Författare Meddelande

<  Chassie, Kaross, vindruta och inredning  ~  Bakvagn - Sänkning / Byte av bussningar

InläggPostat: sön 10 dec 2006, 21:55
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Tänkte börja med att lägga upp en "how to" ställa om höjden på bakvagnen.
Verktyg som du kommer att behöva är
-halldomkraft
-stor skruvmejsel el kofot
-15, 17, 19 mm länknycklar och hylsor
-pallbockar

Ja kommer att gå igenom snabbt på den ena sidan.(detta fall höger)

Det första man gör är att palla upp bilen och ta av bakhjulet. Bilen skall vara ca 40cm högt uppe el mera. Bilen skall stå stadigt, så riktiga pallbockar är att föredra!
Först ska man släppa handbromsvajrarna. Dessa skall man lossa helt, men man kan ha muttern påskruvad i ändan så att vajrarna inte glider in i röret.

Bild

Följande steg blir att ta loss drivaxelröret från bärarmen.
Börja med nedre stötdämpar skruven. Dessa kan sitta ganska hårt men med lite våld och rost-off brukar dom ge med sig. Sedan blir det att flytta till de 3 skruvarna som håller fast drivaxelröret vid bärarmen (nr 1 på bild) OBS märk upp positionen på drivaxelröret till bärarmen!
Bild

Efter att man lossat skruvarna skall man lirka drivaxeln så att man får den ovanpå bärarmen. Det är detta moment som kräver att handbromsvajern är lossad från handbromsspaken. (se följande bild nertill) Ifall man vill kan man ha axeln fastbunden så den hänger fritt från bärarmen.

Nu till det "farligaste" momentet i det hela. Här skall man vara vaksam för det är lätt att göra sig mycket illa! Börja med att ställa halldomkraften under bärarmen och lyft upp tills hela bilen börjar höja sig.
Sen tar man loss dom 4 skruvarna (nr 2 på bild 2) och bänder lös kåpan med skruvmejsel. Nu är det viktigt att du markerar upp bärarms positionen till torisionstaven. Nu i detta skede skulle båda se ut följande.
Bild

Nu är det antingen skruvmejseln eller kofoten du skall använda, pröva få bärarmen att lirka sig förbi nedre "stopp"-kanten (nr 3)
Bild

OBS va försiktig, nu har bärarmen ännu en mycket hård förspänning så se efter att du inte har ben el armar under bärarmen!
Nu kan du börja sänka ner bärarmen sakta med donkraften. Nu är det bra att du har bilen tillräckligt högt uppe.
Bild

När bärarmen hänger fritt är det bara att lirka loss den från torisionsstaven. Var på vakt så att staven inte lossnar från bilen utan att det är bärarmen som ska lossas från staven!
Nu när du har lossat allt kan du passa på att putsa och måla upp delarna.
Bild
Bild

Samtidigt kan man med fördel byta ut nötta bussningar ifall man vill.

Nu till hopmonteringen. Sätt den bakre bussningen på plats. Ifall du använder uretan bussningar så smörj in dessa ordentligt.
Ifall man vill ha bakändan lite sänkt kan man montera bärarmen 1 splines medsols (på höger sida, motsols på vänster sida) från ursprungs positionen, men ifall du vill bibehålla "orginal" höjden monterar du den som den varit.
Nu sätter du in domkraften under bärarmen igen och lyfter upp tills du har bärarmen förbi "stopparen". sen är det bara att skruva fast locket och spänna, gör detta moment i kors för att det är lätt den vill hamna snett.
Bild

Bild
Bild

Efter locket är fastskruvat är det bara att släppa efter med domkraften så bärarmen vilar mot sin egna "stoppare".
Ifall du sänkt bilen kommer inte hjulinställningarna att stämma längre med märkningarna du gjort tidigare. Annars är det bara att skruva ihop allting som det var från början.

Här är bilen sänkt med 1 hack
Bild
Bild

Hoppas denna hjälper till att göra tröskeln mindre att börja ställa om sin bakvagn.

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: mån 04 feb 2008, 00:27
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
Bild

InläggPostat: mån 04 feb 2008, 11:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 1635Ort: tyresöBlev medlem: mån 25 jun 2007, 09:19
Hmmmm...vikken bakvagn e de tänkt för då....??? :roll:

http://www.garaget.org/mrbuggy
Offline Profil WWW
InläggPostat: mån 04 feb 2008, 14:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
Dom flesta.. gäller även IRS vagnen.

InläggPostat: mån 04 feb 2008, 16:53
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
De va en snärtig tabell. Blir att ta vara på den å printta ut. Får sin plats på garageväggen :wink:

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: mån 04 feb 2008, 16:57
Ja som det står på tabellen ska den ses som en vägledning.
Kan ju skilja lite från bil till bil..

InläggPostat: tor 07 aug 2008, 22:41
Det som i tabellen anges som Spring plate angle är det den vinkeln som ger cambervinkeln bak eller?
Bör man ju tänka på om man inte vill byta däck varannan kvart kanske. :)

Offline Profil
InläggPostat: tor 07 aug 2008, 23:22
Minium skrev:
Det som i tabellen anges som Spring plate angle är det den vinkeln som ger cambervinkeln bak eller?
Bör man ju tänka på om man inte vill byta däck varannan kvart kanske. :)

Sänkning bak kommer ändå så gott som alltid ge "innåtlutande" bakdäck.
Kom till att tänka på min egen för nån dag sen, har alltid tyckt att dom lutar rätt mycket innåt vilket gör att den sliper rätt mycket på en liten yta längst in på däcket..
Satte mig i buggyn och bad en polare kolla hur det såg ut med dämpare o anslagsgummi.. Jo tack, den stod på anslagsgummina.. och det jag trott var fjädring var gummina som trycktes ihop när den fjädra.. hehe..
Ska höja min 1 eller 2 hack istället bak för att få en bättre vinkel på hjulen och för att som den ser ut nu så är den lägre bak än fram.. inge snyggt.. har ingen sänksats fram heller än (Tänkte hyra Magoo en dag till att svetsa dit en) :twisted:

InläggPostat: fre 08 aug 2008, 07:14
ModeratorInlägg: 8273Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Smajly, har du ingen egen svets???
Kan däremot närvara o komma med goda råd :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 08 aug 2008, 09:15
Magoo skrev:
Smajly, har du ingen egen svets???
Kan däremot närvara o komma med goda råd :)

Nä, har ju inte det.. jo på jobbet o den kan ja säkert låna hem också men eftersom du gjort din så vet du hur det ska gå till så det kommer gå snabbt som attans..

InläggPostat: lör 09 aug 2008, 20:25
ModeratorInlägg: 8273Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
:D
jag kan instruera, men svetsa får du göra själv... problemet är att jag inte har 3-fassvets...
1 fas 16A har jag :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 04 mar 2009, 21:30
Inlägg: 102Ort: HelsingborgBlev medlem: mån 03 nov 2008, 11:48
vad gör man om man lyckas få med sig hela tortionsstaven ut vilket jag lyckades göra på ena sidan då? :oops:
E de bara att testa sig fram o för att få den lika hög på båda sidor eller?

Offline Profil
InläggPostat: ons 04 mar 2009, 21:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 1635Ort: tyresöBlev medlem: mån 25 jun 2007, 09:19
ljuungan skrev:
vad gör man om man lyckas få med sig hela tortionsstaven ut vilket jag lyckades göra på ena sidan då? :oops:
E de bara att testa sig fram o för att få den lika hög på båda sidor eller?

Japp...bara att börja om..kan man säga :roll:

http://www.garaget.org/mrbuggy
Offline Profil WWW
InläggPostat: ons 04 mar 2009, 23:19
AnvändarvisningsbildInlägg: 3005Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Jag gillar inledningen till denna tråden. Säkerheten prioriteras högt i texten.
"Pallas upp stadigt. Helst med riktiga pallbockar."
Också ser man på bildrna var ribban är lagd.....
Härlig attityd, MAN TAGER VAD MAN HAVER.
Jag vill nog påstå att fälgar och balkar är säkrare än pallbockar eftersom de flesta av oss nog köper Biltemavarianten, hopfällbara med tippbenägenhet vid för lite vikt. Vikt är ju något som bekant saknas på en Byggy.
Jag klagar inte men log för mig själv när jag såg texten contra bilden. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: ons 04 mar 2009, 23:38
kg-student skrev:
Jag gillar inledningen till denna tråden. Säkerheten prioriteras högt i texten.
"Pallas upp stadigt. Helst med riktiga pallbockar."
Också ser man på bildrna var ribban är lagd.....
Härlig attityd, MAN TAGER VAD MAN HAVER.
Jag vill nog påstå att fälgar och balkar är säkrare än pallbockar eftersom de flesta av oss nog köper Biltemavarianten, hopfällbara med tippbenägenhet vid för lite vikt. Vikt är ju något som bekant saknas på en Byggy.
Jag klagar inte men log för mig själv när jag såg texten contra bilden. :wink:

Så sant.. säkrare än en fälg med däck på kan de inte bli.. Säkerhet före allt annat. Inget som kan trilla eller säcka ihop.
Tror inte dom flesta köper de hopfällbara varianten av biltemas pallbockar.. vet att större procent köper den vanliga fasta röda varianten.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 4
48 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori