Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Här hittar du information om Chassie, kaross, inredning och ruta.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8316
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by Magoo » Sun 19 Sep 2010, 11:02

lovebuggy, den frågan förstår jag inte.
Ska du höja/sänka i fram så är det total isärplockning, fram med kap o svets som gäller.
Hardcore-folk kapar på mitten, vrider o sätter dit. Vi andra kapar, kastar o svetsar i sänksatser.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

lovebuggy

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by lovebuggy » Sun 19 Sep 2010, 15:56

ja menar att när du har satt dit satsen så kan du bestämma vilken höjd du vill ha som sakt höjja och sänka som du vill så du alldrig behöver krångla med nå stötdämpare eller nått

lovebuggy

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by lovebuggy » Sun 19 Sep 2010, 15:59

sen tänkte ja passa på att fråga ja har en typ 1 och på den framvagnen så sitter det som två muttrar på framvagns stommen och då fundera ja på vad som händer om man plockar ur dom?

User avatar
kg-student
Posts: 3067
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by kg-student » Sun 19 Sep 2010, 19:10

Varför skulle du plocka ur dem???? De håller centrumstödet som torsionsstavarna vrider sig utifrån. I princip skall inget hända då det endast kan röra sig i sidled (vä-hö) men hålls fast av att länkarmarna är fästa. Bara en säkerhetsgrej samtidigt som denna punkt utgör nolläget för din fjädring, vrids den ändras höjden(kräver ingrepp enligt inlägg ovan). Kolla i rep.handböckerna! Där finns sprängskisser så förstår du bättre hur det funkar innanför det man ser. Inte lätt att titta på ett rör och se vad som händer där inuti. Där finns också förklaringar hur inställningar ändras.
Rep.handbok i HowTo: http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=434
Finns ytterligare några fler i HowTo...

Finns gott om filmer om det på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1ciOjDeK ... re=related
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8316
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by Magoo » Mon 20 Sep 2010, 08:15

lovebuggy, Stötdämparna har inget med höjden att göra, de dämpar gunget i fjädringen.
Att jag bytte är för att de som satt orginal blev för långa, kan säga att även dessa OPEL är för långa, men men...
enda sättet du kan sänka är genom att vrida mittendelen. Kolla och tänk efter hur fjädringen funkar, skit i stötdämparna.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

lovebuggy

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by lovebuggy » Wed 27 Apr 2011, 22:32

tänkte bara höra om det sitter spiralfjädrar inne i rören på framvagnen som det gör i bakvagnen för ja tog en titt på mina stötdämpare då satt det både fjäder och olja i den så är det det enda som bär då eller finns det nån mer hjälp i rören

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by Ducce » Thu 28 Apr 2011, 07:25

lovebuggy wrote:tänkte bara höra om det sitter spiralfjädrar inne i rören på framvagnen som det gör i bakvagnen för ja tog en titt på mina stötdämpare då satt det både fjäder och olja i den så är det det enda som bär då eller finns det nån mer hjälp i rören
Det ska inte sitta några spiralfjädrar inne i rören, fjädringen är av torsionstyp, d.v.s. stavar som vrider sig vid fjädring. En buggy får inte ha framvagn av MacPhersontyp (den typen som har fjäderben med spiralfjäder). Nu vet jag ju inte hur din framvagn ser ut, men det är säkert inte MacPherson i alla fall, kan det vara så att den är modifierad så att torsionsfjädringen är satt ur funktion och man har monterat stötdämpare med coilover istället?
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

Magoo
Moderator
Posts: 8316
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Framvagn - Höjning/Sänkning av kulbult.

Post by Magoo » Thu 28 Apr 2011, 07:28

i fram sitter det ett bladpaket, dvs torosionsfjädring.
i bak är det torosionsstavar.
ingenstans på en platta sitter det fjädrar om man inte monterat coilovers.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply