Weber grund bestyckning

All information om motor och växellåda finns här. Även Bromsar och hjul hanteras här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Weber grund bestyckning

Post by fgronlun » Sat 22 May 2010, 20:28

Lite grund bestycknings tipps till dig som har weber förgasare...


Image

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Weber grund bestyckning

Post by Magoo » Sun 23 May 2010, 00:00

PERFEKT :)
enda som saknas nu är en synkningsguide ;)
finns det i den boken också? och.. vad heter denna bok?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Weber grund bestyckning

Post by fgronlun » Sun 23 May 2010, 00:28

Boken ser ut såhär
Image

Synkningen är lättast med en synkmätare men de vill kanske vara lite svårt på en buggy.
Old school sätt är att du tar en rex 8mm slang och med hjälp av den så lyssnar du först i den vänstra förgasaren och sedan den högra. När du får ljudet likadant i båda börjar du ha förgasaren i synk...

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Weber grund bestyckning

Post by mats » Sun 23 May 2010, 14:26

Du måste ställa in så att alla förgasarhålen blir lika.
Om förgasarna har vacumuttag så kan man använda vacummätare när man synkar förg...
Har så på dellarna o solexarna,men saknar det på Weber 48 IDA.
Är det första gången du synkar förg. är det bra med Weberhandboken.
Har inte kollat men kan kanske finnas om man googlar.

http://www.redlineweber.com/html/Tech/i ... ntrols.htm
http://www.racetep.com/webjettune.html
http://www.rescue912.com/spider/WeberIDF_Tuning/

En hel del läsbart!!!


Varma häln o good luck //mats

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Weber grund bestyckning

Post by Magoo » Sun 23 May 2010, 19:47

hrm, 28 halsring, 2.00 i main ac, F11 emul.115 huvud idle 55
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Weber grund bestyckning

Post by fgronlun » Sun 23 May 2010, 21:37

huvud skulle ja satsa kanske runt 140-150
men du har verkligen små halsringar så den borde kanske gå med munstycken du har. Låter som du har lite skit i förgasaren så mitt tipps skulle vara att ta löst dom helt å putsa igenom. Skräp i förgasaren brukar ställa till med mycke problem. De att den inte går tomgång skulle även tyda på att du har skit i dem..

User avatar
hellrider
Posts: 183
Joined: Tue 06 Feb 2007, 15:12
Location: Borås

Re: Weber grund bestyckning

Post by hellrider » Mon 24 May 2010, 02:46

Lämnar mitt strå till stacken... sätter precis ihop 2st 36IDF:er till min och med följande grundbestyckning (har dock ej startat upp på dessa än):

55 idle
120 huvud (main gas)
210 luft (main acc)
f11 emulsion
40 pump
28 hals

Allt enligt weber handboken, ej samma som herr fgronlunds

Hoppas du får ordning på't så inte förvirringen blir total nu :wink:
Official "Beachbuggy.se" Store är nu öppen T-Shirts Tröjor mm. Välkommna http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2938 !!!

User avatar
hellrider
Posts: 183
Joined: Tue 06 Feb 2007, 15:12
Location: Borås

Re: Weber grund bestyckning

Post by hellrider » Mon 24 May 2010, 03:34

Min motor e dock original 1600 inget ändrat invändigt, dock bör man ju givetvis kolla så verkligen munstycket tätar mot godset oxå så det inte läcker förbi där... enkelt kollat med följande metod:
Official "Beachbuggy.se" Store är nu öppen T-Shirts Tröjor mm. Välkommna http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2938 !!!

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Weber grund bestyckning

Post by fgronlun » Mon 24 May 2010, 18:08

När du har dem löst ställer du tomgångs läget med tex en 0.1mm bladmått i båda förgasaren(bladmåttet mellan spjäll å förgasar hals). Detta är en bra grund inställning till start up. Såhär är det lättare å synka in förgasaren mekaniskt ditåt
Sedan så skruvar du luft skruvarna ca 1.5 varv upp från botten.
Flotör höjden är även bra å kolla så den är samma på båda.

Med webrar å dellorto så hjälper de inte å tro att allt är putsat. Ingen skillnad ifall de e sven åke från Jokmok eller Tapani från h fors som skruvat så är det alltid skjäl å kolla hur putsade dom är. En dubbelförgasare jävlar till det medsamma ifall de finns ett litet sandkorn eller gummislangs bit på fel ställe.

Sedan när du spänner fast förgasaren på insugen skall man vara försiktig hur hårt man spänner. Finns massor med dubbel förgasare på hyllorna som örat spruckit löst.. Passlit moment med pek fingret räcker bra + att du har låsmutter.

Kolla även så insugen tätar mot toppen. Vissa fall kan de vara så tätt mellan kylplåt å insug att dom inte sätter sig rätt!

När dessa punkter är under kontroll är det lättare att fortsätta.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Weber grund bestyckning

Post by Magoo » Wed 26 May 2010, 13:53

som sagt, snackade med Johannes Persson, och han håller inte med tabellen, utan anser att 50-55 på idle och 115-120 på högfart...
nästan komiskt att det är så många olika besked.

har 52 i idle och 120 i huvud nu.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Weber grund bestyckning

Post by Magoo » Wed 26 May 2010, 15:21

städade tråden
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Weber grund bestyckning

Post by fgronlun » Wed 26 May 2010, 20:52

Magoo wrote:som sagt, snackade med Johannes Persson, och han håller inte med tabellen, utan anser att 50-55 på idle och 115-120 på högfart...
nästan komiskt att det är så många olika besked.

har 52 i idle och 120 i huvud nu.
Tabeller är alltid rikt givande. Finns så många olika bränslen(sämre kvalité) så tabell bestyckningen är alltid bara riktgivande. Man kan säga dom är såkallade grundbestycknings munstycken som du inte söndrar motorn med å säkerställer den drar från botten till maxvarv. Ifall en förgasare inte fungerar med dessa så betyder de att du har ngt fel på motorn eller förgasaren.



Samma fenomen märkte jag med skillnaden med bestyckningen till min turbo motor. Turbomania ger mycke fetare bestyckning än den ja fick motorn att ge bäst effekt med. Tror där så tippsade man om 180 huvud å den fungerade bäst med 145...
En yrkes man får förgasaren inställd nästan med örat å vi andra med bredband å bromsbänk.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Weber grund bestyckning

Post by Magoo » Wed 26 May 2010, 21:05

bredband o bromsbänk hade varit smutt....
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply