"Vanliga" motorer

Här kan du skriva om vad du vill som inte har med beach buggys att göra.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

"Vanliga" motorer

Post by Ducce » Mon 23 Mar 2015, 08:38

Forum för onödigt vetande... :lol:

Det slog mig igår kväll att jag för närvarande inte äger något enda fordon med en "vanlig" 4-cylindrig radmotor 8)

Fordonsparken ser just nu ut som följande:

1965 Buggy med 1600...
Image

Subaru Legacy -05 med 2,5-liters boxer...
Image

Peugeot 107 -06 med 998-kubiks 3-cylindrig radmotor...
Image

Ducati Paso -90 med 750cc 90-graders "L"-twin... (främre cylindern i princip rakt fram)
Image
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

Magoo
Moderator
Posts: 8303
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Vanliga" motorer

Post by Magoo » Thu 26 Mar 2015, 09:53

jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur.
sen är det 3 buggys och en octavia, så en "vanlig" radmotor finns...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3834
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: "Vanliga" motorer

Post by Björn J. » Thu 26 Mar 2015, 14:13

Jag har också några fordon med olika, om än inte så unika motorer.
En avställd tvåhjuling med encylindrig "V-motor", en båt med fyrcylindrig tre liters diesel med laddluftkylare och turbo.
Ett svensktillverkat jordbruksredskap med encylindrig vertikal fyrtaktare, och en C3 med konstnärsnamn som har en 1600 diesel med laddluftkylare och turbo, dessutom chippad till 150 Hk. Sedan är jag som göteborgare delägare till diverse spårburna elektriska lokaltrafikfordon.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3042
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: "Vanliga" motorer

Post by kg-student » Fri 27 Mar 2015, 00:03

Björn J. wrote:Jag har också några fordon med olika, om än inte så unika motorer.
En avställd tvåhjuling med encylindrig "V-motor", en båt med fyrcylindrig tre liters diesel med laddluftkylare och turbo.
Ett svensktillverkat jordbruksredskap med encylindrig vertikal fyrtaktare, och en C3 med konstnärsnamn som har en 1600 diesel med laddluftkylare och turbo, dessutom chippad till 150 Hk. Sedan är jag som göteborgare delägare till diverse spårburna elektriska lokaltrafikfordon.
E du go eller? ENCYLINDRIG V-MOTOR? Går halva kolven inte i samma vinkel som andra halvan.....
Nu kan du inte skylla på dyskalkyli! Alla kan räkna till ett! :? Men du kan vara trött....... :wink:

Själv är jag ganska vanlig med 4-cyl boxer (luftkyld), 2st rak 4-cyl (vätskekyld), 1 st "rak" 1-cyl luftkyld tvåtakt ca 49cc med ungefär samma maxhastighet. 8)
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: "Vanliga" motorer

Post by Ducce » Fri 27 Mar 2015, 07:53

Magoo wrote:jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur....
Hur går det med C1:an, har den klarat 20000 mil ännu? Lite synd att Citybug-forumet la ner kan jag tycka, men försvinner intresset att administrera ett forum och ingen vill ta över så blir det väl så :(
Min "Karamell" har i alla fall rullat 15000 vid det här laget :)
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: "Vanliga" motorer

Post by Ducce » Fri 27 Mar 2015, 08:09

kg-student wrote:....1 st "rak" 1-cyl luftkyld tvåtakt ca 49cc med ungefär samma maxhastighet. 8)
Glömde det :oops: Jag har ju faktiskt också en "rak" 1-cyl luftkyld 2-takt på 49cc, men med maxhastighet på ca 75 kmh :mrgreen:
En Gilera 50 Touring -72

Image
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

Magoo
Moderator
Posts: 8303
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Vanliga" motorer

Post by Magoo » Fri 27 Mar 2015, 09:04

Ducce wrote:
Magoo wrote:jag har en syskonbil till din 107, nämligen en c1 som jag tappert försöker plåga livet ur....
Hur går det med C1:an, har den klarat 20000 mil ännu? Lite synd att Citybug-forumet la ner kan jag tycka, men försvinner intresset att administrera ett forum och ingen vill ta över så blir det väl så :(
Min "Karamell" har i alla fall rullat 15000 vid det här laget :)
går inget vidare, uppe i ca 13500 och kopplingen rasade igår, men jag har ju hela helgen på mig ;)
har kört den ca 7000 mil sen inköpet och den har krävt en hel del... dvs framhjulslager vid 12k, vattenpump vid 9k och nu koppling.
Ska "bara" fulkoppla in motorn i buggyn (skarva kablar, men skita i hur det ser ut) så att den kan backas ut så att c1:an kan komma in.
sen ska oljeslangarna hängas upp, men det funkar för att köra 10 meter som det är med dom... PALLAR inte att knuffa manuellt då jag har en liten backe uppåt utanför garageporten..
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8303
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Vanliga" motorer

Post by Magoo » Fri 27 Mar 2015, 09:09

förresten, för att byta koppling i en buggy:
lossa wire, soppaslang, el. Lossa 4 bultar. Ta motorn på domkraft och sänk ner den. byt koppling, lyft upp motorn i bilen, koppla in allt igen, justera wiren.

För att byta i en c1:a :
Lossa muttrarna på drivaxlarna, lyft upp bilen och ta av framhjulen.
Ta bort bromsoken.
Lossa spindlarna
Lossa drivaxlarna (samla upp all olja som pissar ur lådan)
Lossa innerskärmarna
Ta bort kofångaren (hela fronten)
Lossa växellådslänkage och X antal elanslutningar
Lossa kopplingswire
Spänn fast motor uppifrån
Lossa växellåda
Ta ner låda
Byt sedan kopplingen
Lyft upp låda
Återmontera allt du lossat....

BLÄH!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8303
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Vanliga" motorer

Post by Magoo » Fri 27 Mar 2015, 09:10

Ducce wrote: Hur går det med C1:an, har den klarat 20000 mil ännu? Lite synd att Citybug-forumet la ner kan jag tycka, men försvinner intresset att administrera ett forum och ingen vill ta över så blir det väl så :(
Min "Karamell" har i alla fall rullat 15000 vid det här laget :)
Jo, det var synd, jag har lite webbutrymme över så hade jag bara vetat om det så hade jag kunnat ta över... men starta nytt tomt forum? näe.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: "Vanliga" motorer

Post by Ducce » Fri 27 Mar 2015, 14:05

Magoo wrote: går inget vidare, uppe i ca 13500 och kopplingen rasade igår, men jag har ju hela helgen på mig ;)
har kört den ca 7000 mil sen inköpet och den har krävt en hel del... dvs framhjulslager vid 12k, vattenpump vid 9k och nu koppling.
Attans oflyt :-(
Den lät ju så fin och välvårdad när du fick tag i den. Min hade gått 10000 när jag köpte den, och allt jag har gjort är bytt olja och diverse filter ett antal gånger, och fyllt AC:n med ett sånt där "gördetsjälv-kit" man kan köpa på nätet för ett par hundra spänn :mrgreen:
Vattenpumpen och generatorremmen var redan bytt vid 9000.

Fick du tag i Yarisens koppling nu? Har hört att det är den som ska monteras istället för originalet.....är visst större och starkare :)
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

Magoo
Moderator
Posts: 8303
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Vanliga" motorer

Post by Magoo » Fri 27 Mar 2015, 14:20

kopplingen var nog ren osis, däremot är det inte ovanligt med problem med hjullager om man bor på grusväg.
Har faktiskt tvättat den 3 ggr sen inköp ;) dvs en gång var 2000:e mil...
dock finns det ingen rost på den och den går jäkligt bra i maskin.

på verkstaden sa de att det inte var ovanligt med urtrampningslager... i synnerhet om bilen står ute? (min står på väggrus året om)
planen var att den ska hålla i 4 år, 2 år har passerat och koppling och lager är ju slitagedelar.
Servar den gör jag slaviskt var 1500:e mil
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3834
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: "Vanliga" motorer

Post by Björn J. » Tue 13 Oct 2015, 21:23

Nu i augusti införlivades det en ny fyra liters dieselmotor i samlingarna, en rak sexa med både kompressor och turbo.
Riktigt pigg, skjuter fram flytetyget den är monterad i, 0-toppfart på 10 sekunder. Och då är det 4500kg som skall accelereras till 25 knop. Det kommer att bli dyrt att tanka.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply