelar.
Servar den gör jag slaviskt var 1500:e mil

Offline Profil
InläggPostat: tis 13 okt 2015, 21:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Nu i augusti införlivades det en ny fyra liters dieselmotor i samlingarna, en rak sexa med både kompressor och turbo.
Riktigt pigg, skjuter fram flytetyget den är monterad i, 0-toppfart på 10 sekunder. Och då är det 4500kg som skall accelereras till 25 knop. Det kommer att bli dyrt att tanka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
12 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori