Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Här hittar du information om Chassie, kaross, inredning och ruta.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by Magoo » Wed 13 Dec 2006, 14:03

Först av allt... Jag tar inte ansvar för om DU gör fel, här är min beskrivning på hur man ska göra.

Börjar med att säga att det finns 2 sätt att sänka en framvagn, båda involverar svetsen... man kan även använda sig av sänkta spindlar.

Först så måste man ha 2 st sänksatser, ca 170kr/st, finns på http://www.classicvw.se
Dessa ser ut som såhär:
Image

Till Kulbulten har man alltså 3 skruvar att hålla ordning på, 2 långa med muttrar, 1 liten kort, vet inte hur länkpinneframvagnens sänksatser ser ut.

När man väl har dessa satser så demonterar man framvagnen, börja med att ta bort stötdämparna nertill, ta loss styrsnäckan och lossa "bärarmarna" (vet ej vad de kallas).
Bärarmarna lossas genom att man på var sida av rören i framvagnen har 1 insexskruv och mutter... ta bort dessa uppe och nere på ena sidan först, jag började på den sidan som styrsnäckan inte sitter på.
Sedan tar du lämplig liten slägga och något att banka på sedan är det bara att TUKTA ut skiten, dvs du slår och slår tills det lossnar.
Vik undan trumman/skivan och se till att dra ut allt. Nu kommer du att se torsionsstavarna på ena sidan.
Lossa sedan andra sidan på samma sätt....
Nu kan du lossa insexskruven och muttern i mitten och dra ut torosionsstavarna. Jag satte ett buntband runt mina så att man behåller ordningen på dom, det är viktigt att de inte blandas ihop, de ska sitta på samma sätt sedan igen.
Nu kan du ta loss framvagnen, lossa de 4 bultarna som håller den fast i ramhuvudet.

Över till den nervösa biten.... tag och mät ut var sänksatserna ska in, men först ristar du in vågrätt (från framvagnsfäste till framvagnsfäste) var "mittenhålet" sitter, dvs där insexskruven satt, detta är din "utgångspunkt".
När detta var gjort skruvade jag dit slangklämmor för att ha nåt att kapa efter, en ritad linje är så otydlig, och man har bara en chans! Kapa bara det ENA röret!!! Tänk på att kapa hellre ut en halv millimeter för lite än för mycket och slipa sedan... Det kommer att rinna ut smält fett närdu kapar, torka så rent du kan runt "ingreppet", svetsen måste vara tät och hålla!

Nu ska sänksatsen in.


Nu ska den första sänksatsen in, och jag tar med bilden igen för tydlighetens skull.
Image

A är den lilla skruven, denna kommer att sitta där din insexa befann sig. B är "spännskruv mot torsionsstavarna och den sista skruven är en låsning mot B (enklare om man har allt i näven)
Se till att loda in A där den gamla satt i satsens högsta läge om du vill sänka och i det högsta om du vill höja.
Svetsa sedan in sänksatsen.

Gör likandant på det andra röret... du har nu en höj/sänkbar framvagn. Det man egentligen gör är att vrida stavarna, så vet man exakt hur mycket det ska vridas så kan man svetsa in de urkapade bitarna (och skita i sänksatsen) satserna är ca 4-5 cm breda.
Här kommer en bild på när det är insvetsat:
Image
Här har jag dock inte satt i stavarna och har inte satt dit "stödbiten", en aluminiumbit som ska på B-skruven.

Här är en bild på dom monterade och målade:
Image

När du har tagit ner framvagnen, passa även på att leta rost, det brukar finnas en del hål både i ramhuvud och på sidorna av framvagnen.

Du kan även få ta och montera castershims på det nedre framvagnsröret eftersom hela geometrin i framvagnen ändras (återkommer om detta när jag testat bilen i vår) Likaså skadar inte en framvagnsinställning....

här kommer de klassiska före och efterbilderna:
Före:
Image

Efter:
Image
2 efterbilder till eftersom jag gillar min bil SÅÅÅ mycket ;)
Image
Image
Last edited by Magoo on Mon 25 Jun 2007, 09:59, edited 2 times in total.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Buggybulldozer
Posts: 21
Joined: Thu 28 Dec 2006, 16:11
Location: Huddinge
Contact:

Post by Buggybulldozer » Fri 29 Dec 2006, 12:39

Bra och utförlig beskrivning. Sänkte på detta vis i vintras. Man kan ju få den så låg att skärmarna ligger emot om man vill :)

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Post by Smajly » Fri 29 Dec 2006, 12:47

Tänk bara på att bilen sjunker en del vid inbromsning så läna så pass mycket att den inte tar i varje gång, alt. montera styvare fjädring.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Post by Magoo » Sat 30 Dec 2006, 00:15

Med opelstötdämpare kommer bilen INTE att niga, jag har stått på ramhuvudet och hoppat utan att det rör sig ett dugg, fjädringen sitter numera i däcken, men vad gör man inte för att få rätt stuk :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Post by Smajly » Sat 30 Dec 2006, 01:58

hehehe.. de e vad man kan kalla STUMT ! hehe.. :D
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Post by Magoo » Wed 03 Jan 2007, 12:20

För er som inte vill ge 400:-/st för stötdämpare kan man skaffa artnr 70-532 på biltema för 179:-/st, men man får bygga om dom lite med hjälp av bågfil och en 13mm borr.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Freddy
Posts: 285
Joined: Thu 30 Nov 2006, 16:45
Location: Borås

Post by Freddy » Wed 03 Jan 2007, 20:52

annars finns dämpare till Volkswagen 1200 53—65 för 179,00 kr art:70-810

EDIT AV MAGOO:
Är inte dessa för långa?

EDIT 2 av Magoo:
De är ju inte till kulbultsframvagn.
Det som inte dödar härdar!

CocaCola
Posts: 16
Joined: Wed 04 Apr 2007, 22:54
Location: Klippan
Contact:

Post by CocaCola » Fri 06 Apr 2007, 10:44

hehe.
Köpte en ställbar framvagn. men den var för liten
har någon någonaning varför dom har gjort framvagnen i 2 mått , den ena 2" mindre än den andre.
hmm.

Men iallafall.. de blev riktigt bra. ser så grymma ut när dom e så låga.


Mvh Andreas

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Post by Smajly » Fri 06 Apr 2007, 11:20

CocaCola wrote:hehe.
Köpte en ställbar framvagn. men den var för liten
har någon någonaning varför dom har gjort framvagnen i 2 mått , den ena 2" mindre än den andre.
hmm.
Men iallafall.. de blev riktigt bra. ser så grymma ut när dom e så låga.
Mvh Andreas
För liten? Asså menar du att den är smalare?
Har du den på buggyn? Bilder?
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Post by Magoo » Fri 06 Apr 2007, 22:08

när man sänker en bubbla DUKTIGT brukar man krympa framvagnens bredd med 2-4 tum för att däcken inte ska ta i skärmarna
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Post by Magoo » Sun 08 Apr 2007, 09:51

uppdaterade före och efter-bilderna
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Post by Magoo » Tue 15 Jan 2008, 12:14

Glömde ju att skriva hur bilen betett sig...
den ligger som ett strykjärn på vägen, dock MÅSTE framvagnen justeras, har gått åt 2 fina däck på ca 600 mil
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

pinkrabbit
Posts: 149
Joined: Tue 29 May 2007, 09:02
Location: Tjörn

Post by pinkrabbit » Fri 23 May 2008, 21:20

nu kommer ja med en fråga här igen =) jag har köpt sänkning nu men det är svårt att se om B skruven går rakt ner mot marken eller om det är en liten lutning framåt på hela skruven.. (den 4-kantiga utbyggningen på sänkningen)

User avatar
mr buggy
Posts: 1635
Joined: Mon 25 Jun 2007, 09:19
Location: tyresö
Contact:

Post by mr buggy » Sat 24 May 2008, 14:38

Om du läser den här tråden Ordentligt så ser du att allt står där.... :twisted:

pinkrabbit
Posts: 149
Joined: Tue 29 May 2007, 09:02
Location: Tjörn

Post by pinkrabbit » Sat 24 May 2008, 17:43

rätta mig om ja har fel men när B-skruven är högst uppe mot tanken till så är bilen så hög som möjligt? och när B-skruven vätter mot marken är den så låg som möjligt??

Post Reply