Författare Meddelande

<  Chassie, Kaross, vindruta och inredning  ~  Byta platta ...??

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 16:31
Inlägg: 12Ort: Skottorp , HallandBlev medlem: tor 21 apr 2016, 21:19
Hej

Många buggys börjar bli alt sämre nu ....Jag har en lång buggy med en rutten platta , dva. ramhuvud , bottenplatta osv. Kan man inte bara ansöka om att få byta platta ?? I så fall hur ?.. Dette e ju inget juks eller så , alle papper i ordning ... Nån som försökt kanskje ..
Tack för svar ..

mvh

Offline Profil
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 18:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 3005Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Du kan ju alltid byta platta och olagligt "flytta över" ID-numret. Dvs plåtbiten bakom handbromsen. Annars kan du ju lagligt byta golvhalvorna. Oftast de som är dåliga. Resten brukar bara vara stålborste och slipning. Det är värt att lägga pengar på att bottenplattan blir fräsch. Utöver det rostar ju inget annat....

Offline Profil
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 19:12
Ha ,ha ... Tack , men jag kan inte se problemet med å få detta till på lagligt sätt !! Golvhalvorna e ju inget problem ..
(Tyvärr e det ramhuvudet som rostar bort /försvagas över tid ..)

mvh

Offline Profil
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 19:20
AnvändarvisningsbildInlägg: 3005Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/chassi-stotfangare-hand-och-fot-reglage/ramhuvud-och-bottenplattor/881/
Annars kanske du kan hitta en platta med friskt huvud och dåligt golv. = billigt!
Är det så att du inte kan, har möjlighet eller vill göra det själv, har vi ett annat problem av kostnadsskäl.

Offline Profil
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 23:27
Ni fattar inte va jag menar .. Jag har en ny platta .. vil bara göra et byte på lagligt sätt !!!!!

mvh

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 07:13
ModeratorInlägg: 8273Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kg-student skrev:
Du kan ju alltid byta platta och olagligt "flytta över" ID-numret. Dvs plåtbiten bakom handbromsen. Annars kan du ju lagligt byta golvhalvorna. Oftast de som är dåliga. Resten brukar bara vara stålborste och slipning. Det är värt att lägga pengar på att bottenplattan blir fräsch. Utöver det rostar ju inget annat....

Allt detta är ju faktiskt spekulation...
NEJ, det är inte olagligt att byta platta, dock är det olagligt att byta platta från ett annat fordon.

Vad menar jag nu?
JO, en gång i tiden hade VW bottenplattor som reservdelar, man kunde byta den och sedan stansade VW in rätt nummer.

hur du löser detta är upp till dig. Finns en 2st 100% lagliga vägar:
1. byt allt som är dåligt (stjäl från den andra plattan?)
2. bygg på den friska plattan

sen kan man alltid vara kreativ, något jag "absolut inte" rekommenderar, dvs
Kapa ur en större bit av din tunnel och lyft över. Ju större destu mindre "chans" att den upptäcks.
Detta är alltså inte en helt ok väg att gå...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 15:39
Efter et samtal med Bosse Anderson , Besiktn.mann SFRO i Landro ØG. er det nu klart ..
Man får inte byta platta ock stansa inn nr på nytt !!!! men man får byta all rostig plåt rundt ramnumret :D :D
Han såg inga problem med att regga en lång för 4 pers .... :) Takkar för dette .

mvh

Offline Profil
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 19:25
Skönt att det löst sig. Jag uppfattade inte (som du nu sa) att du hade en ny platta.
För att förtydliga så får man inte byta chassinumret på ett underrede(det vet vi) men man får byta "all rostig" plåt runt numret(fick vi reda på nu)..... hårklyveri :twisted:
Måste man då visa upp den rostiga plåten så att man kan bevisa att man "bara" bytt rostig plåt, annars kan man ju behålla plåten med numret och byta resten av plåten i chassit..... :wink:
Förstår ni min syftning? Undrar om besiktningsmannen åsyftade samma sak men absolut INTE får föreslå det. Svaret får vi aldrig veta!

Offline Profil
InläggPostat: lör 28 jan 2017, 00:56
Presis :D :D :D Jag e en jävel med miggen :D :D

Offline Profil
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 07:31
JA, det är väl nästan en förutsättning om man skall byta ut så mycket plåt runt numret..... :lol: :lol:
Gör nu strategiska skarvar som går i anslutning till hörn och befintliga skarvar. Det blir lättast att få snyggt och dolt.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
10 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori