Mått för hjulinställning är angivna i grader och bågminuter. 1 grad(º) delas in i 60 bågminuter(') (som delas in i 60 bågsekunder(''); överkurs). Om man inte kan mäta grader och vill omvandla till mm är omräkningen samma som omkretsen på en cirkel (dπ, 2rπ). Omkretsen är då 360º. Ponera att mätpunkten är 0,5 m från(framför/bakom/över/under) hjulets nollpunkt(centrum, utom caster som får mät-/nollpunkten i markplan). Då blir r = 0,5 m och 1 º = 8,7 mm. 1 bågminut blir då 8,7 / 60 = 0,145 mm.
2rπ = 2 x 500 x 3,14 = 3140 / 360 = 8,7 / 60Nu kan vi omvandla grader i mm förutsatt att vi mäter på rätt avstånd!
Man kan mäta var man vill om man mäter avståndet från nollpunkten till mätpunkten och omvandlar enl ovan.På fälgen, på däcket, med plankor, med laser(laservattenpass eller lasermätare).
För att ge hjulen ”fri rörlighet” när den står på marken kan man ta lite fett mellan två plastbitar/i en plastpåse under vart hjul.
Bilaga:

2.3.3 Toe.jpg [ 70.42 KiB | Visad 1707 gånger ]
Inställning VW typ 1 -68 (kulbult) 0º 30' ± 15'
Omvandlat (0,5 m avstånd) 4,35 mm ± 2,175 mm
Bilaga:

2.3.1 Camber.jpg [ 80.25 KiB | Visad 1707 gånger ]
Inställning VW typ 1 -68 (kulbult) 0º 30' ± 20'
Omvandlat (0,5 m avstånd) 4,35 mm ± 2,9 mm
Bilaga:

2.3.2 Caster.jpg [ 48 KiB | Visad 1707 gånger ]
Inställning VW typ 1 -68 (kulbult) 3º 20' ± 1º
Omvandlat (0,5 m avstånd) 29 mm ± 8,7 mm
I vissa tabeller finns mm angivet, 1,8-5,4 mm. Hur de kommit fram till dessa siffror och var mätning sker vet jag inte. Kanske är det på däckets slitbana? Bäst är att lämna till proffs då deras maskiner och golv är i våg och mäter i grader.
Text och bilder är lånat från Niklas Anderssons eminenta examensarbete ”Hjulspindlar”.