Motor identifikations tipps/råd

All information om motor och växellåda finns här. Även Bromsar och hjul hanteras här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Motor identifikations tipps/råd

Post by fgronlun » Sun 07 Jan 2007, 04:02

Tänker nu börja med vw typ1 motor identifikations tipps.
Tänkte ja lägger upp bilder som skall göra det lättare att identifiera utvändigt vad det sitter i för motor i bilen.
Tänker inte börja gå igenom typ4 motorn eller wbx (wasserboxer)
Wbw känner man ju igen på att den inte har någon kylfläkt utan är vattenkyld och typ 4 motorn på att avgasutblåsen är rakt mot marken under toppen.

Tänkte börja enkelt med en bild vilka är dom första ställen man kan kolla.
Image

1. Här ser du motor koden. Den skall börja med en bokstav och det är den som berättar vilken storlek maskinen varit från början

2. Ifall detta område är slät är det med 90% sannolikhet att det är en en ventilblock. Den lämpar dåligt som grund att bygga en trimmotor och den har haft orginal bara enkelports toppar. Ifall den är räfflad så är det en dubbel ventils block som är "bra" utgångs motor till trimning.

3. Här är generatorn. Det finns 2 olika generatorer till vw av likströms generatorer finns det 6v och 12v. Detta finns stämplat på generatorn. Då finns det även en växelströms generator som är på bilden. Den känner man igen att den är av aluminium och att den är antingen större.
Liktröms generatorn fungerar helt ok men klart vxl generator är ju lite modernare

4. Här ser man ifall maskinen har 1 el 2 ports toppar. Enkelt sagt så har 1 ports toppar järn insug hela vägen och dubbelports toppar har aluminium krökar till toppen. Dubbel ports toppar är att föredra.

Här har ja lite större bilder så man ser lite bättre

Större bild på motornummer. Det som sitter på generator foten är ju tändföljden (1-4-3-2). På denna bild ser man även att den är lite räflad under generator foten så det är en 2 ventils block.
Image
en anna bild som man ser bättre räflorna ja nämnde tidigare
Image

Här är pluggarna åt oljeventilerna. Finns det en bak å framme på maskinen är det 2 ventils block. Å ifall det finns bara en så är det ju 1 ventils block
Image
Image


Enkel å dubbelports toppar
Image

1. Är enkel ports topp
2. en Dubbelports topp

Här är en bild på en likströms generator. Som man ser så är den jämn tjock hela vägen. En sak så ifall ni tänker byta till vxl strömsgenerator så kräver den en egen fot. Passar ej från likströmmaren.
Image

Här har ja då listan på motor koden. Som ja nämnde tidigare så berättar bokstaven bara vad den varit från början. Det är inte större skilnad ifall maskinen varit 1300 el 1600 från början. Dessa kan man bygga allt från 1300 upp till 3 liter ifall man vill.
En 1300 motor kan man bygga om till en 1600 med att bara byta cylindrarna och fräsa topparna större eller köper 1600 toppar. 1200 blocket brukar mera sällan bli något byggd av fast undantag finns.

Image


Slagländen på en 1200 är 64mm och den har samma kolv diameter som 1300

Slaglängden är samma på 1300 å 1600 dvs 69mm
Kolvdiameter på 1300 är 77mm
Kolvdiameter på 1500 är 83mm
Kolv dimaeter på 1600 är 85.5mm
1300 ha funnits med både enkel å dubbel ports toppar. 1500 tror ja ha bara funnits med enkelportstoppar från början. Å 1600 bara med dubbelportstoppar..
Fast det har nu ingen större skillnad för oftast ha dessa maskiner blivit minst 1 gång renoverade under sin livstid.


Uppdaterar sedan med mera bilder å tipps ifall så önskas.
Last edited by fgronlun on Fri 03 Oct 2008, 16:03, edited 1 time in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
vwrob
Posts: 118
Joined: Thu 03 Aug 2006, 08:34
Location: Åland
Contact:

Post by vwrob » Mon 05 Mar 2007, 00:42

en bra länk till var motornummror e placerade


http://www.customspeedparts.de/content/ ... rsicht.php

OlabandOla
Posts: 5
Joined: Wed 11 Apr 2007, 20:58
Location: Norrköping vikbolandet (Östrahusby)

Post by OlabandOla » Wed 11 Apr 2007, 21:42

Tack för tippsen jag ilar ut i garaget och kollar :idea:

frekke
Posts: 34
Joined: Wed 25 Apr 2007, 21:46
Location: Åre

Post by frekke » Sun 25 May 2008, 22:30

Klockrent! har bara en följdfråga. hoppas jag skriver i rätt tråd nu men jag vill gärna ta reda på vilket år min motor är tillverkad. har ett AD block och får bara fram att det är ett utbytesblock. vore trevligt med en knuff i rätt riktning :lol:

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by Magoo » Thu 11 Jun 2009, 18:00

lyfter denna tråd.
jag har en 1500 med 1600-cyllar och ett kasst block.
menar du att jag kan kasta på dom + toppar på en 1300 jag har?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by fgronlun » Thu 11 Jun 2009, 21:54

Magoo wrote:lyfter denna tråd.
jag har en 1500 med 1600-cyllar och ett kasst block.
menar du att jag kan kasta på dom + toppar på en 1300 jag har?
Bolt on bara. Så har du en 1600.

1300, 1500 å 1600 har egentligen samma block. Bara kolv diametern som skiljer.
1300 har däremot mindre hål vid topparna så dom passar inte på 1600 cyllar..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by Magoo » Fri 12 Jun 2009, 06:49

:D
då kommer nog min 1300 bli en 1600 :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by fgronlun » Fri 12 Jun 2009, 13:51

Magoo wrote::D
då kommer nog min 1300 bli en 1600 :)
Bra med vw typ är att du kan egentligen gömma vilken motorstorlek som du vill innuti ett 1300 block (även 70-tals 1200 block). Det är samtidigt svårt när man skall köpa en motor när man inte kan se vad den innehåller..

Kolla snabbt va du har för axial spel så du inte gör onödigt arbete
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by mulle meck » Wed 21 Oct 2009, 00:22

2. Ifall detta område är slät är det med 90% sannolikhet att det är en en ventilblock. Den lämpar dåligt som grund att bygga en trimmotor och den har haft orginal bara enkelports toppar. Ifall den är räfflad så är det en dubbel ventils block som är "bra" utgångs motor till trimning.
Ventil block, dubbel ventils block :?: Vad betyder detta tro?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by Magoo » Wed 21 Oct 2009, 06:35

såg det också, är det måhända dubbelreducerat som åsyftas?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by mulle meck » Wed 21 Oct 2009, 09:42

jhaa.. Det sa mig mycket :oops: Respektera att jag har noll koll på det inom VW :wink:
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by Magoo » Wed 21 Oct 2009, 10:06

http://www.freedrive.com/file/279459 sid 24 (eller 11 i just den pdf:en)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

magnisson
Posts: 10
Joined: Wed 09 May 2012, 17:01
Location: Lidköping

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by magnisson » Fri 11 May 2012, 12:33

fgronlun: Kan du sätta ihop en "inköpslista" på bytet från 1300cc till 1600cc på vanligt 1300cc block?

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by Magoo » Fri 11 May 2012, 13:45

Inköpslista:
Toppar, cylindrar, kolvar (är det singel->dubbelport så behövs ett insug)
Eventuellt förgasare
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

magnisson
Posts: 10
Joined: Wed 09 May 2012, 17:01
Location: Lidköping

Re: Motor identifikations tipps/råd

Post by magnisson » Fri 11 May 2012, 22:40

Magoo wrote:Inköpslista:
Toppar, cylindrar, kolvar (är det singel->dubbelport så behövs ett insug)
Eventuellt förgasare
Tack för de,
Har fördjupat mig lite efter en hel dags surfning från och till på jobbet om detta projekt 8)
Tror rent prismässigt skulle det vara mer lönsamt att få ta på en komplett motor att sätta på
eftersom har kollat styck/delpris och det springer iväg helt klart. :?
Jag tycker det är förövrigt väldigt roligt att möjligheten till att greja själv är såpas stor :)
är nämnligen nybliven ägare till en buggy så allt är relativt nytt!

Post Reply